Discourses on moral and civic found in textbooks from 1962 of the campaign for education of teenagers and adults in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2019.160577Keywords:
Moral, Civic moral, Textbooks, CEAAAbstract
The main purpose of this article is to display moral and civic discourses presented in the collection of books called Série Moral and Civismo (Moral and Civic Series) from Educar Collection by Renato Sêneca Fleury with illustration by Fernando Pieruccetti. The Campaign for Education of Teenagers and Adults (CEAA, in Portuguese), which took place in Brazil from 1947 to 1963, used Moral and Civic series as a textbook. This study examined the books using critical discourse analysis (ACD), according to Norman Fairclough, considering three aspects: textual, discourse and social practice. This work also considered Durkheim's concepts of moral and civic morality in the analysis. The books from the series such as ‘Voto e Democracia’, ‘Direitos e deveres do Cidadão Brasileiro’, ‘Como é bom trabalhar’, and ‘O Esposo, a esposa, os filhos’ (1962) demonstrate a civic morality based on an estabelished belief system and customs, such as Catholicism faith. This means citizens were taught to behave in a way that makes possible the development of liberal democracy in Brazil. People understanding of political and social matters, such as elections and tax collection, were prepared to follow the social and political construction applied by the government.
Downloads
References
BARROS, Diana Luz Pessoa de. Estudos do discurso. In: FIORIN, José Luiz (org.). Introdução à Linguística: princípios de análise. 4. Ed., 2º reimpressão. São Paulo: Contexto, 2008.
BEISIEGEL, Celso de Rui. Cultura do povo e educação popular. Revista da Faculdade de Educação, vol. 5, n. 1-2. São Paulo, 1979. p. 77-92.
BEISIEGEL, Celso de Rui. Considerações sobre a política da União para a educação de jovens e adultos analfabetos. Revista Brasileira de Educação, n. 4. Trabalho apresentado na XIX Reunião Anual da ANPEd. Caxambu, 1997. p. 26-34. Disponível em: http://www.anped.org.br/sites/default/files/rbe/files/rbe_04.pdf. Acesso em 03 mar 2019.
BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Autores e editores de compêndios e livros de leitura (1810-1910). Educação e Pesquisa, vol. 30, n. 3. São Paulo, 2004. p. 475-491. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/%0D/ep/v30n3/a08v30n3.pdf . Acesso em 27 jun 2019.
BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Produção Didática de História: Trajetórias de Pesquisas. Revista de História, n. 164. São Paulo, 2011. p. 487- 516. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/revhistoria/article/viewFile/19206/21269. Acesso em 27 mar 2017.
BRASIL. Decreto-Lei n. 5.812, de 13 de Setembro de 1943a. Diário Oficial da União. Rio de Janeiro, 15 Set. 1943, Seção 1, p. 13731.
BRASIL, Ministério da Educação e Saúde. Departamento Nacional de Educação. Campanha de Educação de Adultos. Histórico da Educação de Adultos no Brasil. Publicação nº 11, março de 1950. Rio de Janeiro, Brasil. Arquivo Lourenço Filho, CPDOC, LF (14f).
CALDAS-COULTHARD, Carmen Rosa.; SCLIAR-CABRAL, Leonor (org.). Desvendando discursos: conceitos básicos. Florianópolis: Ed. da UFSC, 2008.
CARVALHO, Marta Maria Chagas de. Molde Nacional e fôrma cívica: higiene, moral e trabalho no projeto da Associação Brasileira de Educação (1924-1931). Bragança Paulista: EDUSF, 1998.
CHOPPIN, Alain. História dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Revista Educação e Pesquisa, vol. 30, n. 3.São Paulo, 2004. p. 549-566. Disponível em: www.journals.usp.br/ep/article/download/27957/29729.
Acesso em 27 mar 2017.
CHOPPIN, Alain. O manual escolar: uma falsa evidência histórica. Trad. Maria Helena C. Bastos. História da Educação, vol. 13, n. 27. Pelotas, ASPHE/FaE/UFPel, 2009. p. 9-75.
COSTA, Deane Monteiro Vieira. A Campanha de Educação de Adolescentes e Adultos no Brasil e no Estado do Espírito Santo (1947-1963): Um Projeto Civilizador. 247 p. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2012. Disponível em: http://portais4.ufes.br/posgrad/teses/tese_6001_DEANE%20MONTEIRO%20VIEIRA%20COSTA.pdf. Acesso em 10 jul 2017.
CUNHA, Carolini Cássia; BOARINI, Maria Lucia. A infância sob a tutela do Estado: alguns apontamentos. Psicologia: Teoria e Prática, vol. 12, n. 1. 2010. p. 208-224.
SILVEIRA, Rosa Hessel; BONIN, Iara. Gênero, heroísmo e patriotismo em obras de literatura para crianças. Revista HISTEDBR (online), n. 34. Campinas, 2009. p. 255-269. Disponível em: http://www.histedbr.fe.unicamp.br/revista/edicoes/34/art17_34.pdf . Acesso em 13 jan 2019.
SOARES, Leôncio José Gomes. Educação de adultos em Minas Gerais: continuidades e rupturas. 282 f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade de São Paulo, São Paulo, 1995.
SOUTO MAIOR, Heraldo Pessoa. Durkheim e a família: da “Introdução à Sociologia da Família” à “Família Conjugal”. Revista Anthropológicas, vol. 16, n. 1, ano 9. 2005. p. 7-30, 2005. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaanthropologicas/article/download/23622/19277. Acesso em 03 fev. 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Rosana da Silva Cuba
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors grant the journal all copyrights relating to the work published. The concepts expressed in signed articles are absolute and exclusive responsibility of their authors.