Contributions from Semiotics to the practices of multiliteracies
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2019.165201Keywords:
Multiliteracies, Digital literacy, Syncretism, Enunciative praxis, Semiotic practicesAbstract
The article takes the semiotics as its theoretical framework, the general theory of meaning that supports the approach of any text or social practice through the use of consistent methodological instruments, in order to reflect on the multiliteracies. Such concept is considered to be settled upon two main axes: the relationship between languages in the production of syncretic texts and the social practices in which they are put into social circulation. To illustrate the analysis possibilities and the contributions to teaching that stem from them, the article tackles, based on the levels of pertinence proposed by Fontanille and the concept of syncretism, the teaching of reading at school, going through different genres such as news, book covers, blogs, narrative adventures and online petitions. The analysis aims to play a part in facing the challenges imposed by the texts, objects and contemporary practices of teaching reading. It is also intended to deepen the dialog between semiotics and the theories concerning teaching and multiliteracies.
Downloads
References
BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
DUDENEY, Gavin; HOCKLY, Nicky; PEGRUM, Mark. Letramentos digitais. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.
FIORIN, José Luiz. Práxis enunciativa. In: PERNAMBUCO, J.; FIGUEIREDO, M. F.; SALVIATO-SILVA, A.C. (orgs.). Nas trilhas do texto. São Paulo: Universidade de Franca, 2010. [Col. Mestrado em Linguística, 5).
FONTANILLE, Jacques. A semiótica hoje: avanços e perspectivas. Estudos Semióticos. [on-line], vol. 12, n. 2. Editores responsáveis: Ivã Carlos Lopes e José Américo Bezerra Saraiva. São Paulo, 2016. p. 1-9. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/esse . Acesso em 01 de outubro de 2019 .
FONTANILLE, Jacques. Pratiques sémiotiques. Paris: PUF, 2008a.
FONTANILLE, Jacques. Práticas Semióticas. In: DINIZ, M. L. V. P.; PORTELA, J. C. (orgs.). Semiótica e Mídia. Bauru: UNESP/FAAC, 2008b.
FONTANILLE, Jacques. Semiótica do discurso. São Paulo: Contexto, 2007.
GOMES, Regina Souza. O enunciatário em poesias digitais. CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada, vol. 13, n. 2. São Paulo: UNESP, 2015. p. 343-369.
GREIMAS, Algirdas Julien; COURTÉS, Joseph. Dicionário de semiótica. São Paulo: Contexto, 2008.
GREIMAS, Algirdas Julien.; FONTANILLE, Jacques. Semiótica das paixões. São Paulo: Ática, 1993.
LEMKE, Jay. Letramento metamidiático: transformando significados e mídias. Trabalhos em linguística aplicada, vol. 49, n. 2. Campinas, 2010. p. 455-479.
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
RABAÇA, Carlos Alberto; BARBOSA, Gustavo Guimarães. Dicionário essencial de comunicação. Rio de Janeiro: Lexikon, 2014.
ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo. Letramentos, mídias, linguagens. São Paulo: Parábola Editorial, 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Silvia Maria de Sousa, Lucia Teixeira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors grant the journal all copyrights relating to the work published. The concepts expressed in signed articles are absolute and exclusive responsibility of their authors.