Reflections on the space of song in the national parameterizing documents for elementary school
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2021.170942Keywords:
Song, Semiotics, Teaching object, Parameterizing documents, TextbookAbstract
The study aims to problematize the guidelines for working with song, as a multisemiotic genre, in the Portuguese language parameterizing documents for the sixth and seventh grade in Elementary school in a national context. In order to do that, it is based on the Marxist conception of integral formation of the human being, which guides the official documents, associated with studies on song by Tatit (1997; 2003) and Baltar et al. (2019). Grounded on theses ideas, we seek to answer the following questions: i) How are the proposals of teaching and learning song related in the National Curriculum Parameters (1998) and in the National Common Curriculum Base (2018); and ii) How are the proposals of work with the song materialized in textbooks approved by the 2020 National Textbook Plan (PNLD)? The present work considers that it is possible to contribute to the reflection of professionals in the great area of Languages, Codes and their Technologies, in particular those who work with song in school, and also foment the appearance of new researches, possibly interdisciplinary, about song as an object of knowledge.
Downloads
References
ARAÚJO, Ronaldo Marcos de Lima; FRIGOTTO, Gaudêncio. Práticas pedagógicas e ensino integrado. Revista Educação Em Questão, v. 52, n. 38, Natal-RN: UFRN, 2015. p. 61-80. Disponível em: https://doi.org/10.21680/1981-1802.2015v52n38ID7956. Acesso em: 24 mai, 2020.
BALTAR, Marcos et al. Oficina da canção: do maxixe ao samba-canção. A primeira metade do século XX. 1 ed. Curitiba: Appris, 2019.
BAZERMAN, C. Gêneros, agência e escrita. São Paulo: Cortez, 2006.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Educação é a base. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 10 mar. 2021
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental; Língua Portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Programa Nacional do Livro Didático (PNLD). PNLD 2020 Obras didáticas e literárias: anos finais do Ensino Fundamental. Disponível em: https://www.fnde.gov.br/index.php/centrais-de-conteudos/publicacoes/category/124-livro-didatico?download=11711:apresentacao-audiencia-publica-pnld-2020. Acesso em: 10 mar. 2021.
COSTA, Nelson Barros da. Canção popular e ensino da língua materna: o gênero canção nos parâmetros curriculares de língua portuguesa. Linguagem em (Dis)curso, v. 4, n. 1, Tubarão-SC: UNISUL, 2003. p. 9-36 Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/26289/1/2003_art_nbcosta.pdf. Acesso: 01/11/2021.
COSTA, Cibele Lopresti; NOGUEIRA, Everaldo; MARCHERETTI, Greta. Geração Alpha Língua Portuguesa: ensino fundamental: anos finais: 7º ano. 2 ed. São Paulo: Edições SM, 2018.
FERNANDES, Cleyton Vieira. Semiótica musical: princípios teóricos e aplicações sobre o discurso musical, sua produção e recepção. 205p. Tese de doutorado. Universidade de São Paulo. São Paulo. 2014.
MARX, Karl. (1844). Manuscritos econômico-filosóficos. São Paulo: Boitempo, 2004. Disponível em: http://petdireito.ufsc.br/wp-content/uploads/2013/05/manuscritos-economicos-e-filos%C3%B3ficos-_-marx.pdf. Acesso em: 23 mai. 2020.
OLIVEIRA, Acauam Silvério de. O modelo semiótico de Luiz Tatit e suas implicações na análise da canção popular no Brasil: Algumas considerações iniciais. Linguagem - Estudos e Pesquisas, v. 16, n.2. Catalão-GO: UFG, 2012. p. 131-147.
ORMUNDO, Wilton; SINISCALCHI, Cristiane. Se liga na língua, produção de texto e linguagem: manual do professor. 1 ed. São Paulo: Moderna, 2018.
PLATAFORMA DO LETRAMENTO. Luiz Tatit: letra e música na canção popular. Disponível em: http://www.plataformadoletramento.org.br/arquivo_upload/2015-06/20150608152845-luiz-tatit_transcricao.pdf.pdf. [200-?]. Acesso em: 23 mai. 2020.
TATIT, Luiz. Musicando a semiótica: ensaios. São Paulo: Annablume, 1997.
TATIT, Luiz. Elementos para a análise da canção popular. Casa, v.1, n. 2. Araraquara-SP: UNESP, 2003. p. 7-24. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/623. Acesso em: 23 mai. 2020.
TATIT, Luiz; LOPES, Ivã Carlos. Terra à vista: Aportando na canção. Gragoatá, [S.l.], v. 9, n. 16. Rio de Janeiro: UFF, 2004. ISSN 23584114. Disponível em: <https://periodicos.uff.br/gragoata/article/view/33347/19334>. Acesso em: 28 may 2020.
WISNIK, José Miguel. O som e o sentido. Uma outra história das músicas. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Tayná Miranda de Andrade, Marcos Antonio Rocha Baltar, Laura Miranda de Castro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors grant the journal all copyrights relating to the work published. The concepts expressed in signed articles are absolute and exclusive responsibility of their authors.