Between graphics and syntax: considerations on the semiotic operations of writings in the Brazilian concrete poetry
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2020.172393Keywords:
Writing, Concrete poetry, Semiotics of discourseAbstract
This work aims at describing the form of discursive agency present in a specific concrete poem from the hypothesis that such poem manifests what can be called a poetics of writing. In this respect, we present considerations for approaching the semiotic status of writing in order to understand how its plastic forms can be mobilized to constitute meaning in a poem. Next, we seek to identify the specificity of the concrete poetry writing by comparing the poem "pluvial/fluvial", by Augusto de Campos, with a calligram by Apollinaire and by describing the different discursive strategies employed by each enunciating subject in order to put the plastic expression of the writing and the contents of the poems in relation. From this analysis, it is possible to state that the concrete poem shifts the phonological emphasis on the western alphabetical system towards a grammatological dimension (Klock-Fontanille, 2016). Such practice differs from other poetic experiments with writing either by the emphasis on syntactic features of the plastic forms regarding verbal discourse or by the objectivization of poetic language.
Downloads
References
APOLLINAIRE, Guillaume. Caligramas. Trad. Alberto Faleiros. São Paulo: Ateliê Editorial, 2008.
BERTRAND, Denis. Caminhos da Semiótica Literária. Trad. Grupo CASA. Bauru: EDUSC, 2003.
CAMPOS, Augusto de. Viva Vaia (poesia 1949-1978). São Paulo: Ateliê, 2000.
CAMPOS, Augusto de; CAMPOS, Haroldo de; PIGNATARI, Décio. Teoria da poesia concreta. São Paulo: Ateliê Editorial, 2006.
CORREA, Thiago Moreira. A metalinguagem na poesia de Augusto de Campos. Dissertação de Mestrado, Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, SP, 2012.
GREIMAS, Algirdas Julien. Semântica estrutural. Trad. Haquira Osakape e Izidoro Blikstein. São Paulo: Edusp/ Cultrix, 1966.
GREIMAS, Algirdas Julien. Semiótica figurativa e semiótica plástica. In: OLIVEIRA, Ana Claudia de. Semiótica Plástica. São Paulo: Hacker Editores, 2004.
GREIMAS, Algirdas Julien; COURTÉS, Joseph. Dicionário de Semiótica. Trad. Alceu Dias Lima et alli. São Paulo: Contexto, 2011.
HJELMSLEV, Louis. Prolegômenos a uma teoria da linguagem. Trad. J. Teixeira Coelho Netto. São Paulo: Perspectiva, 1975.
HJELMSLEV, Louis. Ensaios Linguísticos. Trad. Antônio de Pádua Danesi. São Paulo: Perspectiva, 1991.
KLOCK-FONTANILLE, Isabelle. Repenser l’écriture. Pour une grammatologie intégrationnelle. Actes Sémiotiques, n. 119 [en ligne]. 2016. Disponível em: <https://www.unilim.fr/actes-semiotiques/5623>. Acesso em: 02 mai. 2020.
PIETROFORTE, Antonio Vicente. O discurso da poesia concreta: uma abordagem semiótica. São Paulo: Annablume/ Fapesp, 2011.
PONDIAN, Juliana Di Fiori. Gramática da poesia escrita: figuras retóricas. Tese de Doutorado. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, SP, 2016.
SAUSSURE, Ferdinand. Curso de linguística geral. Trad. Antônio Chelini, José Paulo Paes e Izidoro Blikstein. São Paulo: Cultrix, 2006
ZILBERBERG, Claude. Razão e poética do sentido. Trad. Ivã Carlos Lopes, Luiz Tatit e Waldir Beividas. São Paulo: Edusp, 2006.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Djavam Damasceno da Frota

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors grant the journal all copyrights relating to the work published. The concepts expressed in signed articles are absolute and exclusive responsibility of their authors.
Funding data
-
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior
Grant numbers 88887.485090/2020-0