Band in a Girl: becoming-woman in Brazilian indie rock's timbres

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2021.183864

Keywords:

Timbre, Affect, Communication, Indie rock, Feminism

Abstract

This paper derives from the project Timbre as affect in Brazilian indie rock: a semiotic approach, in which we seek to comprehend how timbre is able to communicate through affective processes in music. It is observed as forces, intensities, sensations that can be either potentialities or the action of a body towards another. In particular, we seek to reflect on how questions referring to feminine and feminism affect and are affected by timbres and its processes of singularization in Brazilian indie rock. We mapped the work of female musicians inserted in the aforementioned genre's scene (2015-2020), watching live shows, sound records and semistructured interviews we have conducted with them. We questioned them about economic, political, aesthetic and affective issues regarding their music compositions and its timbral properties. With the support of the philosophy of difference of Deleuze and Guattari, we recognize in the statements and sonorities of the compositions a becoming-woman that expresses itself through the timbres and disrupts gender normativities. In conclusion, we found that the female musicians compose with their musical equipment a desiring-machine that expresses itself affectively through timbral singularities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Marcelo Bergamin Conter, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul

    Docente do Curso Superior de Tecnologia em Produção Multimídia no Instituto Federal de Educação, CiênciaeTecnologia do Rio Grande do Sul(IFRS), campus Alvorada, RS, Brasil.

  • Juliana Henriques Kolmar, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul

    Bolsista PIBIC-EM CNPq (Edital IFRS 26/2020) e estudante do Curso Técnico em Produção de Áudio e Vídeono Instituto Federal deEducação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul(IFRS), campus Alvorada, RS, Brasil.

  • Ingrid Cristina Pontes Luz, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul

    Bolsista de fomento interno do IFRS (Edital 77/2017) e estudante do Curso Técnico em Produção de Áudioe Vídeono Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grandedo Sul(IFRS), campus Alvorada, RS, Brasil.

  • Gabriel Fagundes Gularte, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul

    Bolsista PIBIC-EM CNPq (Edital IFRS 26/2020) e estudante do Curso Técnico em Produção de Áudio e Vídeono Instituto Federal deEducação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul(IFRS), campus Alvorada, RS, Brasil.

References

AVELLAR, Maria Joana Chagas de. Depoimento. Porto Alegre, setembro, 2018. Entrevistador: Marcelo Bergamin Conter. Arquivo digital de áudio (54 min). Entrevista concedida ao Projeto O timbre como afeto no rock independente brasileiro: uma abordagem semiótica.

BARTH, Julia. Depoimento. Alvorada, IFRS, out. 2018. Entrevistador: Marcelo Bergamin Conter. Arquivo digital de áudio (51 min). Entrevista concedida ao Projeto O timbre como afeto no rock independente brasileiro: uma abordagem semiótica.

BENNETT, Samantha. Time-based signal processing and shape in alternative rock recordings. IASPM jornal, v. 6, no. 2, 2016.

BLAKE, David K. Timbre as differentiation in indie music. In: Music theory online, vol. 18, n. 2, 2012. Disponível em: http://mtosmt.org/issues/mto.12.18.2/mto.12.18.2.blake.php. Acesso em: 2 jan. 2018.

BOMM, Angélica; NUNES, Caroline Govari. O feminino retratado na cena brasileira de rock'n'roll: um estudo de gênero. I Congresso Internacional de Estudos do Rock. Anais. Paraná, 2013.

BOREGAS, Carla. Depoimento. Porto Alegre, Bar Agulha, nov. 2019. Entrevistador: Marcelo Bergamin Conter. Arquivo digital de áudio (48 min). Entrevista concedida ao Projeto O timbre como afeto no rock independente brasileiro: uma abordagem semiótica.

CASTANHEIRA, José Cláudio Siqueira. Studio sounds: digital tools and technocolonialism. In: CÁRDENAS (org.). Border-listening/Escucha liminal. Radical Sounds Latin America in 2020 Berlim. Vol. 1, 2020, p. 107-119. Disponível em: https://radicalsoundslatinamerica.com/2020/11/24/border-listening-escucha-liminal-vol-1-2020/. Acesso em: 30 mar. 2021.

CONTER, Marcelo Bergamin. LO-FI – Música pop em baixa definição. Curitiba: Appris, 2016.

DELEUZE, Gilles. Lógica do sentido. São Paulo: Perspectiva, 2007.

DELEUZE, Gilles. Spinoza e as três éticas. In: DELEUZE, Gilles. Crítica e clínica. Tradução de Peter Pál Pelbart. 2. ed. São Paulo: 34, 2011. p. 177-193.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs - capitalismo e esquizofrenia 2, vol. 5. São Paulo: 34, 2008.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs - capitalismo e esquizofrenia 2, vol. 1. São Paulo: 34, 2011.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs - capitalismo e esquizofrenia 2, vol. 4. São Paulo: 34, 2012.

ESPINOSA, Benedictus de. Ética. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

FINK, Robert; LATOUR, Melinda; WALLMARK, Zachary (org.). The relentless pursuit of tone: timbre in popular music. Nova York: Oxford University Press, 2018. p. 1-17

FONAROW, Wendy. Empire of dirt: The aesthetics and rituals of British indie music. Middletown: Wesleyan University Press, 2006.

GARLAND, Shannon. Exigimos o amor: a música como articuladora de afetos políticos. In: CASTANHEIRA, José Cláudio Siqueira et al. (org.). Poderes do som: políticas, escutas e identidades, Florianópolis: Insular, 2020. p. 127-152.

GELAIN, Gabriela; AMARAL, Adriana. Girls Rock Camps no Brasil: continuidade subcultural e presença Riot Grrrl. IS working papers 3.ª Série, N.º 58. Porto: Universidade do Porto, 2017. p. 1-23. Disponível em: https://isociologia.up.pt/sites/default/files/working-papers/WP%2058.pdf. Acesso em: 30 mar. 2021.

GORDON, Kim. Girl in a band. A Memoir. London: Faber & Faber, 2015.

GUIGUE, Didier. Estética da sonoridade: a herança de Debussy na música para piano do século XX. João Pessoa: Ed. UFPB, 2011.

JANOTTI Jr., Jeder. Femininos Metálicos. In: JANOTTI Jr., Jeder. Rock me like the devil: a assinatura das cenas musicais e das identidades musicais e das identidades metálicas. Recife: Livrinho de papel finíssimo, 2014. p. 111-122.

MACHADO, Irene. Escola de semiótica: a experiência de Tártu-Moscou para o estudo da cultura. São Paulo: Ateliê, 2003.

MARANTES, Desirée. Webconferência, Canoas, mai. 2020. Entrevistador: Marcelo Bergamin Conter. Arquivo digital de áudio (78 min). Entrevista concedida ao Projeto O timbre como afeto no rock independente brasileiro: uma abordagem semiótica.

MARCONDES FILHO, Ciro. O escavador de silêncios: formas de construir e de desconstruir sentidos na comunicação – Nova teoria da comunicação II. São Paulo: Paulus, 2004.

MAZER, D. et al. O estudo das sonoridades: perspectivas teóricas e epistemológicas. In: CASTANHEIRA, José Cláudio Siqueira et al. (org.). Poderes do som: políticas, escutas e identidades. Florianópolis: Insular, 2020, p. 13-50.

MEDICI, Júlia; CASTRO, Clariana; MONTEIRO, Tiago. O futuro é feminino: o empoderamento feminino por meio da música. Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação 40º Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação – Curitiba - PR, 2017. Anais. Disponível em: https://portalintercom.org.br/anais/nacional2017/resumos/R12-2270-1.pdf.

MY MAGICAL GLOWING LENS. Cosmos. Espírito Santo. Honey Bomb Records / Subtrópico / PWR Records, 2017. 39min.

OAKES, Kaya. We're gonna have to be the band: Olympia, Riot Grrrl, and the Great Independence. In: Slanted and enchanted: the evolution of indie culture. Nova York: Holt Paperbacks, 2009, p. 136-153.

PEIRCE, Charles Sanders. Semiótica. Tradução de José Teixeira Coelho Neto. São Paulo: Perspectiva, 2017.

PLAZA, Julio. Tradução intersemiótica. São Paulo: Perspectiva, 1987.

POLIVANOV, Beatriz; HENN, Ronaldo; PILZ, Jonas; MEDEIROS, Beatriz. Apanhador (não tão) só: Acontecimento em rede e as afetações de uma ruptura de coerência expressiva. Revista ECO-Pós, vol. 23, n. 1. Rio de Janeiro, 2020. p. 535-560. Disponível em: https://revistaecopos.eco.ufrj.br/eco_pos/article/view/27551. Acesso em: 30 mar. 2021.

REQUIÃO, Luciana. Mulheres musicistas e suas narrativas sobre o trabalho: um retrato do trabalho no Rio de Janeiro na virada do século XX ao XXI. Revista ECO-Pós, vol. 23, n. 1. Rio de Janeiro, 2020. p. 535-560. Disponível em: https://revistaecopos.eco.ufrj.br/eco_pos/article/view/27436. Acesso em: 30 mar. 2021.

REYNOLDS, Simon. Beat Happening: Beat Happening. In: REYNOLDS, Simon. Bring the noise: 20 years of writing about hip rock and hip hop. Sof Skull: Berkeley, 2011.

RODRIGUES, Letícia. Depoimento. Alvorada, IFRS, out. 2018. Entrevistador: Marcelo Bergamin Conter. Arquivo digital de áudio (51 min). Entrevista concedida ao Projeto O timbre como afeto no rock independente brasileiro: uma abordagem semiótica.

SHANK, Barry. The political force of musical beauty. Durham/ Londres: Duke University Press, 2014. 330p.

SHIMODA, Lucas Takeo. Timbre em semiótica da canção: retrospectivas e perspectivas. Revista brasileira de estudos da canção. Natal, n.4, jul-dez 2013.

SILVA, A. R.; ARAUJO, A. C.; PEREIRA, D. R. A comunicação como semiogênese: do díspar ao signo.

Revista Trilhos. v. 1, n. 1, 2020.

STEPHENS, Vincent Lamar. Queering the textures of rock and roll history. Tese (Doutorado) – Faculty of the Graduate School of the University of Maryland, College Park, 2005. 478p.

TATIT, Luiz. O cancionista: composição de canções no Brasil. São Paulo: Edusp, 2002.

TERRA, Gabriela. Porto Alegre, jun. 2018. Entrevistador: Marcelo Bergamin Conter. Arquivo digital de áudio (44 min). Entrevista concedida ao Projeto O timbre como afeto no rock independente brasileiro: uma abordagem semiótica.

THOMPSON, Marie. Gossips, Sirens, Hi-Fi Wives: Feminizing the Threat of Noise. In: GODDARD, Michael; HALLIGAN, Benjamin; SPELMAN, Nicola (org.). Resonances: noise and contemporary music. Norfolk: Bloomsbury, 2013. p. 297-311.

VILELA, Bruna. Webconferência, Canoas, mai. 2020. Entrevistador: Marcelo Bergamin Conter. Arquivo digital de áudio (59 min). Entrevista concedida ao Projeto O timbre como afeto no rock independente brasileiro: uma abordagem semiótica.

WAKSMAN, Steve. Instruments of desire: the electric guitar and the shaping of musical experience. Cambridge/Londres: Harvard University Press, 1999.

WINTER, Samira. Porto Alegre, jun. 2018. Entrevistador: Marcelo Bergamin Conter. Arquivo digital de áudio (44 min). Entrevista concedida ao Projeto O timbre como afeto no rock independente brasileiro: uma abordagem semiótica.

WINTER. Ethereality. Los Angeles: Everything Blue Records, 2018. 40min.

ZOURABICHVILI, François. Encontro, signo, afeto. In: ZOURABICHVILI, François. Deleuze: uma filosofia do acontecimento. Tradução: Luiz. B. L. Orlandi. São Paulo: 34, 2020.

Published

2021-12-20

How to Cite

Conter, M. B., Kolmar, J. H., Luz, I. C. P., & Gularte, G. F. (2021). Band in a Girl: becoming-woman in Brazilian indie rock’s timbres. Estudos Semióticos, 17(3), 233-249. https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2021.183864