Piaf-like: the performance of "Je ne regrette rien" in some nomadic versions by Brazilian singers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2021.186341

Keywords:

French song, Performance, Mediatic memory

Abstract

Based on the Semiotics proposed by A. J. Greimas (1983), the present work seeks to analyse how the meaning of the song Je ne regrette rien (Charles Dumont / Michel Vocaire) – Édith Piaf’s last success – took place, as well as to understand the compatibility between text and melody proposed by Luiz Tatit (1996). Once the song was analysed and, taking Piaf's prosody, vocal persona and performance as a starting point, we intend to establish a comparative study between the singer's model and the nomadic versions brought by five Brazilian singers. Thus, using key concepts brought by Paul Zumthor, such as those of performance, nomadism, mouvance, fixation and memory (Zumthor, 1997), we seek to understand how this song continues to resonate in the memory of the Brazilian public, in different recordings, adaptations and developments in the country's soundscape (Schafer, 2001). Despite the silence in which the French song is found in Brazil and idiosyncrasies between both cultures, it is concluded that these versions have strongly contributed to the fixation of the memory of French musical culture in this country.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Nancy Alves, Universidade de São Paulo

    Mestra em Língua e Literatura Francesas pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, SP, Brasil. Docente e Consultora Pedagógica da NAA Treinamento e Edições de Livros. Pesquisadora Musical, membro do Musimid.

  • Heloísa de Araújo Duarte Valente, Universidade Paulista

    Docente do Programa de Pós-graduação e Cultura Midiática, na Universidade Paulista (UNIP), campus Indianópolis, São Paulo, SP, Brasil.

References

ALVES, Nancy. A França na música popular brasileira do século XX: visões e impressões de sambistas e chansonniers. Curitiba: Brasil Publishing, 2021.

BARROS, Diana Luz Pessoa de. Teoria do discurso: fundamentos semióticos. São Paulo: Humanitas, 2001.

FRAGOSO, Fedro; VALENTE, Heloísa A. Duarte. Os últimos dias de Édith Piaf: de persona vocal a ícone da cultura midiática. Revista Hipótese, v.7, Itapetininga (SP), p. 1-20, fev. 2021. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1g_HXttucTvBG8KIsif-7lP1ZP6mIn3Hn/view. Acesso em: 10 mai. 2021.

GREIMAS, Algirdas Julien. Du sens II. Paris: Seuil, 1983.

HARRISSON, Alexander. Challenging de Gaulle: the O.A.S. and the counterrevolution in Algeria, 1954–1962. Boston: Boston University African Studies Center, 1990.

INSTITUTO MEMÓRIA MUSICAL Brasileira. Catálogo de canções Disponível em: www.immub.com.org. Acesso em: 1 fev. 2021.

MACHADO, Regina. A voz na canção popular brasileira: um estudo sobre a Vanguarda Paulista. Dissertação (Mestrado em Música) – Instituto de Artes da Unicamp: Campinas/SP, 2007. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/285019. Acesso em: 4 out. 2021.

NOGUEIRA, Fernanda Ferreira Marcondes. Isotopia temática e figuratividade em "Eis os amantes" e "Intradução" de Augusto de Campos. Estudos Semióticos, n. 3, São Paulo, 2007. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/esse/article/view/49189. Acesso em: 21 ago. 2021.

SCHAFER, R. Murray. A afinação do mundo. Trad. Marisa Trench de Oliveira Fonterrada. São Paulo: Editora Unesp, 2001.

TATIT, Luiz. A canção: eficácia e encanto. São Paulo: Atual, 1987.

TATIT, Luiz. O cancionista: composição de canções no Brasil. São Paulo: Edusp. 1996.

THOMAZ, Suzana. Teatralidade, entre teorias e práticas: um olhar sobre a abordagem do Théâtre du Soleil Université. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, vol. 6, n. 2, pp. 309-330, maio/ago de 2016. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/presenca/article/view/61934. Acesso em: 4 out. 2021.

VALENTE, Heloísa A. Duarte. As vozes da canção na mídia. São Paulo: Via Lettera/ FAPESP, 2003.

VALENTE, Heloísa A. Duarte; COLI, Juliana M. Memória, nomadismo e a construção da personalidade vocal no bolero. In: MONTOYA, Luis Omar, DIAS, Saulo S.; VALENTE, Heloísa A. Duarte; DÍAZ, Marco Aurelio (org.). México. Corazón musical de Latinoamérica. Mérida, México: ESAY, 2018, p. 311-340. Disponível em: http://www.esay.edu.mx/wp/wp-content/uploads/2019/01/ESAY_Mexico_Corazon_Musical_de_Latinoamerica_Libro.pdf. Acesso em: 4 out. 2021.

VALENTE, Heloísa de Araújo Duarte. “Non, je ne regrette rien….”. Apontamentos sobre a memória da mídia, pelo estudo da canção. XXIX Congresso da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Música, ANPPOM. Pelotas: Universidade Federal de Pelotas, 2019. Disponível em: https://anppom.org.br/wp-content/uploads/2020/03/XXIX-Congresso-da-ANPPOM-Caderno-de-resumos-2019.pdf . Acesso em: 24 set. 2021.

ZILBERBERG, Claude. Elementos de semiótica tensiva. Trad. Ivã Carlos Lopes et al. Cotia: Ateliê, 2011.

ZUMTHOR, Paul. Introdução à poesia oral. São Paulo: Hucitec/Educ, 1997.

ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção e leitura. Trad. Jerusa Pires Ferreira, Suely Fenerich São Paulo: Educ, 2000.

Referências audiovisuais

BETHÂNIA, Maria, 2015. Abraçar e Agradecer: show gravado ao vivo no Teatro HSBC em 14 mar. 2015. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=FCEzSdQIU7M>. Acesso em: 20 abr. 2021.

CATTO, Felipe, 2010. Festival de Inverno, gravado no Teatro Renascença, 31 jul. 2010. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Wk0AS7zkO94. Acesso em: 20 abr. 2021.

DAHAN, Olivier. Piaf, um hino ao amor (La Môme). Paris, 2007. DVD.

D'ORVES, Nicolas d'Estienne, 2016. “L’histoire de la Vie en Rose”. In: Le Figaro, 10 dez. 2016. Disponível em: https://www.lefigaro.fr/musique/2016/10/10/03006-20161010ARTFIG00234-l-histoire-secrete-de-la-vie-en-rose-d-edith-piaf.php. Acesso em: 2 jan. 2021.

ELLER, Cássia, 2001. Acústico MTV; gravado em 15 jan. 2001. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=nw-F58hKfVw&list=RDnw-F58hKfVw&start_radio=1. Acesso em: 20 abr. 2021.

FERREIRA, Bibi, 2014. Histórias e Canções. Gravado no Teatro Frei Caneca em 1º. jun. 2014. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=2eWX2NXxYic&list=RDgVD0A5kD_zs&index=3 Acesso em: 20 abr. 2021.

MERCREDI 18 OCTOBRE SACRÉE SOIRÉE, 1989. TF 1, 20 h 45 Désireless et Patricia Kaas, des voix pour l'Europe. In: Le Monde, 15 out 1989 Disponível em: www.lemonde.fr/archives/article/1989/10/15/mercredi-18-octobre-sacree-soiree-tf-1-20-h-45-desireless-et-patricia-kaas-des-voix-pour-l-europe_4133508_1819218.html. Acesso em: 2 jan. 2021.

PICHON, Philippe, s/d. Os últimos dias de um ícone: Édith Piaf. Arquivo: Institut National de l’Audiovisuel (INA), veiculado pelo canal a cabo GNT, s/d. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=NPajmk5oCUM&t=213s. Acesso em: 20 abr. 2021.

SABATELLA, Letícia. Prêmio Cesgranrio 2019, gravado em 21 jan. 2019 no Copacabana Palace. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=NnjwJBDQE5I. Acesso em: 20 abr. 2021.

Published

2021-12-20

Funding data

How to Cite

Alves, N., & Valente, H. de A. D. (2021). Piaf-like: the performance of "Je ne regrette rien" in some nomadic versions by Brazilian singers. Estudos Semióticos, 17(3), 150-175. https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2021.186341