Music performance as a research object

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2021.186418

Keywords:

Musical performance, Syncretism, Intertextuality

Abstract

The objective of this article is to identify the construction of common directionalities between the concepts of border and threshold within the semiotic theory of culture through Yuri Lotman and Claude Zilberberg. To address our research objective, we conducted a critical, convergent and synthetic review of the representative literature of both authors' proposals. This methodological purpose aims to make an integrated reading of the concepts of border and threshold so that they generate new frameworks and thematic perspectives on a semiotics of culture. The hypothesis is that the articulation of the threshold within the theory of a culture dependent on the topological, fundamental and narrative opposition between the center and the periphery, allows the portrayal of more versatile semiospheres where the peripheral figure falls apart in the most ubiquitous and temporarily unstable movements of particular cultures such as those economic or consumer semiospheres.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Caio Victor de Oliveira Lemos, Universidade Estadual do Ceará

    Docente do curso de Música da Universidade Estadual do Ceará (UECE), campus de Fortaleza, CE, Brasil. Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Música do Instituto de Artes da Universidade Estadual Paulista (UNESP), campus de São Paulo, SP, Brasil.

References

BARROS, Diana Luz Pessoa de. Teoria semiótica do texto. São Paulo: Ática, 2005.

BONIN, Gustavo. Modos de contato na música cênica contemporânea. Estudos Semióticos, v. 15, p. 167-183, 2019. DOI: 10.11606/issn.1980-4016.esse.2019.153770. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/esse/article/view/153770. Acesso em: 31 mai. 2021.

COOK, Nicholas. Entre o processo e o produto: música e/enquanto performance. Per musi: revista de performance musical, (14), 5–22, 2006. Trad. Fausto Bórem, Belo Horizonte. Disponível em: http://www.musica.ufmg.br/permusi/port/numeros/14/num14_cap_01.pdf . Acesso em: 31 mai. 2021.

DAHLET, Patrick. Dialogização enunciativa e paisagens do sujeito. In: BRAIT, Beth (org.). Bakhtin: dialogismo e construção do sentido, p. 55-84. Campinas: Ed. Unicamp, 2005.

DAVIDSON, Jane. Communicating with the body in performance. In: RINK, John (org.). Musical performance: a guide to understanding. Cambridge: Cambridge University Press, 2002, p. 144-152.

DISCINI, Norma. Intertextualidade e conto maravilhoso. 2. ed. São Paulo: Humanitas, 2004.

FIORIN, José Luiz. Para uma definição das linguagens sincréticas. In: OLIVEIRA, Ana Cláudia Mei de; TEIXEIRA, Lucia (org.). Linguagens na comunicação: desenvolvimentos de semiótica sincrética, p. 15-40. São Paulo: Estação das Letras, 2009.

FIORIN, José Luiz. As astúcias da enunciação: as categorias de pessoa, espaço e tempo. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2016.

FONTANILLE, Jacques. Práxis e enunciação: Greimas herdeiro de Saussure. Gragoatá, Niterói, v. 22, n. 44, set.-dez. 2017, p. 986-1004.

FOUCAULT, Michel. Estética: literatura e pintura, música e cinema. 3. ed. Trad. Inês Autran Dourado Barbosa. Rio de Janeiro: Forense, 2013.

GREIMAS, Algirdas Julien. A enunciação: uma postura epistemológica. Trad. Maria Lúcia Vissotto Paiva Diniz. Significação: revista brasileira de semiótica, (1), p. 9-25, 1974.

GREIMAS, Algirdas Julien; COURTÉS, Joseph. Dicionário de semiótica. 2. ed. Trad. Alceu Lima et al. São Paulo: Contexto, 2011.

HJELMSLEV, Louis. Prolegômenos a uma teoria da linguagem. São Paulo: Perspectiva, 2003

KORSYN, Kevin. Beyond privileged contexts: intertextuality, influence, and dialogue. In: COOK, Nicholas; EVERIST, Mark. Rethinking music.. Oxford: Oxford Univerty Press, 2001, p. 55-72.

LEMOS, Caio Victor de Oliveira. Performance musical como discurso: proposta de análise. Vórtex, v. 7, n. 1, 2019, p. 1-31. Disponível em: http://vortex.unespar.edu.br/lemos_v7_n1.pdf. Acesso em: 31 mai. 2021.

LEMOS, Caio Victor de Oliveira. Atores e funções na realização musical. Anais do XXVIII Congresso da ANPPOM, v. 28. Manaus: ANPPOM, 2018. Disponível em: https://anppom.org.br/anais/anaiscongresso_anppom_2018/5439/public/5439-18132-1-PB.pdf . Acesso em: 27 jul. 2021.

LEMOS, Caio Victor de Oliveira; LEMOS; Carolina Lindenberg. Discussões epistemológicas acerca da noção de identidade na obra musical. In: Anais da Performus’19, Goiânia, 2019.

LEMOS, Carolina Lindenberg. A transversalidade das categorias tensivas no tratamento da Expressão. In: SCHWATZMANN, Matheus Nogueira; PORTELA, Jean Cristtus; DONDERO, Maria Giulia (org.). Linguagens sincréticas: novos objetos, novas abordagens teóricas. Campinas: Pontes Editores, 2021 (no prelo).

MADEIRA, Bruno. O gesto corporal como potencializador de significado na performance violonística. Tese (Doutorado em Música) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2017.

NAVICKAITÈ-MARTINELLI, Lina. P is for persona, performance, pogorelich: the performer’s identity as creative tool. Music & practice, v. 5, 2019. Disponível em: https://www.musicandpractice.org/wp-content/uploads/2019/12/LNM-PDF-1.pdf. Acesso em 31 de mai. 2021.

SCHWARTZMANN, Matheus Nogueira. A noção de texto e os níveis de pertinência da análise semiótica. Estudos Semióticos [online], v. 14, n. 1 (edição especial). São Paulo, mar. de 2018, p. 1-6. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2018.144288. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/esse/article/view/144288. Acesso em: 8 dez. 2021.

TATIT, Luiz. Musicando a semiótica: ensaios. São Paulo: Annablume, 1998.

Published

2021-12-20

How to Cite

Lemos, C. V. de O. (2021). Music performance as a research object. Estudos Semióticos, 17(3), 326-346. https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2021.186418