Synesthetic polysensoriality as guarantor of the enunciative relationship: semiotic analysis of making-feel in "Tropicana"

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2021.186437

Keywords:

Synesthesias, Semiotics, Discourse, Song, Enunciative effects

Abstract

If we assume that synesthesias does not necessarily imply a priori data to texts, we understand that the perception they simulate is a perception whose starting point is, in fact, strategically textualized discursive operations. The point is to define which mechanisms or procedures in the text guarantee this compatibility when, in the song, lyrics and melody project diferent sensations. This article aims to contribute to the discussion of the impact of synesthetic effects on the emergence of meaning, focusing on the study of a song. The analysis, based on the perspective of French semiotics, allows us to assume that understanding the ways in which lyrics and melody intersect each other reveal the intrinsic process through which the enunciator-enunciatee relationship is at the heart of the relationship between the thematic and figurative dimension of the lyrics and its tensive projection on the melody. We conclude that these relationships is called in function of the make-feel that the reading of the text proposes, so that the song is presented as an experience to be felt by the diferent sensations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Paulo Jefferson Pereira Barreto, Universidade Federal do Ceará

    Doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza, CE, Brasil.

References

BARROS, Diana Luz Pessoa de. Teoria semiótica do texto. São Paulo: Ática, 2005.

BARROS, Diana Luz Pessoa. Teoria do discurso: fundamentos semióticos. 3. ed. São Paulo: Humanitas / FLLCH / USP, 2001.

BENVENISTE, Émile. Problemas de linguística geral II. Trad. Eduardo Guimarães et al. Campinas: Pontes, 1989.

BENVENISTE, Émile. Problemas de linguística geral I. Trad. Maria da Glória Novak; Maria Luisa Neri. Campinas: Pontes, 1988.

BERTRAND, Denis. Caminhos da semiótica literária. Trad. Ivã Carlos Lopes et al. Bauru: Edusc, 2003.

DUARTE, Elizabeth Bastos. A televisão se dá ao tom. In: CORTINA, Arnaldo; SILVA, Fernando Moreno da (org.). Semiótica e comunicação: estudos sobre textos sincréticos. Araraquara: Cultura Acadêmica, 2013, p. 51-93. (Série Trilhas Linguísticas, n. 25).

GOMES, Regina Souza. O sincretismo de linguagens em poesias eletrônicas. In: CORTINA, Arnaldo; SILVA, Fernando Moreno da (org.). Semiótica e comunicação: estudos sobre textos sincréticos. Araraquara: Cultura Acadêmica, 2014, p. 201-231. (Série Trilhas Linguísticas, n. 25).

GREIMAS, Algirdas Julien. Semântica estrutural. Trad. Haquira Osakabe; Izidoro Blikstein. São Paulo: Cultrix/ Edusp, 1966.

GREIMAS, Algirdas Julien. Semiótica e ciências sociais. Trad. Álvaro Lorencini; Sandra Nitrini. São Paulo: Cultrix/ Edusp, 1976.

GREIMAS, Algirdas Julien; COURTÉS, Joseph. Dicionário de semiótica. Trad. Alceu Dias Lima et al. São Paulo: Cultrix, 1979.

OLIVEIRA, Acauam Silvério de. O modelo semiótico de Luiz Tatit e suas implicações na análise da canção popular no Brasil: algumas considerações iniciais. Linguagem: estudos e pesquisas, 16(2), 2015. DOI: 10.5216/lep.v16i2.28496. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/lep/article/view/33541. Acesso em: 28 mai. 2021.

OLIVEIRA, Ana Claudia de. Discurso midiático como experiência do sentido. Por uma tipologia das interações discursivas. In: XIX Encontro da COMPOS, 2010, Rio de Janeiro, 2010a. Disponível em: http://compos.com.puc-rio.br/media/gt7_ana_claudia_de_oliveira.pdf. Acesso em: 2 out. 2021.

OLIVEIRA, Ana Claudia de. Estesia e experiência do sentido. Cadernos de Semiótica Aplicada. v. 8, n. 2, dez. de 2010b. Disponível em: http://seer.fclar.unesp.br/casa/article/view/3376. Acesso em: 23 mai. 2021.

NOGUEIRA, Fernanda Ferreira Marcondes. Isotopia temática e figuratividade em "Eis os amantes" e "Intradução" de Augusto de Campos. Estudos semióticos, n. 3, 2007. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/esse/article/view/49189. Acesso em: 2 out. 2021.

SARAIVA, José Américo Bezerra. A identidade de um percurso e o percurso de uma identidade: um estudo semiótico das canções do pessoal do Ceará. Fortaleza: Imprensa Universitária, 2014. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/10239/3/2013_liv_jabsaraiva.pdf. Acesso em: 2 out. 2021.

SHIMODA, Lucas Takeo. Timbre em semiótica da canção: retrospectivas e perspectivas. Natal: Revista Brasileira de Estudos da Canção, v. 4, 2013. Disponível em: http://www.rbec.ect.ufrn.br/data/_uploaded/artigo/N4/RBEC_N4_A10.pdf. Acesso em: 29 mai. 2021.

TATIT, Luiz. Musicando a semiótica. São Paulo: Annablume/FAPESP, 1997.

TATIT, Luiz. Ilusão enunciativa na canção. Per Musi, Belo Horizonte, n. 29, 2014, p. 33-38. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pm/a/836PyLCxFNR3dPTh9X9zh8n/?lang=pt. Acesso em: 26 mai. 2021.

TEIXEIRA, Lucia. Para uma metodologia de análise de textos verbovisuais. In: OLIVEIRA, Ana Claudia de; TEIXEIRA, Lucia (org.). Linguagens na comunicação: desenvolvimentos da semiótica sincrética. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2009, p. 41-77.

TORRES, Lyssandra Maria Costa. A persuasão entre o fazer fazer e o fazer sentir: os regimes de sentido em peças de catálogos de produtos Avon e Natura. 2016. 140 f. Tese (Doutorado em Linguística) — Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2016. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/22153/1/2016_tese_lmctorres.pdf. Acesso em 2 out. 2021.

Published

2021-12-20

How to Cite

Barreto, P. J. P. (2021). Synesthetic polysensoriality as guarantor of the enunciative relationship: semiotic analysis of making-feel in "Tropicana". Estudos Semióticos, 17(3), 131-149. https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2021.186437