Meaning and context: relations between language and culture in Renaissance stitch

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2022.189470

Keywords:

Contextual semantics, Renaissance lace-makers, Cultural motivation

Abstract

Semantics, according to Ferrarezi Júnior (2010), has gained notoriety since the 1980s as a field of study. It’s been just a few decades since the scholars have realized the importance of hitching such studies to the cultural aspects. It’s in this conjuncture that the present approach of the lexical choices from a group of speakers (lace women) specifically in the city of Monteiro-PB is inserted. This city develops a handicraft form named Renaissance Lace, and then allows us to reflect about the possibility of hitching to the sociocultural context where they live, by the process of naming stitches. Therefore, this search aimed at observing how these lace-makers take ownership of this vocabulary, which is used to name the sewing stitches and if they can establish connections between the vocabulary and their everyday life. In this research, we noticed that there is a relation between the lace-makers context and the sewing stitches’ nomenclature, evidenced through the names pronounced in their daily routine. However, this relation is realized by the lace-makers to such aspects only when reflections upon them are raised.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Liliane de Souza Almeida, Universidade Estadual da Paraíba
    Aluna especial de Mestrado do Programa de Pós-graduação em Linguística, Universidade Federal da
    Paraíba (UFPB), João Pessoa, PB, Brasil.  

References

ALMEIDA, Liliane de Souza. Formação e educação não-formal: um estudo sobre as rendeiras de Renascença da Associação de Artesãos de Monteiro (ASSOAM). 2009. 40 p. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura Plena em Letras-Espanhol) – Universidade Estadual da Paraíba UEPB, Monteiro, 2009.

ALMEIDA, Liliane de Souza. As práticas de oralidade e de letramento nas falas das rendeiras de Renascença da ASSOAM. 2011. 55 p. Trabalho de Conclusão de Curso de Licenciatura em Letras. Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2011.

BEZERRA, Maria Auxiliadora. Padrões de oralidade presentes na explicação de textos na sala de aula. Linguagem & Ensino, Campina Grande, v. 1, n. 2, p. 27-38, 1998. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/rle/article/view/15481. Acesso em: 08 fev. 2022.

BIDERMAN, Maria Tereza Camargo. As ciências do léxico. O léxico. In: OLIVEIRA, Maria Pinto Pires de; ISQUERDO, Aparecida Negri (org.). As ciências do léxico: lexicologia, lexicografia, terminologia. 2. ed. Campo Grande: Ed. UFMS, 2001. p. 13-22.

FERRAREZI JUNIOR, Celso. A Linguística, a semântica e o significado. c: FERRAREZI JUNIOR, Celso. Introdução à semântica de contextos e cenários: de la langue à la vie. Campinas: Mercado das Letras, 2010. p. 21-58.

GARRIDO, Margarida Vaz; AZEVEDO, Catarina; PALMA, Tomás. Cognição social: fundamentos, formulações actuais e perspectivas futuras. Psicologia, Lisboa, v. 25, n.1, p. 113-157, 2011. Disponível em: https://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/282/45. Acesso em: 08 fev. 2022.

NÓBREGA, Christus. Renda Renascença – uma memória de ofício paraibana. João Pessoa: Sebrae – Serviço de Apoio às Micro e Pequenas Empresas [on-line], 2005.

PAULA, Maria Helena; ALMEIDA, Mayara Aparecida de; REZENDE, Rayne de Mesquita. Língua, cultura e léxico: confluências entre lexicografia e filologia. Entretextos, Londrina, v. 16, n. 2, p. 7-27, jul-dez, 2016. Disponível em: https://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/16564. Acesso em: 08 fev. 2022.

SAMPAIO, Rebecca Demicheli. Linguagem, cognição e cultura: a hipótese Sapir-Whorf. CadIL, Cadernos do Instituto de Letras, Porto Alegre, n. 56, p. 229-240, nov. 2018. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/cadernosdoil/article/view/83356. Acesso em: 08 fev. 2022.

VEIT, Mara Regina (org.). Histórias de sucesso: experiências empreendedoras. Belo Horizonte: SEBRAE, 2003.

Published

2022-04-20

Issue

Section

Articles

How to Cite

Almeida, L. de S. (2022). Meaning and context: relations between language and culture in Renaissance stitch. Estudos Semióticos, 18(1), 168-188. https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2022.189470