Elena's passion path: from hope to melancholia
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2022.191991Keywords:
Passion, Melancholia, Value, Tensiveness, PsychoanalysisAbstract
This analysis presents as an object of signification the Brazilian film Elena (2012), directed by Petra Costa. A very personal experience results in a filmic text about the director's relationship with the memory of her sister, Elena, who committed suicide at the age of twenty, in the early 1990s. In the work, therefore, the states of soul, the passions stands out. We are involved in each character's affective journey. Thus, focusing only on the contents plane, we intend to highlight Elena's passionate path, with an emphasis on the melancholia, which has a central position in this investigation, because it is the state that dominates the subject until the end of his days. We use, therefore, french semiotics and the theoretical advances proposed by Zilberberg, which brings us the notion of tensiveness. We also use Freud's essay Mourning and melancholia (2011 [1914]), because his contributions are relevant to our objectives.
Downloads
References
BARROS, Diana Luz Pessoa de. Teoria do discurso: fundamentos semióticos. São Paulo: Atual, 1988. BARROS, Diana Luz Pessoa de. Teoria semiótica do texto. São Paulo: Ática, 1990.
ELENA. Direção de Petra Costa. Brasil: Busca Vida Filmes, 2012. DVD (82 min).
FIORIN, José Luiz. Elementos de análise do discurso. São Paulo: Contexto, 2005 [1989].
FIORIN, José Luiz. Paixões, afetos, emoções e sentimentos. CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada, Araraquara, v. 5, n. 2, 2007, p. 01-15. Disponível em: https://doi.org/10.21709/casa.v5i2.541. Acesso em: 30 out. 2021.
FIORIN, José Luiz. As astúcias da enunciação: as categorias de pessoas, espaço e tempo. São Paulo: Contexto, 2016 [1996].
FONTANILLE, Jacques; ZILBERBERG, Claude. Tensão e significação. Trad. Ivã Carlos Lopes, Luiz Tatit e Waldir Beividas. São Paulo: Humanitas, 2001 [1998].
FREUD, Sigmund. A interpretação dos sonhos. Rio de Janeiro: Imago, 1999 [1900].
FREUD, Sigmund. Luto e melancolia. Trad. Marilene Carone. São Paulo: Cosac Naify, 2011 [1914].
FREUD, Sigmund. O Eu e o Id. In: FREUD, Sigmund. Obras completas, volume 16: O Eu e o Id, "Autobiografia" e outros textos (1923-1925). Trad. Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2011 [1923], v. 16, p. 13-74.
GREIMAS, Algirdas Julien; FONTANILLE, Jacques. Semiótica das paixões: dos estados de coisas aos estados de alma. São Paulo: Ática, 1993 [1991].
GREIMAS, Algirdas Julien. Sobre o sentido II: ensaios semióticos. Trad. Dílson Ferreira da Cruz. São Paulo: Nankin-EDUSP, 2014 [1980].
GREIMAS, Algirdas Julien; COURTÉS, Joseph. Dicionário de semiótica. São Paulo: Contexto, 2016 [1979].
HOUAISS, Antônio; VILLAR, Mauro de Salles. Dicionário Houaiss da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2001.
LOPES, Edward. Paixões no espelho: sujeito e objeto como investimentos passionais primordiais. Cruzeiro Semiótico, Porto, n. 11-12, p. 154-160, 1989.
PERES, Urânia Tourinho. Posfácio. Uma ferida a sangrar-lhe a alma. In: FREUD, Sigmund. Luto e melancolia. Trad. Marilene Carone. São Paulo: Cosac Naify, 2011. p. 100-137.
TATIT, Luiz. Análise semiótica através das letras. São Paulo: Ateliê, 2001.
TATIT, Luiz. Passos da semiótica tensiva. Cotia: Ateliê, 2019.
ZILBERBERG, Claude. Elementos de semiótica tensiva. Trad. Ivã Carlos Lopes, Luiz Tatit e Waldir Beividas. São Paulo: Ateliê, 2011 [2006].
ZILBERBERG, Claude. La structure tensive. Liege: Presses Universitaires de Liège, 2012.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Joyce do Nascimento Lopes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors grant the journal all copyrights relating to the work published. The concepts expressed in signed articles are absolute and exclusive responsibility of their authors.