Musical enunciation and its modes of existence: Gisèle Brelet and Iannis Xenakis under a tensive approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2023.205932

Keywords:

Musical enunciation, Modes of existence, Gisèle Brelet, Iannis Xenakis, Tensive approach

Abstract

Musical acts constitute modes of living music, whose processes realize and dynamize the elements of diverse musical systems and cultures. To deal with the modes of existence of a musical enunciation that accounts for the diversity of manifestations of a collective sonorous-musical praxis, we will approximate, under the viewpoint of the tensive approach, two thoughts about musical time: that of the French musicologist and aestheticist Gisèle Brelet and that of the Greek composer Iannis Xenakis. With Brelet, we will bring the synthesis of rhythm, or the idea of a "general prosody" of music, and two definitions of silence. With Xenakis, we will make use of his temporal algebras (hors-temps, temporelle and en-temps) to make a connection with the modes of existence (virtualized, actualized, realized and potentialized) as they are thought by the tensive approach, developed by Jacques Fontanille and, mainly, Claude Zilberberg. Finally, we will present three scenarios of possible musical existences from the piece Mycenae-Alpha (1978) by Iannis Xenakis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Gustavo Cardoso Bonin, Universidade de São Paulo

    Doutorando em Sonologia e Processos Criativos pela Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, SP, Brasil.

References

BENVENISTE, Émile. Problèmes de linguiste générale. Paris: Gallimard, 1966.

BERRY, Wallace. Structural functions in music. Nova Iorque: Dover Publications, 1987.

BONIN, Gustavo. Gisèle Brelet e a existência enunciativa: invenção e interpretação musical. Anais do XXXII Congresso da ANPPOM. Natal, 2022.

BRELET, Gisèle. Musique et silence. Revue Musicale, Paris, v. 22, n. 200, p. 169-181, 1946.

BRELET, Gisèle. Le temps musical: essai d'une nouvelle de la musique. Vol. 1. Paris: PUF, 1949.

CARMO, José Roberto. Melodia e Prosódia: um modelo para interface música-fala com base no estudo comparado do aparelho fonador e dos instrumentos musicais reais e virtuais. 2007. 192 f. Tese de doutorado defendida na Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas – USP. São Paulo, 2007. Disponível em: https://doi.org/10.11606/T.8.2007.tde-12112007-141109. Acesso em: 26 fev. 2023.

FERRAZ, Silvio. Pequena trajetória da ideia de tempo na música do séc. XX. In: NASCIMENTO, Guilherme; ZILLE, José Antônio Baêta; CANESSO, Roger (org.). A música dos séculos XX e XXI. Barbacena: EdUEMG, 2014. p. 86-104.

FIORIN, José Luiz. As astúcias da enunciação: as categorias de pessoa, espaço e tempo. São Paulo: Ática, 1999.

FONTANILLE, Jacques; ZILBERBERG, Claude. Tensão e significação. São Paulo: Discurso Editorial: Humanitas/FFLCH/USP, 2001.

FONTANILLE, Jacques. Pratiques sémiotiques. Paris: PUF, 2008.

FONTANILLE, Jacques. Formes de vie. Liège: Presses Universitaires, 2015.

GAJARD, Dom Joseph. Notions sur la rythmiques grégorienne. Paris: Desclee & Cia, 1944.

GREIMAS, Algirdas Julien; COURTÉS, Joseph. Dicionário de semiótica. 7 ed. São Paulo: Editora Contexto, 2008.

HJELMSLEV, Louis. Prolegômenos a uma teoria da linguagem. São Paulo: Perspectiva, 2009.

LAVELLE, Louis. Do Ser: dialética do eterno presente. São Paulo: É Realizações Editora, v. 1, 2019.

MANCINI, Renata. A tradução enquanto processo. Cadernos de Tradução, Florianópolis, v. 40, n. 3, p. 14-33, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5007/2175-7968.2020v40n3p14. Acesso em: 12 fev. 2023.

SAUSSURE, Ferdinand. Curso de linguística geral. São Paulo: Cultrix, 1999.

SOURIAU, Étienne. Diferentes modos de existência. São Paulo: N-1 edições, 2020.

TATIT, Luiz. Bases do pensamento tensivo. Estudos Semióticos, São Paulo, v. 15, p. 11-26, 2019a. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2019.156045. Acesso em: 10 fev. 2023.

TATIT, Luiz. Musicalisation de la sémiotique. Actes Sémiotiques, Paris, n. 122, 2019b. Disponível em: https://doi.org/10.25965/as.6281. Acesso em: 10 fev. 2023.

TATIT, Luiz. Passos da semiótica tensiva. São Paulo: Ateliê Editorial, 2019c.

XENAKIS, Iannis. Trois pôles de condensation. In: XENAKIS, Iannis. Musique Architecture. Tournai: Casterman, 1971.

XENAKIS, Iannis. Vers une métamusique. La Nef, v. 29, n. 1, p. 117-140, 1967.

XENAKIS, Iannis. Sur le temps. In: XENAKIS, Iannis. Écrits. Paris: L'Arche, 1994.

ZILBERBERG, Claude. Relativité du rythme. Protée, Paris, v. 18, n. 1. p. 37-46, 1990.

ZILBERBERG, Claude. Elementos de semiótica tensiva. São Paulo: Ateliê Editorial, 2011.

Published

2023-04-27

Issue

Section

Articles

Funding data

How to Cite

Bonin, G. C. (2023). Musical enunciation and its modes of existence: Gisèle Brelet and Iannis Xenakis under a tensive approach. Estudos Semióticos, 19(1), 81-106. https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2023.205932