The effect of sense of movement in audiovisual media: a study on kineticism as a formant of expression in Globo News' institutional motion sequence Intolerância

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2023.207669

Keywords:

Semiotics, Audiovisual, Kinetic formant, Television, Noma Bar

Abstract

The institutional vignette Intolerance of the Brazilian TV channel Globo News is the object of analysis in this article. Illustrated and directed by Israeli designer Noma Bar, Intolerance reveals in its discursive structures how the view of the hegemonic media of a Latin American country about the indenitarian conflicts between East and West is aligned with Western powers. In the wake of the theoretical contributions developed by Jean-Marie Floch in visual semiotics, the paper proposes to consider kineticism as a constitutive formant of visuality in audiovisual texts, and the analyzed vignette is notably exemplary object to demonstrate the hypothesis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ana Silvia Lopes Davi Médola, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

    Livre-Docente em Linguagem Televisual, na Universidade Estadual Paulista (UNESP). Bauru, SP, Brasil.

  • Henrique da Silva Pereira, Centro Universitário Nossa Senhora do Patrocínio

    Doutor em Comunicação pela Universidade Estadual Paulista (UNESP). Docente no Centro Universitário Nossa Senhora do Patrocínio (CEUNSP).

References

BERGSON, Henri. A evolução criadora. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

COUCHOT, Edmond. Da representação à simulação: evolução das técnicas e das artes da figuração. In: PARENTE, André. (org.). Imagem-máquina. São Paulo: Editora 34, 2011. p. 37-48.

DELEUZE, Gilles. Cinema a imagem-movimento. São Paulo: Brasiliense, 1983.

DELEUZE, Gilles. A imagem-tempo. São Paulo: Brasiliense, 1990.

FLOCH, Jean-Marie. Petites mythologies de l’oeil et de l’esprit: pour une sémiotique plastique. Paris: Hadès-Benjamins. 1985a.

FLOCH, Jean-Marie. Imagem, signos, figuras: a abordagem semiótica da imagem. Cruzeiro Semiótico, n. 3, 1985b. Disponível em: https://felsemiotica.com/descargas/cruzeirosemiotico3.pdf. Acesso em: 17 mai. 2023.

FONTANILLE, Jacques; ZILBERBERG, Claude. Tensão e significação. Trad. Ivã Carlos Lopes, Luiz Tatit e Waldir Beividas. São Paulo: EdUSP, 2001.

GREIMAS, Algirdas-Julien. Semiótica figurativa e semiótica plástica. Significação. Revista de Cultura Audiovisual, n. 4, p. 18-46, 1984. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.1984.90477. Acesso em: 15 jan. 2022.

GREIMAS, Algirdas-Julien; COURTÉS, Joseph. Dicionário de semiótica. São Paulo: Contexto, 2016.

HJELMSLEV, Louis. Prolegômenos a uma teoria da linguagem. São Paulo: Perspectiva, 1975.

MACHADO, Arlindo. A arte do vídeo. São Paulo: Brasiliense, 1995.

MACHADO, Arlindo. A televisão levada a sério. São Paulo: Senac, 2014.

MÉDOLA, Ana Silvia Lopes Davi. Televisão: linguagem e significação. Curitiba: Appris, 2019.

NEWTON, Isaac. Mathematical principles of natural philosophy. Berkeley: University of California Press, 1999. Disponível em: https://doi.org/10.1086/386435. Acesso em: 17 mai. 2023.

Published

2023-08-17

How to Cite

Médola, A. S. L. D., & Pereira, H. da S. (2023). The effect of sense of movement in audiovisual media: a study on kineticism as a formant of expression in Globo News’ institutional motion sequence Intolerância. Estudos Semióticos, 19(2), 249-265. https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2023.207669