The star has fallen: relations between advertising, pop culture and fame

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/extraprensa2017.111114

Keywords:

Star, Advertainment, Celebrity, Pop Culture, Fame, Cultural Industry.

Abstract

This article aims to observe the strategy of using famous figures in advertising – particularly in audiovisual communications – and how this relationship fuels the pop culture (and is powered by it). This analysis shows important to know the relationship of advertising communication, with a view to efficient participation of celebrities in the cultural industry. As a contribution to the analysis, there are some uses, where some famous personalities are placed in this context, especially in audiovisual models. Seek to identify in advertisements, particularly in the short film Star, directed by Guy Ritchie, a member of The Hire series, produced for the German automaker BMW, narrative and stylistic aspects that can strengthen and reaffirm this subterfuge. This study allowed track down some important traces of correspondence between these elements in order to boost consumption.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Guilherme Leite Machado, Universidade Anhembi Morumbi

    Publicitário, especialista em Marketing (FGV), Branding (UAM) e Mídia, Informação e Cultura (CELACC). Professor de Marketing e Comunicação. Atualmente é mestrando de Comunicação Audivisual na Universidade Anhembi Morumbi. 

References

ADORNO, Theodor W.; HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. São Paulo: Jorge Zahar, 2001.

BARADON, Flávia. Em busca de atenção: a (re)integração do conteúdo comercial ao editorial na televisão brasileira. INOVCOM, São Paulo, v.1, n.1, p. 47-60, maio 2016. Disponível em: http://www.portcom.intercom.org.br/revistas/index.php/inovcom/article/view/306. Acesso em: 18 jun. 2016.

BARATO, M.; FILHO, F.; MORAES, A. Publicidade regional: conceitos, contextos e reflexões. In: CONGRESSO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO DA REGIÃO SUL, 14., 2013. Santa Cruz do Sul. Anais... Santa Cruz do Sul: INTERCOM, 2013. Disponível em: http://docplayer.com.br/2252088-Publicidade-regional-conceitos-contextos-e-reflexoes-1-mariangela-barichello-baratto-2-flavi-ferreira-lisboa-filho-3-ana-luiza-coiro-moraes-4.html. Acesso em: 3 dez. 2015.

BOORSTIN, D. J. The image: a guide to pseudo-events in America. New York: Atheneum, 1962.

ENGENHEIROS DO HAWAII. O papa é o pop. [Música]. Composição de Humberto Gessinger. São Paulo: BMG, 1990. 1 LP, 3, 38 min.

ERBOLATO, M. L. Dicionário de propaganda e jornalismo: legislação, termos técnicos e definições de cargos e funções, abrangendo as atividades das agências de propaganda e do jornal impresso, radiofônico e de televisão. Campinas: Papirus, 1985.

HALL, Stuart. Notas sobre a desconstrução do popular. In: SOVIK, Liv (Org.). Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2006, p. 247-264.

HARVEY, David. Condição pós-moderna: uma pesquisa sobre as origens da mudança cultural. 5. ed.. São Paulo: Edições Loyola, 1992.

HELAL, Ronaldo. Cultura e idolatria: ilusão, consumo e fantasia. Rio de Janeiro: Mauad, 1998.

HELAL, Ronaldo. Mídia, construção da derrota e o mito do herói. Motus Corporis, Rio de Janeiro, v. 5, n. 2, p. 141-155, 1998.

JENKINS, Henry. Cultura da convergência. 2. ed. São Paulo: Aleph, 2009.

JENKINS, H.; FORD, S.; GREEN, J. Cultura da conexão: criando valor e significado por meio da mídia propagável. São Paulo: Aleph, 2013.

KELLNER, Douglas. A cultura da mídia. Bauru, SP: EDUSC, 2006.

KELLNER, Douglas. Cultura da mídia e triunfo do espetáculo: sociedade midiatizada. Rio de Janeiro: Mauad, 2006.

MATTA, J. O. S. Cultura da mídia e celebridades (midiáticas) do contemporâneo: Madonna e Avril Lavigne. In: COLÓQUIO BINACIONAL BRASIL-MÉXICO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 2. 2009. São Paulo. Anais... São Paulo: [s.n.], 2009 .

MORIN, Edgar. Cultura de massas no século xx: neurose. 9. ed. São Paulo: Forense, 2002.

MORIN, Edgar. Sociologia: a sociologia do microsssocial ao macroplanetário, Sintra: Publicações Europa-América, 1998.

NASCIMENTO, A. et al. Celebridades, marcas e consumo. Quais atributos dos famosos fortalecem um produto no mercado? Disponível em http://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/viewFile/70465/73239. Acesso em: 26 nov. 2015.

PERNIOLA, M. Do sentir. Lisboa: Presença, 1993.

RITCHIE, Guy. Star. [Filme-vídeo]. Produção de Robyn Boardman, Nicole Dionne, David Fincher, Aristides McGarry, Tony McGarry. direção de Guy Ritchie. EUA, 2001.

DVD / NTSC, 22 min. color. son.

SATO, Cristiane A. Mas o que é cultura pop? In: Japop: o poder da cultura pop japonesa. São Paulo: NSP-HAKKOSHA, 2007.

SILVA, Elsa Costa. Os donos da notícia: concentração da propriedade dos media em Portugal. Porto: Porto Editora, 2004.

SILVA. Zander Campos. Dicionário de marketing e propaganda. Rio de Janeiro: Pallas, 1976.

CAMPOS, Flávio. Roteiro de cinema e televisão. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007.

VOGLER, Christopher. A jornada do escritor: estruturas míticas para escritores. 2 ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2006.

Published

2017-12-29

How to Cite

Machado, G. L. (2017). The star has fallen: relations between advertising, pop culture and fame. Revista Extraprensa, 11(1), 171-186. https://doi.org/10.11606/extraprensa2017.111114