Perception of users over 60 through categorization of images captured by hashtags on Instagram in the context of digital mobile technology
DOI:
https://doi.org/10.11606/extraprensa2018.146716Keywords:
Elderly, Image, Hashtag, Instagram, PerceptionAbstract
This article shows a study on the perception of the elderly in digital media through published images tagged with four hashtags that identify this audience. To do so, the vision of the elderly person about themselves is shown, as well as the view of third parties about this audience. The hashtags determined to perform data collection were in the national and international scope, and the images were subsequently categorized by topics in order to compare them. The research results suggest a divergent perception of the view of self that this audience has versus the view of others. This is shown in the national and international context, generating a discussion about the topic of global population aging and their relation with new technologies.
Downloads
References
ANJOS, Thaiana Pereira Dos; GONTIJO, Leila Amaral. Recomendações de usabilidade e acessibilidade para interface de telefone celular visando o público idoso. Production, v. 25, n.4, pp. 781-811, 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-65132015000400791&lng=en&tlng=en .
CALLARIA, Tiziana C.; CIAIRANOB, Silvia; RE, Alessandra. Elderly-technology interaction: accessibility and acceptability of technological devices promoting motor and cognitive training. Work, 2012, v .41, suplemento 1, pp. 362-369. DOI: 10.3233/WOR-2012-0183-362.
COMUNELLO, Francesca; ARDÈVOL, Mireia F.; MULARGIA, Simone; BELOTTI, Francesca. Women, youth and everything else: age-based and gendered stereotypes in relation to digital technology among elderly Italian mobile phone users. Media, Culture & Society, v. 39, n. 6, 2017. DOI: 10.1177/0163443716674363.
CRARY, Jonathan. Suspensions of perception: attention, spectacle, and modern culture. Massachussets: MIT Press, 2001.
FRAGOSO, Suely. RECUERO, Raquel; AMARAL, Adriana. Métodos de pesquisa para internet. Porto Alegre: Sulina, 2011.
GOMBRICH, Ernst. Os usos das imagens: estudos sobre a função social da arte e da comunicação visual. Porto Alegre: Bookman, 2012.
MANOVICH, Lev. Notes on Instagrammism and mechanisms of contemporary cultural identity. Manovich, 2016. Disponível em: <http://manovich.net/index.php/projects/notes-on-instagrammism-and-mechanisms-of-contemporary-cultural-identity>. Acesso em: 10 Jan 2018.
MERLEAU-PONTY, Maurice. O visível e o invisível. São Paulo: Perspectiva, 1971.
MOSTAGHEL, Rana. Innovation and technology for the elderly: Systematic literature review. Journal of Business Research, v. 69, n. 11, pp. 4896-4900, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2016.04.049.
NEVES, Barbara B.; AMARO, Fausto. Too old for technology? How the elderly of Lisbon use and perceive ICT. The Journal of Community Informatics, v. 8, n. 1 2012.
STRECK, Melissa; PELLANDA, Eduardo. Instagram como interface da comunicação móvel e ubíqua. Sessões do Imaginário, v. 22, n. 37, 2017. Disponível em:
http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/famecos/article/view/28017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Ao submeter qualquer material científico para Extraprensa, o autor, doravante criador, aceita licenciar seu trabalho dentro das atribuições do Creative Commons, na qual seu trabalho pode ser acessado e citado por outro autor em um eventual trabalho, porém obriga a manutenção de todos os autores que compõem a obra integral, inclusive aqueles que serviram de base para o primeiro.
Toda obra aqui publicada encontra-se titulada sob as seguintes categorias da Licença Creative Commons (by/nc/nd):
- Atribuição (de todos os autores que compõem a obra);
- Uso não comercial em quaisquer hipóteses;
- Proibição de obras derivadas (o trabalho não poderá ser reescrito por terceiros. Apenas textos originais são considerados);
- Distribuição, exibição e cópia ilimitada por qualquer meio, desde que nenhum custo financeiro seja repassado.
Em nenhuma ocasião a licença de Extraprensa poderá ser revertida para outro padrão, exceto uma nova atualização do sistema Creative Commons (a partir da versão 3.0). Em caso de não concordar com esta política de Direito Autoral, o autor não poderá publicar neste espaço o seu trabalho, sob pena de o mesmo ser removido do conteúdo de Extraprensa.