Mergers and acquisitions in the Brazilian newspaper industry in the journalist's view

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/extraprensa2019.163443

Keywords:

Journalistic management, Journalistic business, Media management, Merger and acquisitions

Abstract

This study aims to understand how journalists observe the merger and acquisition processes in the journalistic industry, and how such processes may bring a new logic of positive management to companies in the sector. This study used a multidisciplinary theoretical foundation, covering areas such as Administration, Management, Strategy, Sociology of Journalism, Media Economics and Media Management. Among the main results achieved, we highlight the perception that journalists are positively open to mergers and acquisitions in the information industry. We also found that journalists are willing to practice journalism with a focus on achieving results that go beyond editorial ones. A survey answered by approximately 90 journalists was used to obtain the results.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Leandro Vieira, Escola Superior de Propaganda e Marketing

    Mestre em Produção Jornalística e Mercado pela Escola Superior de Propaganda e Marketing, São Paulo.

  • Fabiano Rodrigues, Escola Superior de Propaganda e Marketing

    Adjunct Professor and Researcher at the Professional Master's Program in Journalistic Production and Marketing at Escola Superior e Propaganda e Marketing, São Paulo. Full Professor of Business Administration at the same institution. PhD in Business Administration from FEA / USP.

References

ANDERSON, C. W.; BELL, E.; SHIRKY, C. Jornalismo Pós-Industrial: adaptação aos novos tempos. Revista de Jornalismo ESPM, São Paulo, n. 51, p. 30-89, abril-junho 2013.

ANDERSSON, U.; WIIK, J. News Demands on Editorial Leadership: Perceived Changes in Swedish Newspaper Management. Observatorio Journal, 8, n. 2, 2014. 1-16.

BAND. Linha do tempo. Band.com, 2018. Disponivel em: <http://www.band.uol.com.br/grupo/historia.asp>.

BASS, A. Shifting the Balance: Citizens, Employers, Journalists and the Internet. University College of the Cariboo, p. 31-43. 2002.

BATEMAN, T. S. Administração: construindo vantagem competitiva. São Paulo: Atlas, 1998.

BELL, E. et al. A imprensa nas plataformas. Revista de Jornalismo ESPM, São Paulo, n. 20, p. 48-83, julho-dezembro 2017.

BENDER, R.; WARD, K. Corporate Financial Strategy. 2 nd. ed. [S.l.]: Butterworth-Heinemann, 2005.

CAPARELLI, S. Comunicação de Massa sem Massa. São Paulo: Summus Editorial, 1986.

CASTRO, D. . M. . F. Criação de valor em fusões e aquisições. Universidade de São Paulo. São Paulo. 2010.

CRUSO É. Cruso É: uma ilha no jornalismo. Equipe. 2018. Disponível em Cruso É, 2018. Disponivel em: <https://crusoe.com.br/equipe/>.

DEUZE, M. What is Journalism? Professional identity and ideology of journalists reconsidered. In Journalism.. Journalism, 6, 2005. 442-464.

DEUZE, M.; WITSCHGE, T. O que o jornalismo está se tornando. Revista Parágrafo, São Paulo, v. 5, p. 7-20, jul-dez 2016.

DUARTE, R. G.; SAYÃO, A. C. M.; TANURE, B. Mudanças na cultura pós-aquisição: o Caso da Empresa Alfa.. 30º Encontro da ANPAD. Salvador. 2006.

DUCHESI, P.; BISWAS, R. Value Creation in Publishing Industry: The Impact of Acquiring IT Services Firms Between 2002 and 2007. The International Journal of Media Management, v. Vol. 15, p. 211-218, dezembro 2013.

ESTADÃO. Conheça a história da Agência Estado, 2007. Disponivel em: <https://www.estadao.com.br/infograficos/conheca-a-historia-da-agencia-estado,economia,330887>.

ESTADÃO. Há vinte anos, Grupo Estado entrava na era da Internet, 2015. Disponivel em: <https://acervo.estadao.com.br/noticias/acervo,ha-20-anos-grupo-estado-entrava-na-internet,10781,0.htm>.

EVETTS, J. The Management of Professionalism: a contemporary paradox. Londres: School of Sociology and Social Policy University of Nottingham, 2005.

FOLHA DE S.PAULO. Grupo Globo adquire controle do jornal ‘Valor Econômico’. Folha de S.Paulo, 13 setembro 2016. Disponivel em: <https://www1.folha.uol.com.br/mercado/2016/09/1812854-grupo-globo-adquire-controle-do-jornal-valor-economico.shtml>.

HITT, M. A.; IRELAND, R. D.; HOSKISSON, R. E. Administração estratégica: competitividade e globalização. São Paulo: Thomson Learning, 2008.

HITT, M. A.; IRELAND, R. D.; HOSKISSON, R. E. Administração estratégica: competitividade e globalização. 2ª. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2011.

KAHIL, G. XP Investimentos compra portal financeiro InfoMoney. Exame, 8 setembro 2011. Disponivel em: <https://exame.abril.com.br/mercados/xp-investimentos-compra-portal-financeiro-infomoney/>.

KAPLAN, R. Our future could lie within our own organizations. NiemanLab, 2018. Disponivel em: <http://www.niemanlab.org/2018/12/our-future-could-lie-within-our-own-organizations/?utm_source=Farol+Jornalismo+Newsletter&utm_campaign=01b9bf2893-EMAIL_CAMPAIGN_2018_12_14_03_18&utm_medium=email&utm_term=0_ab9279c0d3-01b9bf2893-319507925>. Acesso em: março 2019.

LOZANO, J. Conglomerados de mídia e fluxos audiovisuais na América Latina. Revista Comunicação, Mídia e Consumo, 2, novembro 2005. 91-121.

LUTZ, A. These 6 Corporations Control 90% of the Media In America.. Business Insider, 2012. Disponivel em: http://www.businessinsider.com/these-6-corporations-control-90-of-the-media-in-america-2012-6>>.

MARTINS, G. A.; THEÓPHILO, C. R. Metodologia da investigação científica para ciências sociais aplicadas. São Paulo: Atlas, 2007.

MCCRACKEN, H. The Washington Post is a Company Software Now. Fast Company, 2017. Disponivel em: <https://www.fastcompany.com/40495770/the-washington-post-is-a-software-company-now>. Acesso em: janeiro 2019.

MEIO & MENSAGEM. Metro Jornal. Meio & Mensagem, 2018. Disponivel em: <http://portfoliodemidia.meioemensagem.com.br/portfolio/midia/METRO+JORNAL/14282/home>.

MEMÓRIA GLOBO. Caso Time-Life. 1962/1971. Memória Globo, 2018. Disponivel em: <http://memoriaglobo.globo.com/acusacoes-falsas/caso-time-life.htm>.

MOLLA, R.; KAFKA, P. Here’s who owns everything in Big Media today. VOX, 18 junho 2019. Disponivel em: <https://www.vox.com/2018/1/23/16905844/media-landscape-verizon-amazon-comcast-disney-fox-relationships-chart>.

NEVÉU, E. Sociologia do Jornalismo. São Paulo: Edições Loyola, 2006.

PICARD, R. G. Commercialism and newspaper quality. Newspaper Research Journal, v. 25, p. 54-65, 2004.

PICARD, R. G. Why journalists deserve low pay. Reuters Institute for the Study of Journalism. Oxford: [s.n.]. 2009.

SANT'ANNA, L. O destino do jornal. Revista UFG, n. n.5, p. 9-15, dezembro 2008.

SCARDOELLI, A. Exclusivo: Veja perde editor executivo para O Antagonista. Comunique-se, 2018. Disponivel em: <https://portal.comunique-se.com.br/exclusivo-veja-perde-editor-executivo-para-o-antagonista/>.

SCIARRETTA, T. Polêmica e direta, consultoria cresce apesar de seus antagonistas. Folha de S.Paulo, 4 abril 2016. Disponivel em: <https://www1.folha.uol.com.br/mercado/2016/04/1757147-polemica-e-direta-consultoria-cresce-apesar-de-seus-antagonistas.shtml>.

SIEGERT, G.; GERTH, M. A.; RADEMACHER, P. Brand Identity-Driven Decision Making by Journalists and Media Managers - The MBAC Model as Theorical Framework. The International Journal on Media Management, v. 13, p. 53-70, 2011.

SILVA, E. S. et al. Fusões e incorporações: decisões estratégicas que elevam o poder de uma organização.. REBRAE. Revista Brasileira Estratégica, 3, Maio-Agosto 2010. 161-169.

TOGNOLLI, C. J. Mídias, mafias e Rock’n’Roll. São Paulo: Editora Clara Ltda., 2007.

TUNSTALL, J. Journalists at work. Londres: Constable, 1971.

VIEIRA, L. Fusões e aquisições na indústria jornalística brasileira. Trade offs e visão do jornalista. São Paulo: Escola Superior de Propaganda e Marketing - Dissertação de mestrado, 2019.

WIIK, J. Journalism in transition. The Professional Identidy of Swedish Journalists. Gothenburg: Tese de doutorado - Universidade de Gothenburg, 2010.

Published

2019-12-30

How to Cite

Vieira, L., & Rodrigues, F. (2019). Mergers and acquisitions in the Brazilian newspaper industry in the journalist’s view. Revista Extraprensa, 13(1), 145-168. https://doi.org/10.11606/extraprensa2019.163443