Indigenous ethnomedia as a narrative of resistance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/extraprensa2021.185427

Keywords:

Indigenous ethnomedia, Terena People, Decoloniality

Abstract

This paper, by using bibliographic research in the field of decolonial communication with indigenous ethnomediatic practices and audiovisual product image analysis, aims to contribute to the discussions on the Terena’s People own productions in Mato Grosso do Sul (MS) and their role against strategies to make their bodies invisible in the Brazilian state. The text brings notes from the provocations raised by the video Primeira Cavalgada Indígena – Grito dos Excluídos (“First Indigenous Ride - Scream of the Excluded”), by the director Angelo Terena, who works with audiovisual since the age of 15 creating autonomous images about his people. The film shows demands of the community on the day of “the discovery of Brazil”, by means of a demonstration on the road that gives access to their village, bringing together children, young people and elders.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Vinicius Guedes Pereira de Souza, Universidade Federal de Mato Grosso

    Docente no curso de Jornalismo e do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Doutor em Comunicação pela Universidade Paulista (Unip). Vice-líder do grupo de pesquisa Ciclo da UFMT. Membro do grupo de pesquisas Alterjor da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Fotógrafo, jornalista e cofundador do coletivo Jornalistas Livres e da MediaQuatro.

  • Raylson Chaves Costa, Universidade Federal de Mato Grosso

    Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Comunicação da UFMT. Graduado em Jornalismo pela Universidade Católica Dom Bosco (UCDB). Realizador de audiovisual e integrante do Ciclo-UFMT.

References

ALVARES, Alberto. Da aldeia ao cinema: o encontro da imagem com a história. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Formação Intercultural para Educadores Indígenas) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2018.

AMADO, Luiz Henrique Eloy. Vukápanavo – o despertar do povo Terena para os seus direitos: movimento indígena e confronto político. 2019. Tese (Doutorado em Antropologia Social) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2019.

BARTHES, Roland. A câmara clara: nota sobre fotografia. Tradução de Júlio Castañon Guimarães. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.

BRASIL, André. Bicicletas de Nhanderu: lascas do extracampo. DEVIRES, Belo Horizonte, v. 9, n. 1, p. 98-117, 2012.

CARNEIRO, Raquel Gomes. Sujeitos comunicacionais indígenas e processos etnocomunicacionais: a etnomídia cidadã da Rádio Yandê. 2019. Dissertação (Mestrado em Ciências da Comunicação) – Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2019.

DELGADO, Paulo Sergio; JESUS, Naine Terena (org.). Povos indígenas no Brasil: perspectiva no fortalecimento de lutas e combate ao preconceito por meio do audiovisual. Curitiba: Brazil Publishing, 2018.

FANON, Frantz. Os condenados da terra. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1968.

GALACHE, Gilmar. Koxunakoti itukeovo yoko kixovoku, fortalecimento do jeito de ser terena: o audiovisual com autonomia. 2017. Dissertação (Mestrado Profissional em Sustentabilidade junto a Povos e Territórios Tradicionais) – Universidade de Brasília, Brasília, 2017.

GROSFOGUEL, Ramón. Del “extractivismo económico” al “extractivismo epistémico” y al “extractivismo ontológico”: una forma destructiva de conocer, ser y estar en el mundo. Tabula Rasa, Bogotá, v. 24, p. 123-143, 2016.

JESUS, Naine Terena; MOREIRA, Benedito Diélcio. Comunicação e cultura: dimensão pedagógica das narrativas indígenas em audiovisual. In: DELGADO, Paulo Sergio; JESUS, Naine Terena (org.). Povos indígenas no Brasil: perspectiva no fortalecimento de lutas e combate ao preconceito por meio do audiovisual. Curitiba: Brazil Publishing, 2018. p. 81-98.

JOLY, Martine. Introdução à análise da imagem. Tradução de Marina Appenzeller. 11. ed. Campinas: Papirus:, 2007.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

MACHADO, Renata. Yandê, Etnomídia indígena e educação. Revista Cátedra Digital, Rio de Janeiro, v. 4, n. 5, 2018.

MALDONALDO-TORRES, Nelson. A topologia do Ser e a geopolítica do conhecimento. Modernidade, império e colonialidade. Revista Crítica de Ciências Sociais, Coimbra, n. 80, p. 71-114, 2008.

MIGNOLO, Walter D. Desobediência epistêmica: A opção descolonial e o significado de identidade em política. Tradução de Ângela Lopes Norte. Cadernos de literatura UFF, Niterói, n. 34, p. 287-324, 2008.

PRIMEIRA Cavalgada Indígena – Grito dos Excluídos. Realizador Jhony Angelo Faustino. [S. l.: s. n.], 2019. 1 vídeo (2 min) Disponível em: https://bit.ly/3zXeIg7. Acesso em: 23 fev. 2021.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, 2005. p. 227-278.

SILVA, Janssen Felipe da; ALMEIDA, Eliene Amorim de. Abya Yala como território epistêmico: pensamento decolonial como perspectiva teórica. Interritórios, Recife, v. 1, n. 1, p. 42-64, 2015.

TERENA, Naine. Lentes ativistas e a arte indígena. Zum, São Paulo, 3 dez. 2019. Disponível em: https://bit.ly/3uz5R3d. Acesso em: 1 fev. 2021.

TORRICO, Erick. Decolonizar la comunicación. In: CONGRESO INTERNACIONAL COMUNICACIÓN, DECOLONIZACIÓN Y BUEN VIVIR, 1., 2015, Quito. Anais […]. Quito: Ciespal, 2015.

TORRICO, Erick. Para uma comunicação ex-cêntrica. MATRIZes, São Paulo, v. 13, n. 3, p. 89-107, 2019.

Published

2021-11-23

How to Cite

Souza, V. G. P. de, & Costa, R. C. . (2021). Indigenous ethnomedia as a narrative of resistance. Revista Extraprensa, 14(2), 438-451. https://doi.org/10.11606/extraprensa2021.185427