Black perspectives that enunciate voices and educate: Hip-Hop feminism, the politics of survival and empowerment in the favela

Authors

  • Cristiane Correia Dias Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia Letras e Ciências Humanas

DOI:

https://doi.org/10.11606/extraprensa2022.193404

Keywords:

Feminismo hip-hop, Pedagogía hip-hop, Pensamiento de las mujeres negras, Mujer de favela, Educación antirracista

Abstract

Faced with the difficulties found in the current educational system, we will sow seeds for a new future, highlighting the potential of a living education, between life, art and knowledge, present in the favela, as a body-territory that has been reconfigured by the young women's movement and its new languages. Hip-Hop (USA), Funk (Brazil) and Slam (USA) are sociocultural, political and educational movements that have contributed to the refavela movement. The idea is to decode the grammar of these movements, proposing a reading of these new times in order to contribute with a new lexicon (Cf. SILVA, 2018), to be traced from the struggle of black women in the face of transmuting historical and sexual oppression through art, to analyze to what extent the emancipated search for the voice, with its dynamics and nuances, subverts the current modus operandi, which are imbricated in the intersection between the politics of survival, self-definition and the politics of empowerment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Cristiane Correia Dias, Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia Letras e Ciências Humanas

    Faced with the difficulties found in the current educational system, we will
    sow seeds for a new future, highlighting the potential of a living education,
    between life, art and knowledge, present in the favela, as a body-territory that
    has been reconfigured by the young women’s movement and its new languages.
    Hip-Hop (USA), Funk (Brazil) and Slam (USA) are sociocultural, political and
    educational movements that have contributed to the refavela movement. The
    idea is to decode the grammar of these movements, proposing a reading of these
    new times in order to contribute with a new lexicon (Cf. SILVA, 2018), to be
    traced from the struggle of black women in the face of transmuting historical
    and sexual oppression through art, to analyze to what extent the emancipated
    search for the voice, with its dynamics and nuances, subverts the current
    modus operandi, which are imbricated in the intersection between the politics
    of survival, self-definition and the politics of empowerment.

References

ACOSTA, Maria. P. T. Construções discursivas de reexistência: um estudo em análise de discurso crítica sobre marchas de mulheres no Brasil. Tese de Doutorado. Universidade de Brasília, 2018, p. 27.

ASANTE, Mulef K. (1988, 2003). Afrocentricidade: a teoria de mudança social. Tradução de Ana Ferreira e Ama Mizani. Afrocentry Internacional, 2014, 193 p.

BERNARDINO-COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson; GROSFOGUEL, Ramón. (Org.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. 2. ed. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2020.

COLLINS, Patricia Hill. From Black Power to Hip Hop: racism, rationalism, and feminism (Politics History & Social Chan). Temple University Press, 2006.

COLLINS, Patricia Hill. Pensamento feminista negro: conhecimento, consciência e política do empoderamento. Trad. Jamille Pinheiro Dias. São Paulo: Boitempo, 2019.

COLLINS, Patricia Hill. Epistemologia feminista negra. In. BERNARDINO-COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson; GROSFOGUEL, Ramón. (Org.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. 2. ed. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2020.

DAVIS, Angela. Mulheres, raça e classe. Tradução: Heci Regina Candiani. São Paulo: Boitempo, 2016.

EVARISTO, Conceição. Becos da memória. Rio de Janeiro: Pallas, 2017.

FANON, Fanon. Pele negra, máscaras brancas. Salvador: EDUFBA, 2008.

HUDSON-WEEMS, C. Mulherismo Africana: recuperando a nós mesmos. Trad. Wanessa A. S P. Yano. São Paulo: Editora Ananse, 2020.

JESUS, Carolina Marida de. Quarto de Despejo: diário de uma favelada. São Paulo: Ática, 2014.

KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Tradução de Jess Oliveira. Rio de Janeiro: Editora Cobogó, 2019.

MEIRELLES, Renato & ATHAYDE, Celso. Um país chamado favela: a maior pesquisa já feita sobre a favela brasileira. São Paulo: Edita Gente, 2014.

MORGAN, Joan. When Chickenheads Come Home to Roost: A Hip Hop Feminist Breaks it Down. Simon & Schuster, 1999.

NASCIMENTO, Eliza. L.; GÁ L. C., org. Adinkra: sabedoria em símbolos africanos. Rio de Janeiro: Pallas, 2009.

NASCIMENTO, Beatriz. Todas (as) distâncias: poemas, aforismos e ensaios de Beatriz Nascimento. Organizado por Alex Ratts e Bethânia Gomes; ilustrado por Iléa Ferraz e revisado por José Henrique de Freitas Santos. Salvador: Editora Ogum’s Toque Negros, 2015, p.32.

NASCIMENTO, Maria Beatriz. Quilombola e intelectual: Possibilidade nos dias da destruição. São Paulo: Editora Filhos da África, 2018.

OSUMARÉ. H. Marginalidades conectivas do hip hop e a diáspora africana: os casos de Cuba e do Brasil. In: AMARAL, M. G. T. do; CARRIL, L. O Hip Hop e as Diásporas Africanas na

Modernidade: Uma discussão contemporânea sobre cultura e educação. São Paulo: Alameda, 2015, p. 63-92.

OYEWÙMÍ, Oyèrónke. Conceitualizando gênero: fundação eurocêntria de conceitos feministas e o desafio das epistemologias africanas. In. BERNARDINO-COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson; GROSFOGUEL, Ramón. (Org.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. 2. ed. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2020.

OYEWÙMÍ, Oyèrónke. A invenção das mulheres: construíndo um sentido africano para os discursos ocidentais de gênero. Trad. wanderson flor do nascimento. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2021.

RATTS, Alex. Eu sou atlântica: sobre a trajetória de vida de Beatriz Nascimento. São Paulo: Imprensa Oficial/Instituto Kuanza, 2006.

SILVA, Jamile B. Prefácio. In: AMARAL, Mônica, et al. Culturas Ancestrais e Contemporâneas na Escola: novas estratégias didáticas para a implementação da lei 10.639/2003. São Paulo: Alameda, 2018.

Websites consultados

Mel Duarte. Mormaço – Entre outras formas de calor. Saudação. 2020. Faixa 1 (4min23seg) https://www.youtube.com/watch?v=5_LbnoB5gi4&list=PLZ8YZlRqCqiVnzUc1h-SWFKTMuUAE5s_A , acesso em 04 de agosto de 2021.

Mel Duarte. Mormaço – Entre outras formas de calor. Ocupação. 2020. Faixa 1 (3min38seg)

https://www.youtube.com/watch?v=AQBuyOV4B0o, acesso em 04 de agosto de 2021.

Conceição Evaristo. Exposição Ocupação Itaú Cultura. Conceito de Escrevivência. Disponível em: https://www.itaucultural.org.br/ocupacao/conceicao-evaristo/escrevivencia/ Acesso em: 30 jul. 2021.

Programação da Pinacoteca sobre a exposição de Grada Kilomba. http://pinacoteca.org.br/programacao/grada-kilomba-desobediencias-poeticas/, acesso em 31/04/2021.

Published

2022-05-31

How to Cite

Dias, C. C. . (2022). Black perspectives that enunciate voices and educate: Hip-Hop feminism, the politics of survival and empowerment in the favela. Revista Extraprensa, 15(Especial), 702-720. https://doi.org/10.11606/extraprensa2022.193404