The digital narratives of black female and racial ethnic movements in the fight against the colonial matrix of power

Authors

  • Lúcia Maria de Souza Félix Universidade do Vale do Paraiba
  • Fabiana Félix do Amaral e Silva University of Vale do Paraiba

DOI:

https://doi.org/10.11606/extraprensa2022.194072

Keywords:

Black movements, Colonial power matrix, Structural racism, Social networks, Resistance

Abstract

The Colonial Power Matrix (MCP) was one of the strategies used to enslave Africans in the Americas. For example, in Brazil, they were enslaved, where they carried out structural racism (Almeida, 2020). Therefore, the Brazilian black population, fought a permanent battle in its trajectory of struggles and resistance, (Gomes, 2011) to conquer its democratic participation in the country, using popular education in the beginning of the 21st century, as one of the alternatives to denounce in the physical territories of the cities, of the four domains proposed by (Quijano, 1997), however, with the pandemic in Brazil in (March/2019), denunciations started to be carried out on social networks. This work started from a bibliographic and netnography survey (Kozinets, 1996), where it mapped the actions of popular education on (facebook) of the black social movements of São José dos Campos - SP, in the period from 2019 to 2021, which fight against the structural racism practiced in the country.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Lúcia Maria de Souza Félix, Universidade do Vale do Paraiba

    Graduated in Social Sciences - Integrated Colleges of São José dos Campos (1986). Elementary School Teacher - Final years. Has experience in the field of Education, with emphasis
    in Teaching-Learning, graduating from the Architecture and Urbanism Course at the University of Vale do Paraíba.

  • Fabiana Félix do Amaral e Silva, University of Vale do Paraiba

    Graduated in Architecture and Urbanism from Universidade Presbiteriana Mackenzie (1999) and
    Master (2006) and Doctorate (2011) in Communication Sciences from the University of São Paulo.
    Post-doctorate in the Social Change and Political Participation Program at EACH-USP. postdoctoral
    of PLUR-UNIVAP. She is currently a Professor and Researcher of the Program in Planning
    Urban and Regional - PLUR-UNIVAP, in Master's and Doctoral courses. researcher and teacher
    collaborator of the Center for Latin American Studies on Culture and Communication - CELACC/ECA-
    USP.

References

ALMEIDA, Silvio. Racismo estrutural. São Paulo: Pólen, 2020.

CARNEIRO, Sueli. “Enegrecer o feminismo: a situação da mulher negra na América Latina a partir de uma perspectiva de gênero” in Racismos Contemporâneos, org: Ashsoka /Takano Ed, Cidadania, Rio de Janeiro, 2003.

DOMINGUES, Petrônio. Frentenegrinas: notas de um capítulo da participação feminina na história da luta anti-racista no Brasil. Cadernos Pagu (28), p. 345- 374.janeiro-junho de 2007.

FANON, Frantz. Racismo e cultura. In: Defesa da Revolução africana. Lisboa: Livraria Sá da Costa, 1969.

GOMES, Nilma Lino. Diversidade étnico-racial, inclusão e equidade na educação brasileira: desafios, políticas e práticas. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE, [S.l.], v. 27, n. 1, abr. 2011. ISSN 2447-4193. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/rbpae/article/view/19971>. Acesso em: 01 abr. 2021. doi: https://doi.org/10.21573/vol27n12011.19971.

GOMES, Nilma Lino. Relações étnico-raciais, educação e descolonização dos currículos. Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG. Currículo sem Fronteiras, v.12, n.1, pp. 98-109, Jan/Abr 2012.

GOMES, Nilma Lino. Diversidade étnico-racial. Por um projeto educativo emancipatório. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 2, n. 2-3, p. 95-108, jan./dez. 2008. Disponível em:

GONCALVES, Luiz Alberto de Oliveira. Os movimentos negros no Brasil: construindo atores sociopolíticos. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, n.09, p. 30-50, dez. 1998. Disponível em <http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24781998000300004&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 03 jan. 2022.

INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA (IPEA). Atlas da Violência 2021. Disponível em: https://www.ipea.gov.br/atlasviolencia/arquivos/artigos/1375-atlasdaviolencia2021completo.pdf. Acesso em: 09.10.2021.

MIGNOLO, Walter D. Colonialidade: o lado mais escuro da modernidade. Tradução de Marco Oliveira (PUC-RJ). Revista Brasileira de Ciências Sociais, vol. 32, nº 94, p. 02-18, junho de 2017.

MUNANGA. Kabengele. Negritude usos e sentidos. Editora Autêntica. 2009.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Lei nº 11.645, de 10 março de 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007 2010/2008/lei/l11645.htm Acesso em 09.10.2021.

SANTOS, Diego Junior da Silva et al. Raça versus etnia: diferenciar para melhor aplicar. Dental Press J. Orthod., Maringá, v. 15, n. 3, p. 121-124, June 2010. Available from <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-94512010000300015&lng=en&nrm=iso>. access on 21 Apr. 2021. https://doi.org/10.1590/S2176-94512010000300015.

SANTOS. Milton. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. Rio de Janeiro: Record, 2006.

SILVA, Suelen de Aguiar. Netnografia aplicada aos processos de comunicação comunitária: Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Ceará Volume 6. Número 2. Ano 2015. Páginas 35-55.

STREK, Danilo Romeu. A pesquisa em educação popular e a educação básica. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 8, n. 1, p. 111-132, jan./jun. 2013.

Vista no site

AFRONORTE.

https://www.facebook.com/pages/category/Art/AfroNorte-785873848272294/.Último acesso 24.08.2021.

COLETIVO IYALODÊ.

https://www.facebook.com/coletivoiyalode/ Último acesso 23.08.2021.

CONEN. Coordenação Nacional de Entidades Negras do Vale do Paraíba e Região. https://m.facebook.com/conenvale/?locale2=pt_BR&__nodl&ref=external%3Awww.google.com&_rdr. Último acesso 24.08.2021.

FRENTE PRETA SJC

https://www.facebook.com/frentepretasjc/. Último acesso 12.08.2021.

MUITASSJC

https://www.facebook.com/muitassjc/. Último acesso 12.08.2021.

PONTO DE CULTURA MISTURA DA RAÇA.

https://www.facebook.com/pontodeculturajongomisturadaraca/. Último acesso 26.08.2021.

QUILOMBELAS. Núcleo de mulheres negras de São José dos Campos https://www.facebook.com/Quilombelas-N%C3%BAcleo-de-Mulheres-Negras-de-SJC-2283964275210829/.

Published

2022-05-31

How to Cite

Félix, L. M. de S., & Amaral e Silva, F. F. do. (2022). The digital narratives of black female and racial ethnic movements in the fight against the colonial matrix of power. Revista Extraprensa, 15(Especial), 867-884. https://doi.org/10.11606/extraprensa2022.194072