Popular and peripheral educommunication in the pandemic: struggle for human rights and visibility of memories in the ravines

Authors

  • Juliana Salles de Souza Universidade de São Paulo. Programa de Pós-Graduação em Integração da América Latina

DOI:

https://doi.org/10.11606/extraprensa2022.194412

Keywords:

Communication, Educommunication, Memory, Peripheries, Territory

Abstract

In the pandemic scenario, initiatives of popular and peripheral educommunication made by collectives have found difficulties to be accomplished. This work has the general objective of verifying in what ways these processes have contributed to the debate against oppression in the peripheries and in favor of making visible the memories linked to territories. In this context, in what ways is it possible to rethink territories, give continuity to the communication of the struggles for the guarantee of rights, and make community memories visible in the midst of the social isolation imposed by the covid-19 pandemic? To answer the question, an exploratory research was carried out, with a bibliographic research procedure and qualitative data with bibliographic and documental sources from 2020 and 2021. The results showed that despite the limitations of the virtual medium, the collectives managed to reinvent themselves to address human rights violations and valorization of memories about, for and from the peripheries.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Juliana Salles de Souza, Universidade de São Paulo. Programa de Pós-Graduação em Integração da América Latina

    Doctoral student and Master at the Interunits Postgraduate Program in Integration of America
    Latin America (PROLAM-USP).

References

ACOSTA VALENCIA, Gladys L. Subjetividades y territorialidades: un análisis de tres documentales sociales participativos del colectivo Ciudad Comuna. In: ACOSTA VALENCIA, Gladys L.; PINTO ARBOLEDA, María C.; TAPIAS HERNANDÉZ, César A. (orgs.). Diálogo de Saberes en Comunicación: Colectivos y Academia. Medellín: Universidad de Medellín; Sello Editorial Universidad de Medellín; Centro Internacional de Estudios Superiores de Comunicación para América Latina. Ediciones CIESPAL, Corporación para la Comunicación Ciudad Comuna; Corporación Pasolini en Medellín; Corporación Con-vivamos, 2016.

ACOSTA VALENCIA, Gladys Lucia. Territorio y territorialidades In: AGUDELO LÓPEZ, Alexandra et al. Minga de pensamiento polifónico: diccionário colaborativo. Medellín: UNAULA, 2020.

BRITO, Gisele; MARLON, Tony. Notícia com CEP. 1 vídeo (1h41min45s). Disponível em: <https://www.facebook.com/redejornalistasdasperiferias/videos/499610220372794/>. Acesso em: 15 nov. 2017.

CAIRES, Mariana de Sousa. Parcerias e precariedade: investigação sobre o financiamento de projetos de “jornalismo de quebrada” em periferias de São Paulo. ECCOM, v. 12, n. 23, jan.-jun. 2021. Disponível em: <http://publicacoes.unifatea.edu.br/index.php/ECCOM/article/view/1267/1171>. Acesso em: 04 jul. 2021.

CITELLI, Adilson; SOARES, Ismar de Oliveira & LOPES, Maria Immacolata Vassalo. “Educomunicação: referências para uma construção metodológica”, Comunicação & Educação, ano 24, n. 2, jul/dez 2019, p. 12-25. ISSN: 0104-6829, e-ISSN: 2316-9125 Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/165330/159511>. Acesso em: 22 jun. 2020.

D’ANDREA, Tiarajú. Contribuições para a Definição dos Conceitos Periferia e Sujeitas e Sujeitos Periféricos. Novos estud. CEBRAP, São Paulo , v. 39, n. 1, p. 19-36, abr. 2020. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-33002020000100019&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 30 jun. 2020. Epub June 10, 2020. https://doi.org/10.25091/s01013300202000010005.

FALS BORDA, Orlando. Ciencia, compromiso y cambio social. Buenos Aires: El Colectivo – Lanzas y Letras – Extension Libros, 2012. HERRERA FARFÁN, Nicolás Armando; LÓPEZ GUZMÁN, Lorena (compiladores) (Colección: Pensamiento Latinoamericano). Disponível em: <http://www.documentos.una.ac.cr/bitstream/handle/unadocs/8133/Ciencia%2C%20compromiso%20y%20cambio%20social_Orlando%20Fals%20Borda.pdf?sequence=2&isAllowed=y>. Acesso em: 11 nov. 2020.

FREIRE, Paulo; GADOTTI, Moacir; GUIMARÃES, Sérgio. Pedagogia: diálogo e conflito. 4. ed. São Paulo: Cortez, 1995.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002. (2002a).

FREIRE, Paulo. Cartas à Guiné-Bissau: registros de uma experiência em processo. 5. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 69. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019.

FAUNDEZ, Antônio; FREIRE, Paulo. Por uma pedagogia da pergunta. 5. Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002. (2002b).

HAESBAERT, R.. De categoria de análise a categoria da prática: a multiplicidade do território numa perspectiva latino-americana. In F. Fridman, L. Gennari & S. Lencioni (Eds.), Políticas públicas e territórios: onze ensaios latino-americanos (pp. 267-288). 2018. Buenos Aires: CLACSO. Disponível em: http://biblioteca.clacso.edu.ar/gsdl/collect/clacso/index/assoc/D13927.dir/Politicas_publicas_territorio.pdf. Acesso em: 07 set. 2021.

HAESBAERT, R. Território (s) numa perspectiva latino-americana. Journal of Latin American Geography, Volume 19, Number 1, January 2020. Disponível em: https://www.univale.br/wp-content/uploads/2018/11/Territorios-numa-perspectiva-latinoamericana.pdf. Acesso em: 07 ago. 2021.

JARAMILLO MARIN, Jefferson. Una sociología sentipensante para América Latina (antología). Latinoamérica, México, n. 54, p. 315-324, jun. 2012. Disponible en <http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-85742012000100015&lng=es&nrm=iso>. Acesso em: 15 jan. 2021.

JARA HOLLIDAY, Oscar. La sistematización de experiencias, práctica y teoría para otros mundos posibles. San José, C.R.: Centro de Estudios y Publicaciones Alforja, CEAAL, Intermon Oxfam, 2012.

LIMA, Venício. Mídia: teoria e política. 2. ed. São Paulo: Perseu Abramo, 2002.

LIMA, Venício. Comunicação e cultura: as ideias de Paulo Freire. São Paulo: Paz e Terra, 1981.

MIRANDA, Lívia Izabel Bezerra de. Planejamento em áreas de transição rural-urbana: velhas novidades em novos territórios. Revista Brasileira de Estudos Urbanos e Regionais, v. 11, n. 1, mai. 2009. Disponível em: <http://rbeur.anpur.org.br/rbeur/article/view/208/192>. Acesso em: 05 dez. 2018.

OLIVEIRA, Dennis de. Novos protagonismos midiático-culturais: a resistência à opressão na sociedade da informação. In: Encontro Nacional de Pesquisadores em Jornalismo, 15., 2017. Anais Eletrônicos do 15º Encontro Nacional de Pesquisadores em Jornalismo. São Paulo: ECA-USP, 2017. Disponível em: <http://sbpjor.org.br/congresso/index.php/sbpjor/sbpjor2017/paper/viewFile/581/547>. Acesso em: 30 jan. 2018.

ESQUIVEL CAUCHI, Elisa; DÍAZ SANTOS, Maria Guadalupe. Cámara, soy chintololo: Taller de fotoperiodismo infantil. Ponencia presentada para el 3er. Encuentro Nacional de Gestión Cultural México. Mérida, México. 2018. Disponível em: http://observatoriocultural. udgvirtual.udg.mx/repositorio/handle/123456789/738. Acesso em: 27 out. 2021.

SOUZA, Juliana Salles de. Educomunicação em coletivos de comunicação e cultura em territórios periféricos da América Latina: das bases freireanas ao bem-viver. In: Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 43., 2020. In: Anais Eletrônicos do 43º Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. Virtual: Intercom, 2020. Disponível em: <https://portalintercom.org.br/anais/nacional2020/resumos/R15-2575-1.pdf>. Acesso em: 27 out. 2021.

SOUZA, Juliana Salles de. Entre quebradas e comunas: educomunicação popular e periférica em São Paulo e Medellín. Dissertação (Mestrado). Programa Interunidades de Integração da América Latina. Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, 2019, 454f. Disponível em: <https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/84/84131/tde-24052019-122218/es.php>. Acesso em: 30 set. 2019.

WALSH, Catherine. Estudios (Inter)Culturales en clave de-colonial. Tabula Rasa. Bogotá, Colombia, n.12, p. 209-227, jan-jun. 2010.

Published

2022-05-31

How to Cite

Souza, J. S. de. (2022). Popular and peripheral educommunication in the pandemic: struggle for human rights and visibility of memories in the ravines. Revista Extraprensa, 15(Especial), 65-81. https://doi.org/10.11606/extraprensa2022.194412