Capoeira and the search for solutions to overcome obstacles in education: emancipation through the body

Authors

  • Valdenor Silva dos Santos Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia Letras e Ciências Humanas
  • Estefânia Zonaro Rede Municipal de Ensino de São Paulo
  • Nicole de Souza Pereira Rede Municipal de Ensino de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/extraprensa2022.194417

Keywords:

Capoeira, Education, Corporeality, Pandemic and emancipation

Abstract

This essay focuses on capoeira in the pedagogical perspective within the school, in the light of a conception of education as a dialogical, corporal and emancipatory practice. The objective of this article was to understand capoeira as an ancestral body art and, especially, as a language, from processes in which the body and movement, after a prolonged social isolation, constitute fundamental aspects for an emancipatory education. To compose the reflections about what is proposed, we base our analyzes on authors from the field of corporeality and from a critical perspective. In this way, it was possible to understand that the body and movement are fundamental instances for a liberating education.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Valdenor Silva dos Santos , Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia Letras e Ciências Humanas

    Graduated in Radio and TV, Master in Education at FEUSP, Doctoral Student at FFLCH/USP.

  • Estefânia Zonaro, Rede Municipal de Ensino de São Paulo

    Graduated in History, Philosophy, Pedagogy and Performing Arts, Teacher at the Municipal Education Network from Sao Paulo.

  • Nicole de Souza Pereira, Rede Municipal de Ensino de São Paulo

    Graduated in Physical Education and Pedagogy, Teacher at the Municipal Education Network of
    Sao Paulo.

References

BOFF, L. Espiritualidade - Um caminho de transformação. 2. ed. Rio de Janeiro: Sextante, 2001.

BOFF, L. Depois de 500 anos – Que Brasil queremos? Petrópolis: Vozes, 2000.

CAPALBO, C. Corpo e existência na filosofia de Maurice Merleau-Ponty. In: PINTO DE CASTRO, D.S. et.al. (Orgs.) Corpo e Existência. São Bernardo do Campo: UMESP, 2003.

COMBLIN. J. O neoliberalismo - Ideologia dominante na virada do século. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 1999.

DA MATA, J. A liberdade do corpo – Soma, capoeira angola e anarquismo. São Paulo: Editora Imaginário, 2001.

FLUSSER, Vilém. O universo das imagens técnicas. Elogio da superficialidade. São Paulo: Ed. Annablume, 2008.

FREIRE, J. B.; SCAGLIA, A. J. Educação como prática corporal. São Paulo: Scipione, 2003.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 23ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.

FREIRE, R.; DA MATA, J. Soma - Uma terapia anarquista: corpo a corpo (A síntese da soma). Vol.3. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 1993.

FOUCAULT, M. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 1979.

GONÇALVES. M. A.S. Sentir, pensar e agir: corporeidade e educação. Campinas: Papirus, 1994.

KOFES, S. E sobre o corpo, não é o próprio corpo que fala? Ou, o discurso desse corpo sobre o qual se fala. In: BRUHNS, H. T. (Org.). Conversando sobre o corpo. 2 ª ed. Campinas: Papirus, 1986.

MEDINA, J. P. S. O brasileiro e seu corpo: educação e política do corpo. Campinas: Papirus, 1987.

NUNES FILHO. N. Eroticamente humano. 2. ed. Piracicaba: UNIMEP, 1997.

REIS, L. V. S. O mundo de pernas para o ar – A Capoeira no Brasil. São Paulo: Editora Publischer, 1997.

SANTIN, S. Perspectivas na visão da corporeidade. In: MOREIRA, W.W. (Org.) Educação Física e esportes – Perspectivas para o século XXI. 3. ed. Campinas: Papirus, 1999.

SILVA, V. de J. C. Sociedade Disciplinar no pensamento de Foucault e a sociedade de controle no pensamento de Deleuze-Guatarri: o papel da instituição educacional e o controle da infância. Revista Aurora - Revista Discente da PPGCS da UNESP de Marília, v. 9, n.2, p. 01-18, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.36311/1982-8004.2016.v9n2.09. p130. Acesso: 25/01/2022.

SOARES, C. E. L. A Negregada Instituição - Os Capoeiras na Corte Imperial 1850 - 1890. Rio de Janeiro: Access, 1999.

ZAMBEL, L.; LASTÓRIA, L. A. N. Educação e emancipação em T. W. Adorno: contribuições para a formação de professores. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 11, n. 4, p. 2205-2218, 2016. Disponível em:< https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8794> Acesso em: 23 jan. 2022.

Published

2022-05-31

How to Cite

Santos, V. S. dos, Zonaro, E., & Pereira, N. de S. (2022). Capoeira and the search for solutions to overcome obstacles in education: emancipation through the body. Revista Extraprensa, 15(Especial), 179-198. https://doi.org/10.11606/extraprensa2022.194417