Platform governance on YouTube: study of live broadcasts from Clubinho do King

Authors

  • Pâmela da Silva Universidade Feevale
  • Sandra Portella Universidade Feevale

DOI:

https://doi.org/10.11606/extraprensa2023.203693

Keywords:

Platform, Governance, YouTube, Live broadcasts, Clubinho do King

Abstract

This study addresses governance on the YouTube platform, specifically focusing on the live streams of Clubinho do King. We aim to understand the governance aspects of the YouTube platform that guide the content production process in the live broadcasts of the aforementioned book club. To do so, we mobilize the concepts of live, digital platforms, platformization, and governance on YouTube. We used a bibliographic research method with the application of a questionnaire with two booktubers responsible for the object of this study. Results show that moderation, blocking, and monetization were used as features and that the evaluated live streams consisted of a strategy to bring booktubers’ channels closer to the reading public, rather than to Clubinho’s joint reading initiative.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Pâmela da Silva, Universidade Feevale

    Master's student in the Graduate Program in Cultural Processes and Manifestations at Fevale University, with a CAPES Prosuc scholarship. She specializes in Theory and Practice in Reader Education and works as Public Relations at the Federal University of Rio Grande do Sul.

  • Sandra Portella, Universidade Feevale

    PhD in Social Communication, professor and researcher at Feevale University. Leader of the Research Group on Digital Communication, Culture and Consumption (c3dig) and CNPq Productivity Scholar (Level 2).

References

AJUDA do YouTube. YouTube, [2020]. Disponível em: https://support.google.com/youtube. Acesso em: 19 jul. 2022.

ARAÚJO, Willian Fernandes. Norma algorítmica como técnica de governo em Plataformas Digitais: um estudo da Escola de Criadores de Conteúdo do YouTube. Revista Fronteiras: estudos midiáticos, São Leopoldo, v. 23, n. 1, p. 29-39, jan./abr. 2021.

BURGESS, Jean. Platform Studies. In: CUNNINGHAM, Stuart; CRAIG, David (ed.). Creator culture: an introduction to global social media entertainment. NYU Press: New York, 2021. p. 21-38.

D’ANDRÉA, Carlos Frederico de Brito. Pesquisando plataformas online: conceitos e métodos. Salvador: EDUFBA, 2020.

FONSECA, Gregório de Almeida; D’ANDREA, Carlos Frederico de Brito. Governanças e mediações algorítmicas da plataforma YouTube durante a pandemia de Covid-19. Revista Dispositiva, Belo Horizonte, v. 9, n. 16, p. 6-26, dez. 2020.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2019.

LIVE: outsider – discussão final c/ spoilers · #ClubinhodoKing. [S. 1: s. n.], 2022. 1 vídeo (51 min.). Publicado pelo canal Barbara Sá. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=zVtEXCUM3mI&t=63s. Acesso em: 21 jun. 2023.

LUPINACCI, Ludmila. “Da minha sala para a sua”: teorizando o fenômeno das lives em mídias sociais. Galáxia, São Paulo, n. 46, p. 1-17, 2021.

MATOS, Ludimila Santos. “O YouTube não liga para a gente”: Agenciamentos sociotécnicos na percepção de criadores de conteúdo brasileiros para o YouTube. 2020. Tese (Doutorado em Comunicação e Informação) – Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Informação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2020.

MENEZES, Eduarda. Dois dias incríveis com muitos encontros. Recife, 4 jul. 2022. Disponível em: https://www.instagram.com/p/Cfl68WtLwTI/. Acesso em: 23 dez. 2022.

PARKER, Geoffrey G.; ALSTYNE, Marshall W. Van; CHOUDARY, Sangeet P. Plataforma a revolução da estratégia: o que é a plataforma de negócios, como surgiu e como transforma a economia em alta velocidade. Rio de Janeiro: Alta Books, 2018.

POELL, Thomas; NIEBORG, David; VAN DIJCK, José Van. Plataformização. Fronteiras: Estudos midiáticos, São Leopoldo, v. 22, n. 1, p. 2–10, jan./abr. 2020.

POELL, Thomas; NIEBORG, David; DUFFY, Brooke Erin. Plataforms and cultural production. Cambridge, UK; Medford, MA. Polity Press, 2022.

PORTOLAN, Cândida Marlei; VALIATI, Vanessa Amália Dalpizol. Liveness em tempos de distanciamento social: uma abordagem dos impactos da Covid-19 no consumo midiático. In: VALIATI, Vanessa Amália Dalpizol; PINHEIRO, Cristiano M. P.; BARTH, Maurício (org.). COVID-19 e a indústria criativa do Rio Grande do Sul: produção, processos criativos e consumo digital. Novo Hamburgo: Feevale, 2021. p. 171-193.

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

ROSE Madder (Live de 100%) • Clubinho do King. [S. l.: s. n.], 2021. 1 vídeo (63 min.). Publicado pelo canal Ju Cirqueira. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=FM1mxzx5snY&list=PLtoU03uIwC1JvmkZVriOD8a9FJqmOIIca&index=10. Acesso em 23 dez. 2022.

SILVA, Claiton Borges da. O link está na descrição do vídeo: a plataformização da produção cultural no uso combinado do YouTube e da Amazon pelo Canal 2quadrinhos. 2022. 138 f. Dissertação (Mestrado em Processos e Manifestações Culturais) – Universidade Feevale, Novo Hamburgo, 2022.

Published

2023-11-03

How to Cite

Pâmela da Silva, & Sandra Portella. (2023). Platform governance on YouTube: study of live broadcasts from Clubinho do King. Revista Extraprensa, 16(2), 38-58. https://doi.org/10.11606/extraprensa2023.203693