Platforms and orchestral mediation: the case of the Minas Gerais Philharmonic

Authors

  • José Márcio Pinto de Moura Barros Universidade do Estado de Minas Gerais
  • Pedro Henrique Mendonça Marques Universidade do Estado de Minas Gerais
  • Tayane Bragança Universidade do Estado de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.11606/extraprensa2023.212634

Keywords:

Culture plataformization, Orchestral mediation, Minas Gerais Philharmonic Orchestra

Abstract

Digital cultural products and services saw an increased consumption during the social distancing imposed by the COVID-19 pandemic. We developed a case study of concerts by the Minas Gerais Philharmonic Orchestra uploaded to YouTube from 2020 onwards. The collected data were analyzed based on authors such as Barros, Honorato, Hennion, Mörsch, Dobson and others, identifying their positive points and possible improvements. Platform use is a promising venue for broadcasting concerts, breaking with institutionalized rites. However, a gap needs to be bridged by creating strategies that better understand both the dynamics of platforms and of cultural mediation inside and outside this digital space.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • José Márcio Pinto de Moura Barros, Universidade do Estado de Minas Gerais

    José Márcio Barros has a PhD in Communication and Culture from the Federal University of Rio de Janeiro, professor and researcher at the Faculty of Communication and Arts at PUC Minas and the Postgraduate Program in Arts at the State University of Minas Gerais. He coordinates the Cultural Diversity Observatory.

  • Pedro Henrique Mendonça Marques, Universidade do Estado de Minas Gerais

    Pedro Henrique Mendonça Marques has a degree in Product Design from the State University of Minas Gerais, and is currently studying for a master's degree in the Postgraduate Program in Arts at the same university with a CAPES scholarship, and is also part of the Cultural Diversity Observatory.

  • Tayane Bragança, Universidade do Estado de Minas Gerais

    Tayane Bragança has a degree in Social Communication (Communication and Culture Production) from the Federal University of Bahia and a specialization in Cultural Management from Centro Universitário SENAC. Currently, she is a master's student in the Postgraduate Program in Arts at the State University of Minas Gerais.

References

ALLEGRO e Vivace | Schubert, Bottesini, Beethoven | 4 de março. Belo Horizonte: Orquestra Filarmônica de Minas Gerais, 2021. 1 vídeo (100 min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=RCPqyAHfM_o. Acesso em: 23 maio 2023.

ALVES, Artur Jorge de Matos. Um museu (re)mediado. Interações: Sociedade e as novas modernidades, Coimbra, n. 42, p. 48-69, 2022. DOI: http://dx.doi.org/10.31211/interacoes.n42.2022.a3.

ALVES, Elder Maia. Competição e digitalização: a expansão dos serviços culturais-digitais – os casos da Netflix, Disney e Apple. Ciências Sociais Unisinos, São Leopoldo, v. 55, n. 3, p. 328-340, 2019a.

ALVES, Elder Maia. A digitalização do simbólico e o capitalismo cultural-digital: a expansão dos serviços culturais-digitais no Brasil. Sociedade e Estado, Brasília, DF, v. 34, n. 1, p. 129-157, 2019b.

BARROS, José Marcio. Algumas anotações e inquietações sobre a questão dos públicos de cultura. In: ENCONTRO INTERNACIONAL PÚBLICOS DA CULTURA, São Paulo, 2013. Anais […]. São Paulo: Sesc, 2014. Disponível em: https://bit.ly/3YYu0iU. Acesso em: 15 jul. 2022

BEETHOVEN | Sinfonia nº 3 em Mi bemol maior, “Eroica”. Belo Horizonte: Orquestra Filarmônica de Minas Gerais, 2020. 1 vídeo (47 min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=DuxWQx7kduI. Acesso em: 23 maio 2023.

BERLINER PHILHARMONIKER. Digital Concert Hall. Disponível em: https://www.digitalconcerthall.com/en. Acesso em: 17 ago. 2023.

BOURDIEU, Pierre. A distinção. 1. ed. São Paulo: Edusp; Porto Alegre: Zouk, 2007.

BOTELHO, Isaura. Dimensões da cultura: políticas culturais e seus desafios. São Paulo: Sesc, 2016.

BOTELHO, Isaura; FIORE, Maurício. O uso do tempo livre e as práticas culturais na Região Metropolitana de São Paulo. Relatório da fase quantitativa. CEBRAP/CEM, 2004.

BSO Virtually Performs Powerful Ending of Mahler’s Third Symphony. Baltimore: Baltimore Symphony Orchestra, 2020. 1 vídeo (8 min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=YOy_JkmGX6s. Acesso em: 17 ago. 2023.

CANTO, Aylana Teixeira Pimentel. A mediação cultural online como estratégia educativa: um estudo de caso no Museu de Arte de São Paulo – MASP. 2022. Dissertação (Mestrado em Museologia) – Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2022.

CULLINGFORD, Martin. The best new classical albums: May 2019. Gramophone, 24 abr. 2019. Disponível em: https://bit.ly/3qZdFOg. Acesso em: 1 dez. 2021.

D’ANDRÉA, Carlos. Pesquisando plataformas online: conceitos e métodos. Salvador: Edufba, 2020.

DOBSON, Melissa. New Audiences for Classical Music: the experiences of non-attenders at live orchestral concerts. Journal Of New Music Research, Abingdon, v. 39, n. 2, p. 111-124, 2010. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/09298215.2010.489643.

DVORÁK | Sinfonia nº 9, “Do Novo Mundo” | Exibição com comentários | 10 de abril de 2021. Belo Horizonte: Orquestra Filarmônica de Minas Gerais, 2021. 1 vídeo (50 min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=u1EAj4eX5gY. Acesso em: 23 maio 2023.

FRASER, Trisnasari; CROOKE, Alexander Hew Dale; DAVIDSON, Jane. “Music Has No Borders”: an exploratory study of audience engagement with YouTube music broadcasts during covid-19 lockdown, 2020. Frontiers in Psychology, Lausanne, v. 12, n. 1, p. 1-17, 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2021.643893.

GALEGALE, Bernardo Perri; OLIVEIRA, Lúcia Maciel Barbosa. Mídias sociais e mediação cultural: tensionamentos entre a interatividade e a participação. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 19., Londrina, 2018. Anais […]. Marília: Unesp, 2018.Disponível em: https://bit.ly/44wRkW7. Acesso em: 23 mai. 2023.

GENTRY, Jonathan. Unveiling Musical Production: strauss, mahler and commodity fetishism in the late nineteenth century. Nineteenth-Century Music Review, Cambridge, v. 19, n. 3, p. 459-480, 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.1017/s1479409821000148.

HENNION, Antoine. The passion for music: a sociology of mediation. Nova York: Routledge, 2016.

HONORATO, Cayo. Mediação e democracia cultural. Sesc, 2014. Disponível em: https://bit.ly/3L99G8L. Acesso em: 08. setembro 2022

HELMOND, Anne. A plataformização da web. In: OMENA, Janna Joceli (ed.). Métodos digitais: teoria-prática-crítica. Lisboa: ICNOVA, 2019. 49 p.

MEDICI.TV. About us. Disponível em: https://www.medici.tv/en/about-us. Acesso em: 17 ago. 2023.

MÖRSCH, Carmen. Numa encruzilhada de quatro discursos. Mediação e educação na documenta 12: entre Afirmação, Reprodução, Desconstrução e Transformação. Periódico Permanente, São Paulo, n. 6, p. 1-32, 2016. Disponível em: https://bit.ly/3Z0gawp. Acesso em: 25 jul. 2022.

MOZART, Nielsen e Offenbach | Fabio Mechetti, regente | Marcus Julius Lander, clarinete. Belo Horizonte: Orquestra Filarmônica de Minas Gerais, 2022. 1 vídeo (90 min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=6nVNN5t_SkU. Acesso em: 23 maio 2023.

ORQUESTRA SINFÔNICA DO ESTADO DE SÃO PAULO. Marin Alsop. Disponível em: https://bit.ly/45QZZDR. Acesso em: 17 ago. 2023.

POELL, Thomas; NIEBORG, David; VAN DIJCK, José. Plataformização. Revista Fronteiras, Porto Alegre, v. 22, n. 1, p. 1-10, 2020. Disponível em: https://bit.ly/45TzNZc. Acesso em: 6 maio 2023.

FREITAS, Elizabeth Ponte de. Por uma cultura pública: organizações sociais, OSCIPs e a gestão pública não estatal na área da cultura. São Paulo: Itaú Cultural; Iluminuras, 2012.

PIRES, Victor de Almeida Nobre; JANOTTI JUNIOR, Jeder Silveira. “Alive online”: a ecologia das lives musicais no YouTube em tempos de pandemia. E-Compós, v. 25, p. 1-19, 2022.

SCHNITTKE, Mozart e Tchaikosvky. Com Fabio Mechetti, Benedetto Lupo, Gabriel Almeida e Joanna Bello. Belo Horizonte: Orquestra Filarmônica de Minas Gerais, 2023. 1 vídeo (102 min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=61xJ9BkwEGs. Acesso em: 23 maio 2023.

SERDAROGLU, Emine. Exploring the Use of Youtube by Symphonic Orchestras as An Educational Platform During the Pandemic of Covid-19. European Journal Of Social Science Education And Research, Londres, v. 7, n. 3, p. 59, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.26417/770wga72a.

SERENATAS de Mozart | Transmissão do dia 28 de janeiro. Belo Horizonte: Orquestra Filarmônica de Minas Gerais, 2021. 1 vídeo (81 min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=-IpwPnko88U. Acesso em: 23 maio 2023.

SILVA, Paulo César Ribeiro. Diferentes modelos de gestão orquestral: uma comparação da Filarmônica de Minas Gerais e o da Sinfônica de Minas Gerais. 2013. 92 f. Dissertação (Mestrado em Música) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2013.

SILVEIRA, Diomar; MECHETTI, Fabio. A Orquestra Filarmônica de Minas Gerais diante da pandemia do coronavírus. Orquestra filarmônica de Minas Gerais, 1 jul. 2020. Disponível em: https://bit.ly/45xmspU. Acesso em: 23 maio 2023.

VIDEIRA, Mario. O romantismo e o belo musical. São Paulo: Unesp, 2006.

Published

2023-11-03

How to Cite

Barros, J. M. P. de M., Marques, P. H. M., & Almeida, T. B. de. (2023). Platforms and orchestral mediation: the case of the Minas Gerais Philharmonic. Revista Extraprensa, 16(2), 155-176. https://doi.org/10.11606/extraprensa2023.212634