Companies and tiktok: a study on narratives and reputation
DOI:
https://doi.org/10.11606/extraprensa2024.219202Keywords:
TikTok, Carrefour, Reputation, ConsumerAbstract
The social media environment influences various aspects of our society, and the relationship between consumers and brands is not exempt from this context. Brazil has 79.9% of its population actively participating in at least one social network. In this scenario, this article aims to identify the objective of consumers when engaging with brands indirectly on TikTok, rather than through the official channels of the company. The chosen brand for this study is Carrefour, as it is part of Grupo Carrefour Brasil, the largest retail company in the country. The presupposition being investigated is whether consumers' use of TikTok aims to impact the reputation of the brand. In terms of methodology, it is a qualitative approach with an exploratory objective. Regarding the results, they further elaborate on the presupposed argument.
Downloads
References
ARGENTI, Paul. A. Comunicação empresarial. Rio de Janeiro. Elsevier, 2014
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo. Edições 70, 2011.
BARTHES, Roland. Introdução a análise estrutural da narrativa. In: BARTHES, Roland et al. (Org.) Análise Estrutural da Narrativa. Rio de Janeiro: Vozes, [1971] 2009. p. 19- 62.
BREMOND, Claude. A lógica dos possíveis narrativos. In: BARTHES, Roland et al. (Org.) Análise Estrutural da Narrativa. Rio de Janeiro: Vozes, [1971] 2009. p. 114- 141.
CÓDIGO DE DEFESA DO CONSUMIDOR [Site do Senado Federal Brasileiro]. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/555106/cdc_e_normas_correlatas_3ed.pdf . Acesso em 07 de novembro de 2023.
CUNNINGHAM, Stuart; CRAIG, David. Creator culture: an introduction to global social media entertainment. New York. New York University Press, 2021.
DATAREPORTAL [Site Institucional]. Disponível em: http:https://datareportal.com/reports/digital-2022-brazil . Acesso em: 21 de janeiro de 2023.
DELLAROCAS, C. The digitization of word-of-mouth: Promise and Challenges of Online Feedback Mechanisms. Management Science 49(10):1407-1424.
DIJCK, José van; POELL, Thomas; WAAL, Martijn de. The platform society. New York. Oxford University Press, 2018.
GENETTE, Gérard. Fronteiras da Narrativa. In: BARTHES, Roland et al. (Org.) Análise Estrutural da Narrativa. Rio de Janeiro: Vozes, [1971] 2009. p. 265- 284.
GRUPO CARREFOUR BRASIL [Site Institucional]. Disponível em: https://www.grupocarrefourbrasil.com.br/grupo/. Acesso em: 15 de novembro de 2023.
HOWKINS, John. Economia criativa: como ganhar dinheiro com ideias criativas. São Paulo: M. Books do Brasil Editora, 2013. Kindle.
LIPOVETSKY, Gilles; SERROY, Jean. A estetização do mundo: viver na era do capitalismo artista. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
MURRAY, H. Janet. Hamlet on the Holodeck: the future of narrative in cyberspace. Massachusetts, EUA. MIT Press, updated ed, 2017.
PINE, B. Joseph; GILMORE, James H. The experience economy: work as a theatre & every business a stage. US. Library of Congress, 2011.
TIKTOK [Site Institucional]. Disponível em: https://www.tiktok.com/about?lang=pt_BR . Acesso em 11 de dezembro de 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Naira de Oliveira Luiz de Paula, Lucia Santa-Cruz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter qualquer material científico para Extraprensa, o autor, doravante criador, aceita licenciar seu trabalho dentro das atribuições do Creative Commons, na qual seu trabalho pode ser acessado e citado por outro autor em um eventual trabalho, porém obriga a manutenção de todos os autores que compõem a obra integral, inclusive aqueles que serviram de base para o primeiro.
Toda obra aqui publicada encontra-se titulada sob as seguintes categorias da Licença Creative Commons (by/nc/nd):
- Atribuição (de todos os autores que compõem a obra);
- Uso não comercial em quaisquer hipóteses;
- Proibição de obras derivadas (o trabalho não poderá ser reescrito por terceiros. Apenas textos originais são considerados);
- Distribuição, exibição e cópia ilimitada por qualquer meio, desde que nenhum custo financeiro seja repassado.
Em nenhuma ocasião a licença de Extraprensa poderá ser revertida para outro padrão, exceto uma nova atualização do sistema Creative Commons (a partir da versão 3.0). Em caso de não concordar com esta política de Direito Autoral, o autor não poderá publicar neste espaço o seu trabalho, sob pena de o mesmo ser removido do conteúdo de Extraprensa.