Cultura do consumo e materialismo na Baixa Renda de São Paulo - Capital

Authors

  • Maria de Lourdes Bacha Universidade Presbiteriana Mackenzie
  • Celso Figueiredo Universidade Presbiteriana Mackenzie
  • Jorgina Francisca Santos Universidade Paulista

DOI:

https://doi.org/10.11606/extraprensa2012.77262

Keywords:

Culture of consumption, Materialism, Low income consumer

Abstract

This work aims at analyzing the attitude of low-income consumers living in the city of São Paulo towards materialism taking into account the culture of consumption. Firstly, a brief review of the literature is presented. Then, the results of an empirical research conducted with 420 individuals chosen randomly in strategic points of great flow of people in the city of São Paulo are discussed. The construct of materialism has been analyzed according to three components: center, success and happiness. The results reveal a relationship with cultural aspects, such as leisure activities and behavioral variables.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Maria de Lourdes Bacha, Universidade Presbiteriana Mackenzie
    Pós doutorado em Comunicação e Semiótica,  docente e pesquisadora do Centro de Comunicação e Letras da Universidade Presbiteriana Mackenzie.
  • Celso Figueiredo, Universidade Presbiteriana Mackenzie
    doutorado em Comunicação e Semiótica pela PUC-SP, docente pesquisador da Universidade Presbiteriana Mackenzie, responsável pela especialização em Marketing e Comunicação Integrada, editor do periódico INOVCOM,
  • Jorgina Francisca Santos, Universidade Paulista
    mestrado em Comunicação e Semiótica, PUC SP, docente pós lato sensu da Universidade Paulista

Published

2013-01-15

How to Cite

Bacha, M. de L., Figueiredo, C., & Santos, J. F. (2013). Cultura do consumo e materialismo na Baixa Renda de São Paulo - Capital. Revista Extraprensa, 6(1), 31-37. https://doi.org/10.11606/extraprensa2012.77262