The pedagogical dimension of Black Cinema: the positive affirmation image of the Iberian-Asian-Afro-Amerindian

Authors

  • Celso Luiz Prudente Universidade Federal do Mato Grosso

DOI:

https://doi.org/10.11606/extraprensa2019.163871

Keywords:

Pedagogical Aspect, Black Cinema, Racial & Ethnic, Iberian-Asian-African- Amerindian, Euro-hetero-male-authoritarian

Abstract

The image of black individuals is a matter of racial and ethnic relations. The pedagogical aspect of black cinema has established an image of positive affirmation of Africanity. The Brazilian black man was constituted as a major minority. In the age of information, proper to the Technological Revolution, the abstract relations of representation are more important than the concrete relations of facts. The image became fundamental for the Afro-Brazilians since class struggles were projected into image struggles. The nomos foreign to the Eurocentric cultures are victims of the disarticulation of their epistemic traits, justifying the European colonization. The pedagogical aspect was constructed in the ontological struggle of the image of horizontality of the Iberian-Asian-African-Amerindian against the verticality of the Euro-hetero-male-authoritarian and its Euroheteronormativity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Celso Luiz Prudente, Universidade Federal do Mato Grosso

    PhD in Culture from the University of São Paulo. Post-Doctorate in Linguistics from the Institute of Language Studies - IEL / UNICAMP. Associate Professor at the Federal University of Mato Grosso. Anthropologist, Filmmaker. Curator of the International Exhibition of Black Cinema.

References

AVELAR, Juarez. 50 contos que a vida me contou: livro de memórias. São Paulo: Life, 2018.

BÍBLIA SAGRADA. Êxodo, Levítico e Deuteronômio. Tradução de Ivo Storniolo, Euclides Martins Balancin, José Luiz Gonzaga do Prado. São Paulo: Paulus, 1990. (Edição pastoral).

CARDOSO, Maurício. O cinema tricontinental de Glauber Rocha: política, estética e revolução (1969-1974). 2007. Tese (Doutorado em História Social) – Departamento de História, Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.

FOUCAULT, Michel. História da loucura. 8. ed. São Paulo: Perspectiva, 2005.

GERBER, Raquel. Glauber Rocha e a experiência inacabada do cinema novo. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977. (Coleção Cinema, v. 1).

PRUDENTE, Celso Luiz. Barravento: o negro como possível referencial estético do cinema novo de Glauber Rocha. São Paulo. Nacional, 1995. v. 1.

PRUDENTE, Celso Luiz. Arte negra: alguns pontos reflexivos para a compreensão das artes plásticas, música, cinema e teatro. Rio de Janeiro: Ceap, 2007.

PRUDENTE, Celso Luiz. Futebol e samba: na estrutura estética brasileira: a esfericidade da cosmovisão africana versus a linearidade acumulativa do pensamento ocidental. In: PRUDENTE, Celso Luiz (org.). Cinema negro: algumas contribuições reflexivas para a compreensão da questão do afrodescendente na dinâmica sociocultural da imagem. São Paulo: Fiuza, 2008. p. 45-76. (Coleção Celso Prudente Africanidade).

PRUDENTE, Celso Luiz. A dimensão pedagógica do cinema negro: uma arte ontológica de afirmação positiva do íbero-ásio-afro-ameríndio: a origem do cinema negro e sua dimensão pedagógica. In: PRUDENTE, Celso Luiz; SILVA, Dacirlene Célia (org.). A dimensão pedagógica do cinema negro: aspectos de uma arte para a afirmação ontológica do negro brasileiro: o olhar de Celso Prudente. Curitiba: Prisma, 2018. p. 67-109.

PRUDENTE, Celso Luiz; OLIVEIRA, Flávio Ribeiro de. A Luta ontológica de afirmação da imagem positiva do íbero-ásio-afro-ameríndio como elemento democrático da lusofonia: pontos reflexivos para um diálogo da dimensão pedagógica do cinema negro e a Revolução dos Cravos. In: PRUDENTE, Celso Luiz; SILVA, Dacirlene Célia (org.). A dimensão pedagógica do cinema negro: aspectos de uma arte para a afirmação ontológica do negro brasileiro: o olhar de Celso Prudente. Curitiba: Prisma, 2018a. p. 179-196.

PRUDENTE, Celso Luiz; OLIVEIRA, Flávio Ribeiro de. A lusofonia horizontalidade do íbero-ásio-afro-ameríndio versus a verticalidade hegemônica imagética euro-hétero-macho-autoritário: a dimensão pedagógica do cinema negro posto em questão. In: PRUDENTE, Celso Luiz; SILVA, Dacirlene Célia (org.). A dimensão pedagógica do cinema negro: aspectos de uma arte para a afirmação ontológica do negro brasileiro: o olhar de Celso Prudente. Curitiba: Prisma, 2018b. p. 197-213.

RAMOS, Fernão. História do cinema brasileiro. São Paulo: Arte, 1960.

SOUZA, Jessé. A elite do atraso: da escravidão à Lava Jato. Rio de Janeiro: Leya, 2017.

XAVIER, Ismail. Sertão mar: Glauber Rocha e a estética da fome. São Paulo: Brasiliense, 1983.

Published

2019-12-30

How to Cite

Prudente, C. L. (2019). The pedagogical dimension of Black Cinema: the positive affirmation image of the Iberian-Asian-Afro-Amerindian. Revista Extraprensa, 13(1), 6-25. https://doi.org/10.11606/extraprensa2019.163871