Art and technique in Martin Heidegger’s Thought

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2318-9800.v29i1p65-78

Keywords:

art, technique, Heidegger, modernity, truth

Abstract

With the following article we intend to investigate the relation of ambiguity between art and technique in the thought of Martin Heidegger. Having as main references the texts Die Frage nach der Technik e and Die Ursprüng des Kunstwerkes the main objective is to understand the two sides of this relation, since in Heideggerian thought these two dimensions have fundamental differences, but a common origin and meaning that can be thought from their Greek origin. Therefore, we attempt to underline the radicality of the thought effort proposed by Heidegger based on its circular aspect.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adorno, Theodor; Horkheimer, Max (1985). A dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Rio de Janeiro, RJ: Editora Zahar.

Benjamin, Walter (1969). A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. São Paulo, SP: Abril Cultural.

Chauí, Marilena (2017). Filosofia seiscentista. A descoberta da subjetividade?. Revista limiar, 5 (10), 3-24.

Matos, Olgária (2008). Ethos e amizade: a morada do homem. Ide, 31(146), 75-79.

Dusek, Val (2006). Philosophy of technology: an introduction. Oxford: Blackwell publishing.

Dreyfus, Hubert (1995). Heidegger on gaining a Free relation to Technology. Technology and the politics of knowledge. Bloomington: Indiana University Press.

Gadamer, Hans-Georg (2012). Hegel e Heidegger. Hegel Husserl Heidegger. Petrópolis, RJ: Vozes.

Gadamer, Hans-Georg (2020). A atualidade do belo. Hermenêutica da obra de arte. São Paulo, SP: Martins Fontes.

Gadamer, Hans-Georg (2002). Kunst im Zeitalter der Technik. Landesarchiv Baden-Württemberg, Abt. Hauptstaatsarchiv Stuttgart, R 4/011 S004067/201, 27. August.

Hegel, Georg Wilhelm Friedrich (1980). Introdução à história da filosofia. São Paulo, SP: Abril cultural.

Heidegger, Martin (1998). A época da imagem de mundo. Caminhos de Floresta. Lisboa: Calouste Gulbenkian.

Heidegger, Martin (1998). A origem da obra de arte. Caminhos de Floresta. Lisboa: Calouste Gulbenkian.

Heidegger, Martin (1999). O fim da filosofia e a tarefa do pensamento. Conferências e escritos filosóficos. São Paulo, SP: Abril cultural.

Heidegger, Martin (1999). O que é isto - a filosofia. Conferências e escritos filosóficos. São Paulo, SP: Abril cultural.

Heidegger, Martin (2000). Die Frage nach der Technik. Vorträge und Aufsätze. GA Band 7. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann.

Heidegger, Martin (2002). A Coisa. Ensaios e Conferências. Petrópolis, RJ: Vozes.

Heidegger, Martin (2009). Já só um Deus nos pode ainda salvar. Entrevista concedida por Martin Heidegger à revista alemã Der Spiegel em 23/09/1966. Universidade de Beira Interior.

Leopoldo e Silva, Franklin (2007). Martin Heidegger e a Técnica. Scientiæ Studia, 5 (3), 369-74.

Mariconda, Pablo (2006). Galileu e a ciência moderna. São Paulo, SP: Cadernos de Ciências Humanas, 9(16).

Mariconda, Pablo (2019). Tecnologia, ignorância e violência. Discurso, 49(2), 5-20.

Martins, Hermínio (2012). Experimentum humanum: Civilização tecnológica e condição humana. Fino Traço: Belo Horizonte.

Rabe, Ana María (2003). El arte y la tierra en Martin Heidegger y Eduardo Chillida. Arte individuo y Sociedad, 14, p. 233-260.

Vaysse, Jean-Marie (2006). Technique, Monde, Individuation: Heidegger, Simondon, Deleuze. Olms: Europaea Memoria.

Published

2024-06-20

Issue

Section

Articles

How to Cite

Rosa, F. S. C. . (2024). Art and technique in Martin Heidegger’s Thought. Cadernos De Filosofia Alemã: Crítica E Modernidade, 29(1), 65-78. https://doi.org/10.11606/issn.2318-9800.v29i1p65-78