The Risk in the Educational Strategy of Seneca
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1981-9471.v5i1p1-20Resumo
To his pupil Nero and to Lucilius (friend and, as metonymy, representative of the entiremankind), Seneca testifies to his pedagogic vocation. With conviction he applies himself todemonstrate the perfect correspondence between the Stoic doctrine and the educational strategythat he proposes. Firstly, the reciprocity of the relationship between educator and pupil appearsfundamental; both further their individual knowledge. Secondly, the limitations of an ethicalprecept that is not anchored in the intensity and concreteness of human life becomes clearlyapparent. Furthermore, it brings to question the weakness of a world vision not inspired by aninnovative and original path. The starting point is therefore a rigorous examination ofconscience to ultimately reach the revolutionary experience of risk in the moment of the lastdecision. In the name of truth the wise man must have the courage to embrace fate in order toreally understand who he is (in a process of oikeiosis both as experience and as target), and hemust instil in his pupils the courage to take risks along their own independent journey. In sodoing, self-scrutiny and politics can become intertwined. It is herein that the educator’s risk andresponsibilities lie.Downloads
Os dados de download ainda não estão disponíveis.
Downloads
Publicado
2011-06-01
Edição
Seção
Artigos
Licença
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC 4.0) que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Como Citar
Maso, S. (2011). The Risk in the Educational Strategy of Seneca. Revista De Filosofia Antiga, 5(1), 1-20. https://doi.org/10.11606/issn.1981-9471.v5i1p1-20