Hiroshima's pink flower in Ney Matogrosso's voice and body
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2594-9632.geoliterart.2020.157134Keywords:
Ney Matogrosso, Performance, Rosa de HiroshimaAbstract
The present work analyzes two of Ney Matogrosso 's performative montages, from the same song, "A rosa de Hiroshima", composed from the poem by Vinícius de Moraes. The artistic trajectory of Ney Matogrosso is approached from the construction of its autonomy as an artist in two moments: in the group Secos e Molhados and after his solo career, in the show Olhos de Farol, in the period of 1973 and 1999, moments in which he realizes his composition in performance of the poem "The Rose of Hiroshima". Particular traits of his artistic identity are observed in a dialogue between some theoretical prisms about the performance and the context of his two compositions, seeking to analyze the nuances of the movement of the body, and its influence in the re-signification of the poem, in each of the composite versions by the artist.
Downloads
References
"A PRIMEIRA vez que o meu pai me viu actuar tomou um remédio para o coração". Reportagem publicada em 02 mai.2014 no jornal iSapo on line. Disponível em: <https://ionline.sapo.pt/263734>. Acesso em: 1 jan. 2018.
BANDEIRA, Manuel. “Coisa Alóvena, Ebaente”. In Vinicius de Moraes: poesia completa e prosa. Org. Eucanaã Ferraz. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 2004, pp. 87-89.
CANDIDO, Antonio. “Um poema de Vinicius de Moraes”. In: Teoria e debate, n. 49. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, out-dez. 2001, pp. 70-71. Poemas, sonetos e baladas e Pátria minha. São Paulo: Companhia das Letras, 2008. p. 159-162.
CANDIDO, Antonio. [Vinicius de Moraes]. In: FERRAZ, Eucanaã (org.). Vinicius de Moraes: poesia completa e prosa. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 2004. p. 120-122.
FERNANDES, Ciane. O corpo em movimento: o sistema Laban/Bartenieff na formação e pesquisa em artes cênicas. São Paulo: Annablume Editora, 2006.
GLUSBERG, Jorge.1932- . A arte da performance.[tradução Renato Cohen]. São Paulo: Perspectiva, 2011.
MATOGROSSO, Ney. Trajetória. 2016. Disponível em: <http://www2.uol.com.br/neymatogrosso/depoim07.html>. Acesso em: 27 jul. 2016.
MATOGROSSO, NEY. Beijo bandido. DVD. Canal Brasil e EMI, 2010.
NEY Matogrosso - Rosa de Hiroshima – 25 set.2011. (2m40s). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=sR1gC4GsFGM. . Acesso em 10 mai.2019.
MILLER, Jussara. A escuta do corpo: sistematização da Técnica Klauss Vianna. São Paulo: Summus, 2007.
MORAES, Vinícius de. Antologia Poética. 1ª ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
MORAES, Vinícius de. Vida e obra. 1987. Disponível em: <http://www.viniciusdemoraes.com.br/pt-br/vida.> Acesso em: 25 set. 2016.
NOGUEIRA, Fernanda. Metamorfose ambulante. A desidentificação carnavalesca de Ney Matogrosso na militadura brasileira. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 18, n. 4, p. 769-788, nov. 2016. ISSN 1676-2592. Disponível em: http://dx.doi.org/10.20396/etd.v18i4.8646425>.Acesso em: 16 nov. 2016.
RANGEL, Valéria. O amor entre o vão momento e o infinito: os sonetos de Vinícius de Moraes. 2007. Dissertação (Mestrado em Teoria Literária e Literatura Comparada). Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras Humanas - Universidade de São Paulo, 2007.
SECOS e Molhados - Rosa de Hiroshima – 03 out.2012. (2m03s). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=DwVc0G3IKU4. Acesso em 10 mai.2019.
SILVA, Vitória Angela Serdeira Honorato Silva. A performance de Ney Matogrosso: inovação na canção midiática em dois momentos. São Caetano do Sul: USCS.Campus II, 2013.
ZAN, José Roberto. “Secos e Molhados: metáfora, ambivalência e performance”. ArtCultura, Uberlândia, v. 15, n. 27, p. 7-27, jul.-dez., 2013.
ZUMTHOR, Paul. Escritura e nomadismo: entrevistas e ensaios-Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2005.
ZUMTHOR, Paul. Performance, Recepção, Leitura. São Paulo: Educ, 2000.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 João Victor Medeiros Barbosa
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.