Contributions of Art and Literature in the construction of the geographic knowledge in elemenatry education

Authors

  • Karla Conceição da Rocha Antonio Instituto Federal do Sul de Minas - Campus Poços de Caldas
  • Douglas de Paula Flora Instituto Federal do Sul de Minas - Campus Poços de Caldas
  • Matheus Lima de Andrade Universidade Federal de Alfenas

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2594-9632.geoliterart.2021.168063

Keywords:

Geography, Interdisciplinarity, Pedagogical practice

Abstract

This study aims to propose an interdisciplinary activity between Geography, Literature and Art in the early years of elementary school and, for this, we use a work of children's literature entitled The crazy of heaven (2009), by Anna Gobel, which is inspired by a Caribbean legend about the formation of continents. Considering that history has geographic elements implicit in the art of the book and in the dialogue of the characters, we highlight the potential to instrumentalize students on these concepts and also to stimulate their capacity for reading and artistic appreciation and representation. The idealizations and suggestions of the activities were conceived considering the skills to be developed that are required by the Common National Curriculum Base (2017), in the subjects of Geography, Arts and Portuguese Language for the 2nd and 3rd years of elementary school.                                  

Downloads

Download data is not yet available.

References

BERALDI. Francielle Bonfim; FERRAZ, Cláudio Benito de Oliveira. Diálogo necessário entre a Geografia e a literatura infantil nas séries iniciais do ensino fundamental. Para Onde!? Volume 6, Número 2, p. 188-187, jul.- dez./2012

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em 10 set.2020.

CALLAI, Helena Copetti. A Geografia e a escola: muda a Geografia? Muda o ensino? Terra Livre, São Paulo, n. 1,6 p. 133-152, 1o semestre/2001.

CALLAI, Helena Copetti. Aprendendo a ler o mundo: a Geografia nos anos iniciais do ensino fundamental. Cadernos Cedes, Campinas, vol. 25, n. 66, p. 227-247, maio/ago. de 2005.

CASTELLAR, Sônia Maria Vanzella. O letramento cartográfico e a formação docente: o ensino de geografia nas séries iniciais. In: 9º Encuentro de Geógrafos de América Latina - Reflexiones y responsabilidades de la geografia em America Latina para el siglo XXI, 2003, Merida. Anais... Mexico, p. 1-15, 2003.

GÖBEL, Anna. O Maluco do céu. 1° Ed. Belo Horizonte: Editora Gutenberg, 2009. 40p.

KAERCHER, Gládis Elise Pereira da Silva. Literatura infantil e educação infantil: um grande encontro. In: UNESP. Caderno de formação: didática dos conteúdos e formação de professores. São Paulo: Cultura Acadêmica, p. 135-142, 2011.

MARANDOLA JÚNIOR., Eduardo. Humanismo e arte para uma Geografia do conhecimento. Geosul, Florianópolis, v. 25, n. 49, p. 7-26, jan./jun. 2010.

MARANDOLA JÚNIOR, Eduardo; OLIVEIRA, Lívia de. Geograficidade e espacialidade na Literatura. Geografia, v. 34, n.3, p. 487-508, set./dez. 2009.

MARQUEZ, Renata Moreira. Arte e Geografia. Imagens Marginais. In: FREIRE-MEDEIROS, Bianca e COSTA, Maria Helena Braga e Vaz da (Org.). Imagens Marginais. Natal: EdUFRN, p. 11-22, 2006.

MARTINS, Rosa Elisabete Militz Wypyczynski. O uso da literatura infantil no ensino de Geografia nos anos iniciais. Geo UERJ, Rio de Janeiro, n. 27, p. 64-79, 2015.

PONTUSCHKA, Nídia Nacib. Geografia, representações sociais e escola pública. Terra Livre, São Paulo, n.15, p.145-154, 2000

RAMOS, Elvis Christian Madureira. A confluência de uma ontologia geográfica e a dimensão estética. In: SUZUKI, Júlio César; COSTA, Everaldo Batista da; STEFANI, BAIDER, Eduardo. (Org). Espaço, sujeito e existência: diálogos geográficos das artes. 1ª ed. Porto Alegre, Imprensa Livre, 2016. p. 35-57.

BAIDER, Eduardo. A dimensão estética no ensino de Geografia: uma contribuição à renovação escolar. Geografia, Ensino & Pesquisa. Santa Maria, v.23, e5, p. 1-28, 2019.

SEEMAN, Jörn. Arte, conhecimento geográfico e leitura de imagens: O geógrafo, de Vermeer. Pro-Posições, Campinas, v. 20, n. 3 (60), p. 43-60, set./dez. 2009.

SEGISMUNDO, Fernando. Literatura e Geografia. Boletim Geográfico, v.VII, n.76, p. 327-332, jul.1949.

SILVA, Adriana Carvalho; SUZUKI, Júlio Cesar (Org). Estética, poética e narrativa: entre fluidez e permanência nas artes. 1 ed. Porto Alegre: Imprensa Livre, 2016. 415p.

STRAFORINI, Rafael. A totalidade mundo nas primeiras séries do ensino fundamental: um desafio a ser enfrentado. Revista Terra Livre, São Paulo, v. 1, n. 18, p. 95-114, jan. 2002.

SUZUKI, Júlio César. Geografia e Literatura: abordagens e enfoques contemporâneos. Revista do Centro de Pesquisa e Formação, n.5, p.129-147, set. 2017.

VIGOTSKI, Lev Semyonovich. Imaginação e criação na infância. São Paulo: Ática, 2009. 134p.

Published

2021-04-30

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Contributions of Art and Literature in the construction of the geographic knowledge in elemenatry education. (2021). Revista Geografia Literatura E Arte, 3(1), 68-90. https://doi.org/10.11606/issn.2594-9632.geoliterart.2021.168063