Challenged teaching work: Concepts of schooling in dispute in the territory of the rural school in Goiás

Authors

  • Rosivaldo Almeida Almeida Universidade Estadual de Goiás
  • Carolina Gomes de Jesus Universidade Estadual de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2594-9632.geoliterart.2024.210838

Keywords:

Rural Education, Teaching Work

Abstract

The article deals with the meanings of schooling in rural areas, in the municipality of Goiás. We seek to reveal the conceptions of schooling in the school's territory, based on the teachers' speech, on systematic observations and on the links and tensions between the structural and conjunctural determinations of the current Brazilian moment, in their relationship with the social dynamics of capitalism. During the participatory research (2018-2022) we identified four competing conceptions of schooling in the school territory, which intersect in the fabrics of political culture, rural education and new social movements. The theoretical references that give support to the research are Bourdieu (1998), Almeida (2009; 2018), Souza (2018), Silva (2018) and Fernandes (2018).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Rosivaldo Almeida Almeida, Universidade Estadual de Goiás

    Professor do Centro de Ensino e Aprendizagem em Rede (CEAR) daUniversidade Estadual de Goiás.

  • Carolina Gomes de Jesus, Universidade Estadual de Goiás
    Professora de Apoio do Campus Cora Coralina, da Universidade Estadual de Goiás.

References

ALMEIDA, Rosivaldo Pereira de. Não Estudou, fica na Roça e vai pro cabo da Enxada: Sentidos e Significados atribuídos pelos trabalhadores rurais em Goiás. Dissertação de Mestrado. Goiânia: UFG, 2009.

ALMEIDA, Rosivaldo Pereira d. Armadilhas no labirinto: escolarização e trabalho docente desafiados pelo pacto da educação em Goiás. Doutorado em Educação (Tese). Goiânia: Universidade Federal de Goiás, 2018. 2 1

ARROYO, Miguel Gonzalez. FERNADES, Bernardo Mançano. A Educação Básica e o movimento Social do Campo. Brasília-DF: Articulação Nacional Por uma Educação Básica do Campo/Coleção por uma Educação Básica do Campo, n.° 2, 1999.

BOURDIEU, Pierre. Escritos de Educaçao. Org.: CATANI, Afranio e NOGUEIRA, Maria Alice. Petrópolis/ RJ: Vozes, 1998.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Pesquisa Participante. São Paulo: Editora Brasiliense, 1982.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. PASSERON, Jea-Claude. CHAMBOREDON, Jean-Claude. Ofício de Sociólogo – Metodologia da Pesquisa na Sociologia. Petrópolis-RJ: Vozes, 2004. CALDART, Roseli Salete. Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012.

COLONETTI, Paulo Cesar. Educação No Meio Rural: Uma Proposta De Formação Cidadã. Repositório Universitário da Ânima (RUNA), 2021, p.01-27.

CRUZ, José Adelson da. O pulso ainda pulsa? Cultura política e movimentos sociais em tempos sombrios. s/l, s/e, 2007.

CRUZ, José Adelson da; PESSOA, Jadir de Moraes. Ruralidades: saberes e sentidos da escola no meio rural em Goiás. Relatório de Pesquisa, Núcleo de Estudos Rurais da Faculdade de Educação da UFG, 2004.

FERNANDES, Rosana C. Educação do campo como território em disputa. In: SOUZA, Murilo Mendonça Oliveira de (Org.). Educação no Campo: lutas, experiências e reflexões. Goiânia: Ed. UEG, 2018.

GWATÁ – Núcleo de Agroecologia e Educação do Campo. Relatório Final: Diagnóstico de Pesquisa Participativa, Escola Municipal Terezinha de Jesus Rocha. Goiás, 2014.

HARVEI, David. O neoliberalismo: História e Implicações. São Paulo: Edições Loyola, 2005.

MARX, Karl. Para Crítica da Economia Política: Salário, Preço e Lucro: O Rendimento e suas fontes: A economia Vulgar. São Paulo: Abril Cultural, 1982.

SOUZA, Murilo Mendonça de Oliveira (org) Educação no Campo – Lutas, Experiências e Reflexões. Goiânia: UEG, 2018.

PESSOA, Jadir de Morais. Extensões do Rural e Educação. GT-7 – Educação, Trabalho e Movimentos Sociais. Sessões especiais. Campo Grande: VI EPECO, 2003.

SILVA, Edson Batista da; BORGES, Joyce de Almeida. Educação do campo como território em disputa. In: SOUZA, Murilo Mendonça Oliveira de (Org.). Educação no Campo: lutas, experiências e reflexões. Goiânia: Ed. UEG, 2018.

Published

2024-01-25

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Challenged teaching work: Concepts of schooling in dispute in the territory of the rural school in Goiás. (2024). Revista Geografia Literatura E Arte, 4(2), 84-104. https://doi.org/10.11606/issn.2594-9632.geoliterart.2024.210838