POST-OCCUPANCY EVALUATION IN ARCHITECTURAL DESIGN TEACHING: A DIDACTIC-PEDAGOGICAL EXPERIENCE IN ATELIER DE PROJETO INTEGRADO V COURSE

Authors

  • Simone Barbosa Villa Universidade Federal de Uberlândia
  • Rita de Cássia Pereira Saramago Universidade Federal de Uberlândia
  • Débora Cristina Araújo Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.11606/gtp.v13i1.124496

Keywords:

Post-Occupancy Evaluation, Architectural Design Teaching, Social Housing

Abstract

The relevance of Post-Occupancy Evaluation (POE) in the achievement of more qualified architectural design has been proven by several researches in the area. Aspects related to design management process, in which POE is inserted, and yet their role in built spaces quality, especially in housing, have been widely discussed as well. Therefore a deep relationship between human behavior assessment in domestic space and housing quality as a way to increase resident’s satisfaction level and improve design performance, especially for new proposals, is evidenced. In this sense, POE can contribute to Architectural Design teaching. Thus, this article discusses the importance of using POE tools as a different teaching methodology, that can be used as guiding element for design process in Design Studio disciplines, in Architecture and Urbanism bachelor degrees. For that, it presents the pedagogical experience developed in Atelier de Projeto Integrado V, which theme of investigation is social housing, taught to students of the fifth semester in the Faculty of Architecture and Urbanism of the Federal University of Uberlândia (Brazil). This discipline seeks to develop a critical view on current Brazilian social housing production through lectures, presentation of key works and approximation of students with the reality by the application of some POE tools in case studies (field works). The results from this experience have demonstrated that POE can influence the design conception process, especially in students, trainee professionals, instigating them to develop solutions that aim to reduce or solve the identified problems.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Simone Barbosa Villa, Universidade Federal de Uberlândia

    Doutora em Arquitetura e Urbanismo pela Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo (2008). Professora Adjunta IV da Faculdade de Arquitetura, Urbanismo e Design (FAUeD) da Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Professora do Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo da FAUeD/UFU. Coordenadora do [MORA] Pesquisa em Habitação - CNPq. Autora do livro Qualidade Ambiental na Habitação: avaliação pós-ocupação”.

  • Rita de Cássia Pereira Saramago, Universidade Federal de Uberlândia
    Graduada em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU) (2007). Mestre pelo Programa de Pós-Graduação da Escola de Engenharia de São Carlos (EESC) da Universidade de São Paulo (USP) (2011) . Professora da Faculdade de Arquitetura e Urbanismo e Design (FAUeD) da Universidade Federal de Uberlândia (UFU).
  • Débora Cristina Araújo, Universidade Federal de Uberlândia
    Graduada em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU) (2007). Pós-graduada em Gestão Ambiental pela Faculdade Católica de Uberlândia-MG (2013). Mestre em Arquitetura e Urbanismo pela UFU (2016). Arquiteta na Secretaria Municipal de Planejamento Urbano desde 2009 e Coordenadora de Parcelamento do Solo na Diretoria de Urbanismo desde 2014. Membro do Conselho Municipal do Plano Diretor de Uberlândia (2013-2014). Participa de projetos de cooperação internacional com a Inglaterra (School of Architecture, The University of Sheffield) desde 2016.

References

ELALI, G. A. Avaliação pós-ocupação e responsabilidade social: uma relação a ser sempre (re)discutida. Gestão & Tecnologia de Projetos, São Carlos, v. 5, n. 2, p. 3-17, nov. 2010.

ELALI, G. A.; VELOSO, M. Avaliação Pós- Ocupação e processo de concepção projetual em arquitetura: uma relação a ser melhor compreendida. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL NUTAU, 6., 2006, São Paulo. Anais… São Paulo: FAU-USP, 2006. CD-ROM.

EVANS, G. W.; McCOy, J. M. When buildings don‘t work: the role of architecture in human health. Journal of Environmental Psychology, Amsterdam, n. 18, p. 85-94, 1998. KOWALTOWSKI, D. C. C. K et al. (Orgs.). O processo de projeto em arquitetura: da teoria à tecnologia. São Paulo: Oficina de Textos; Fapesp, 2011.

KOWALTOWSKI, D. C. C. K. et al. Métodos e instrumentos de avaliação de projetos destinados à habitação social. In: VILLA, S. B.; ORNSTEIN, S. W. (Orgs.). Qualidade ambiental na habitação: avaliação pós-ocupação. São Paulo: Oficina de Textos, 2013. p.149-184.

MAHFUZ, E. Ensaio sobre a razão compositiva. Viçosa: UFV, 1995.

MALLORY-HILL, S.; PREISER, W.; WATSON, C. Enhancing building performance. New Jersey: Wiley-Blackwell, 2012.

ORNSTEIN. S. W. Avaliação pós-ocupação e estudos ambiente-comportamento: impacto das aplicações no ensino de projeto de arquitetura. In: DEL RIO, V.; DUARTE, C. R.; RHEINGANTZ, P. A. (Orgs.). Projeto do lugar: colaboração entre Psicologia, Arquitetura e Urbanismo. Rio de Janeiro: Contracapa; Rios Preciosos, 2002. p. 115-128.

ORNSTEIN, S; BRUNA, G; ROMÉRO, M. Ambiente construído e comportamento: a avaliação pós-ocupação e a qualidade ambiental. São Paulo: Studio Nobel; FAUUSP; Fupam, 1995.

PREISER, W. F. E.; RABINOWITZ, H. Z.; WHITE, E. T. Post-Occupancy Evaluation. Nova York: Van Nostrand Reinhold, 1988.

RHEINGANTZ, P. A. et al. Observando a qualidade do lugar: procedimentos para a avaliação pós-ocupação. Rio de Janeiro: Proarq; FAU; UFRJ, 2009.

SARAMAGO, R. C. P. et al. Morar coletivo em Habitação de Interesse Social: o caso do Conjunto Residencial São Jorge I. Cadernos Proarq, Rio de Janeiro, n. 24, p. 102-122, jul. 2015.

SOMMER, B; SOMMER, R. A practical guide to behavioral research: tools and techniques. Oxford: Oxford University Press, 1997.

VILLA, S. B. Morar em Apartamentos: a produção dos espaços privados e semiprivados nos apartamentos ofertados pelo mercado imobiliário no século XXI em São Paulo e seus impactos na cidade de Ribeirão Preto. Critérios para Avaliação Pós- Ocupação. 2008. 360 f. Tese (Doutorado em Tecnologia da Arquitetura) – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.

______. A APO como elemento norteador de práticas de projeto de HIS: O caso do projeto [MORA]. In: CONGRESSO INTERNACIONAL HABITAÇÃO NO ESPAÇO LUSÓFONO, 1., Lisboa. Anais… Lisboa: LNEC, 2010. CD-ROM.

VILLA, S. B.; CAMPOS, C. R.; BRAGA, T. H. Avaliação pós-ocupação na disciplina de projeto de habitação social. In: Encontro Nacional sobre Ensino de Arquitetura e Urbanismo, 29., 2010, Porto Alegre. Anais… Porto Alegre: PUC-RS, 2010. CD-ROM.

VILLA, S. B.; ORNSTEIN, S. W. (Orgs.). Qualidade ambiental na habitação: avaliação pós-ocupação. São Paulo: Oficina de Textos, 2013.

VILLA, S. B. et al. A ineficiência de um modelo de morar mínimo: análise pós-ocupacional em habitação de interesse social em Uberlândia-MG. OBSERVATORIUM: Revista Eletrônica de Geografia, Uberlândia, v. 5, n. 14, p.121-147, out. 2013.

VILLA, S. B.; SARAMAGO, R. C. P; GARCIA, L. C. Avaliação pós-ocupação no programa Minha Casa Minha Vida: uma experiência metodológica. Uberlândia: UFU; PROEX, 2015.

VOORDT, T. J. M. Van Der; WEGEN, H. B. R. Van. Arquitetura sob o olhar do usuário: programa de necessidades, projeto e avaliação de edificações. São Paulo: Oficina de Textos, 2013.

Published

2018-02-01

Issue

Section

Papers

How to Cite

VILLA, Simone Barbosa; SARAMAGO, Rita de Cássia Pereira; ARAÚJO, Débora Cristina. POST-OCCUPANCY EVALUATION IN ARCHITECTURAL DESIGN TEACHING: A DIDACTIC-PEDAGOGICAL EXPERIENCE IN ATELIER DE PROJETO INTEGRADO V COURSE. Gestão & Tecnologia de Projetos (Design Management and Technology), São Carlos, v. 13, n. 1, p. 7–20, 2018. DOI: 10.11606/gtp.v13i1.124496. Disponível em: https://revistas.usp.br/gestaodeprojetos/article/view/124496.. Acesso em: 22 jul. 2024.