POST-OCCUPANCY EVALUATION IN ARCHITECTURAL DESIGN TEACHING: A DIDACTIC-PEDAGOGICAL EXPERIENCE IN ATELIER DE PROJETO INTEGRADO V COURSE
DOI:
https://doi.org/10.11606/gtp.v13i1.124496Keywords:
Post-Occupancy Evaluation, Architectural Design Teaching, Social HousingAbstract
The relevance of Post-Occupancy Evaluation (POE) in the achievement of more qualified architectural design has been proven by several researches in the area. Aspects related to design management process, in which POE is inserted, and yet their role in built spaces quality, especially in housing, have been widely discussed as well. Therefore a deep relationship between human behavior assessment in domestic space and housing quality as a way to increase resident’s satisfaction level and improve design performance, especially for new proposals, is evidenced. In this sense, POE can contribute to Architectural Design teaching. Thus, this article discusses the importance of using POE tools as a different teaching methodology, that can be used as guiding element for design process in Design Studio disciplines, in Architecture and Urbanism bachelor degrees. For that, it presents the pedagogical experience developed in Atelier de Projeto Integrado V, which theme of investigation is social housing, taught to students of the fifth semester in the Faculty of Architecture and Urbanism of the Federal University of Uberlândia (Brazil). This discipline seeks to develop a critical view on current Brazilian social housing production through lectures, presentation of key works and approximation of students with the reality by the application of some POE tools in case studies (field works). The results from this experience have demonstrated that POE can influence the design conception process, especially in students, trainee professionals, instigating them to develop solutions that aim to reduce or solve the identified problems.
Downloads
References
ELALI, G. A. Avaliação pós-ocupação e responsabilidade social: uma relação a ser sempre (re)discutida. Gestão & Tecnologia de Projetos, São Carlos, v. 5, n. 2, p. 3-17, nov. 2010.
ELALI, G. A.; VELOSO, M. Avaliação Pós- Ocupação e processo de concepção projetual em arquitetura: uma relação a ser melhor compreendida. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL NUTAU, 6., 2006, São Paulo. Anais… São Paulo: FAU-USP, 2006. CD-ROM.
EVANS, G. W.; McCOy, J. M. When buildings don‘t work: the role of architecture in human health. Journal of Environmental Psychology, Amsterdam, n. 18, p. 85-94, 1998. KOWALTOWSKI, D. C. C. K et al. (Orgs.). O processo de projeto em arquitetura: da teoria à tecnologia. São Paulo: Oficina de Textos; Fapesp, 2011.
KOWALTOWSKI, D. C. C. K. et al. Métodos e instrumentos de avaliação de projetos destinados à habitação social. In: VILLA, S. B.; ORNSTEIN, S. W. (Orgs.). Qualidade ambiental na habitação: avaliação pós-ocupação. São Paulo: Oficina de Textos, 2013. p.149-184.
MAHFUZ, E. Ensaio sobre a razão compositiva. Viçosa: UFV, 1995.
MALLORY-HILL, S.; PREISER, W.; WATSON, C. Enhancing building performance. New Jersey: Wiley-Blackwell, 2012.
ORNSTEIN. S. W. Avaliação pós-ocupação e estudos ambiente-comportamento: impacto das aplicações no ensino de projeto de arquitetura. In: DEL RIO, V.; DUARTE, C. R.; RHEINGANTZ, P. A. (Orgs.). Projeto do lugar: colaboração entre Psicologia, Arquitetura e Urbanismo. Rio de Janeiro: Contracapa; Rios Preciosos, 2002. p. 115-128.
ORNSTEIN, S; BRUNA, G; ROMÉRO, M. Ambiente construído e comportamento: a avaliação pós-ocupação e a qualidade ambiental. São Paulo: Studio Nobel; FAUUSP; Fupam, 1995.
PREISER, W. F. E.; RABINOWITZ, H. Z.; WHITE, E. T. Post-Occupancy Evaluation. Nova York: Van Nostrand Reinhold, 1988.
RHEINGANTZ, P. A. et al. Observando a qualidade do lugar: procedimentos para a avaliação pós-ocupação. Rio de Janeiro: Proarq; FAU; UFRJ, 2009.
SARAMAGO, R. C. P. et al. Morar coletivo em Habitação de Interesse Social: o caso do Conjunto Residencial São Jorge I. Cadernos Proarq, Rio de Janeiro, n. 24, p. 102-122, jul. 2015.
SOMMER, B; SOMMER, R. A practical guide to behavioral research: tools and techniques. Oxford: Oxford University Press, 1997.
VILLA, S. B. Morar em Apartamentos: a produção dos espaços privados e semiprivados nos apartamentos ofertados pelo mercado imobiliário no século XXI em São Paulo e seus impactos na cidade de Ribeirão Preto. Critérios para Avaliação Pós- Ocupação. 2008. 360 f. Tese (Doutorado em Tecnologia da Arquitetura) – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.
______. A APO como elemento norteador de práticas de projeto de HIS: O caso do projeto [MORA]. In: CONGRESSO INTERNACIONAL HABITAÇÃO NO ESPAÇO LUSÓFONO, 1., Lisboa. Anais… Lisboa: LNEC, 2010. CD-ROM.
VILLA, S. B.; CAMPOS, C. R.; BRAGA, T. H. Avaliação pós-ocupação na disciplina de projeto de habitação social. In: Encontro Nacional sobre Ensino de Arquitetura e Urbanismo, 29., 2010, Porto Alegre. Anais… Porto Alegre: PUC-RS, 2010. CD-ROM.
VILLA, S. B.; ORNSTEIN, S. W. (Orgs.). Qualidade ambiental na habitação: avaliação pós-ocupação. São Paulo: Oficina de Textos, 2013.
VILLA, S. B. et al. A ineficiência de um modelo de morar mínimo: análise pós-ocupacional em habitação de interesse social em Uberlândia-MG. OBSERVATORIUM: Revista Eletrônica de Geografia, Uberlândia, v. 5, n. 14, p.121-147, out. 2013.
VILLA, S. B.; SARAMAGO, R. C. P; GARCIA, L. C. Avaliação pós-ocupação no programa Minha Casa Minha Vida: uma experiência metodológica. Uberlândia: UFU; PROEX, 2015.
VOORDT, T. J. M. Van Der; WEGEN, H. B. R. Van. Arquitetura sob o olhar do usuário: programa de necessidades, projeto e avaliação de edificações. São Paulo: Oficina de Textos, 2013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright Notice
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the article simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY NC ND, which allows the sharing of article with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of version of the article published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their research work online (e.g. in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and the citation of published article (See O Efeito do Acesso Livre).