Post-occupancy evaluation of the standard project of Proinfância program: early childhood education school in south Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/gtp.v13i2.126495

Keywords:

Post-Occupancy Evaluation, Performance, Proinfância, Early Childhood Education School

Abstract

The National Program for Restructuring and Equipment Acquisition for the Public Early Childhood School Network (Proinfância) has currently invested in the construction of new schools and in the improvement of the infrastructure with federal government resources of the Growth Acceleration Plan. However, the multiplication of standard projects throughout the country, without due attention to the climatic diversity, can generate problems, mainly of thermal discomfort, in internal environments. This work presents a Post-Occupancy Evaluation (POE) of an Early Childhood Education located in South of Brazil. The objective of the study was to evaluate the performance of a building from a standard project, as well as to analyze the application of the procedures and instruments usually employed in POE, identifying its advantages and limitations. In methodological terms the Walkthrough, Questionnaire and Visual Mapping instruments were applied. Concerning the performance evaluation, there was dissatisfaction with the floor of the building, with unprotected external circulations, noise coming from the covered patio, the inadequate location of the cafeteria, the small size of the classrooms and the lack of restrooms near the rooms. It was verified, with the application of the instruments, that the Visual Mapping also allowed that aspects that went unrecognized in the Questionnaire and the Walkthrough were identified. This experience confirms the importance of the inclusion of diversified POE instruments, so that it is possible to identify and deepen factors pertinent to environmental conditions, as well as to clarify notes through cross-answers. The research concludes the need to review some aspects of the standard project of Proinfância in order to have constant qualification process and that allow both environmental and cultural adaptations, in a such diverse country.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 15220-3: desempenho térmico de edificações – Parte 3: zoneamento bioclimático brasileiro e diretrizes construtivas para habitações unifamiliares de interesse social. Rio de Janeiro, 2005.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF, 5 out. 1988. Disponível em: <https://goo.gl/2ejvKu>. Acesso em: 21 dez. 2015.

______. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Infantil e Fundamental. Padrões de Infraestrutura para as Instituições de Educação Infantil e Parâmetros de Qualidade para a Educação Infantil. Brasília, DF, 2004. Disponível em: <https://goo.gl/ePyQgf>. Acesso em: 21 dez. 2015. Documento preliminar.

______. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Critérios para uma atendimento em creches que respeite os direitos fundamentais das crianças. Brasília, DF, MEC/SEB/COEDI, 1995.

______. Ministério da Educação. Parâmetros Básicos de Infraestrutura para as Instituições de Educação Infantil. Brasília, DF, 2006. 2 v. Disponível em: <https://goo.gl/6xubfL>. Acesso em: 7 ago. 2016.

______. Ministério da Educação. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Memorial descritivo: projeto Proinfância: tipo B. Brasília, DF, 2013. Disponível em: <https://goo.gl/ZbkKuQ>. Acesso em: 7 ago. 2016.

______. Ministério da Educação. Programa Nacional de Reestruturação e Aparelhagem da Rede Escolar Pública de Educação Infantil (Proinfância). Brasília, DF, 2016. Disponível em: <https://goo.gl/S1fGzQ>. Acesso em: 8 maio 2018.

______.Tribunal de Contas da União. TC 011.441/2012-7: relatório de auditoria. Brasília, DF, 2012. Disponível em: <https://goo.gl/gaZWFW>. Acesso em: 14 mar. 2018.

CABANELLAS, I.; E., Clara (Orgs.); FORNASA, W.; HOYUELOS, A.; POLONIO, R.; TEJADA, M. Territorios de la infância. Diálogos entre arquitectura y pedagogía. Barcelona: Editorial Graó, 2005. 250 páginas.CARVALHO, M. I. C.; RUBIANO, M. R. B. Organização do espaço em instituições pré-escolares. In: OLIVEIRA, Z. M. R. Educação infantil: muitos olhares. São Paulo: Cortez, 1994. p. 116-142.

COELHO. R. C. F. Prefácio. In: FLORES, M. L. R.; ALBUQUERQUE, S. S.(Orgs.). Implementação do PROINFÂNCIA no Rio Grande do Sul: perspectivas políticas e pedagógicas. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2015. p. 7-8. Livro Eletrônico disponível emhttp://ebooks.pucrs.br/edipucrs/Ebooks/Pdf/978-85-397-0663-1.pdf, consulta 13 ago. 2016.

ELALI, G. A. Ambientes para educação infantil: um quebra-cabeça? Contribuição metodológica na Avaliação Pós-Ocupação de edificações e na elaboração de diretrizes para projetos arquitetônicos na área. 2002. 320 f. Tese (Doutorado em Estruturas Ambientais Urbanas) – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2002.

FARIA, A. L. G. O espaço físico como um dos elementos fundamentais para uma pedagogia infantil. In: FARIA, A. L. G.; PALHARES, M. (Orgs.). Educação infantil pós-LDB: rumos e desafios. 4. ed. Campinas: Autores Associados, 2003. p. 67-100.

FLORES, M. L. R.; ALBUQUERQUE, S. S.(Orgs.). Implementação do PROINFÂNCIA no Rio Grande do Sul: perspectivas políticas e pedagógicas. PortoAlegre: EDIPUCRS, 2015. Livro Eletrônico disponível emhttp://ebooks.pucrs.br/edipucrs/Ebooks/Pdf/978-85-397-0663-1.pdf, consulta13agosto2016.

FUNDO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO DA EDUCAÇÃO. Memorial descritivo: Projeto Proinfância: Tipo B. Brasília, DF, 2013. Disponível em: <https://goo.gl/7ShWLc>. Acesso em: 7 ago. 2016.

HORN, M. G. S. Sabores, cores, sons, aromas: a organização dos espaços na educação infantil. Porto Alegre: Artmed, 2004.

KOWALTOWSKI , D. C. C. K. Arquitetura e escolar o projeto do ambiente de ensino. São Paulo: Oficina de Textos, 2011.

MACHADO, T. G. Ambiente escolar infantil. 2008. 221 f. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.

ORNSTEIN, S.; ROMÉRO, M. Avaliação Pós-Ocupação do ambiente construído. São Paulo: Nobel: Edusp, 1992.

PEGLOW, J. et al. Avaliação do conforto térmico de escola municipal de educação infantil em Pelotas/RS: ZB2. In: ENCONTRO NACIONAL DE TECNOLOGIA DO AMBIENTE CONSTRUÍDO, 16., 21-23 set. 2016, São Paulo. Anais… Porto Alegre: Antac, 2016.

RHEINGANTZ, P. A. et al. Observando a qualidade do lugar: procedimentos para a avaliação pós-ocupação. Rio de Janeiro: Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2009. Disponível em: <https://goo.gl/GQyEb1>. Acesso em: 10 jun. 2013.

SOUZA, F. S. Premissas projetuais para ambientes da educação infantil: recomendações com base na observação de três UMEIs de Belo Horizonte, MG. 2009. 356 f. Tese (Doutorado em Arquitetura e Urbanismo) – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009.

PEGLOW, J.; RITTER, V.; RONCA, A.; PEREIRA, R.; CUNHA, E.; RHEINGANTZ, P. A. Avaliação do conforto térmico de escola municipal de educação infantil em Pelotas/RS – ZB2. XVI ENTAC ENCONTRO NACIONAL DE TECNOLOGIA DO AMBIENTE CONSTRUÍDO. São Paulo: 2016.

ZABALZA, Miguel A. Qualidade em Educação Infantil. Porto Alegre: Artmed, 1998. 288 p.

ZEISEL, J. Inquiry by design. Monterey: Brooks/Cole Publishing Company, 1981.

Published

2018-05-26

Issue

Section

Papers

How to Cite

MODLER, Nébora Lazzarotto; BERLEZE, Angélica Saccol; TSUTSUMI, Edison Kiyoshi; LINCZUK, Vinicius Cesar Cadena; AZEVEDO, Giselle Arteiro Nielsen. Post-occupancy evaluation of the standard project of Proinfância program: early childhood education school in south Brazil. Gestão & Tecnologia de Projetos (Design Management and Technology), São Carlos, v. 13, n. 2, p. 95–118, 2018. DOI: 10.11606/gtp.v13i2.126495. Disponível em: https://revistas.usp.br/gestaodeprojetos/article/view/126495.. Acesso em: 20 may. 2024.