The use of digital photogrametry and parametry to evidence the anamorphic effects of constructive elements of the eclectic architecture of pelotas
DOI:
https://doi.org/10.11606/gtp.v18i2.196913Keywords:
Anamorphism, Architectural heritage, Isella, Digital PhotogrammetryAbstract
Some examples of eclectic architecture from Pelotas, built at the end of the 19th century, prove the work of professionals with the ability to produce anamorphic effects, which induce a specific perception of form from a certain point of view. This study, of didactic and investigative interest, exercises the representation of two constructive elements of this architecture: the half dome of the Santa Casa Chapel, perceived as a full dome, designed by the architect José Isella, and the skylight of the main house of the Museu do Doce, perceived as an eye, of unknown authorship. Through procedures involving digital photogrammetry and parametry, representations are produced that seek to explain the relative positions between the parts of the elements for the generation of the mentioned effects. These representations result in digital, interactive resources, with different levels of abstraction: from the photorealistic three-dimensional model to the conceptual model. Such resources have facilitated the manipulation of digital models of architectural elements for an awakening about the design logic involved in the production of the identified effects. In addition to investing in the training process on anamorphisms, through digital technologies, resources and discourses were increased to be used in actions to value the approached heritage, which subsidize the advance in the production of hypotheses authored by José Isella on the project of the skylight.
Downloads
References
BORDA, A.; SILVEIRA, D.; MEDINA, A.; VECCHIA, L. Pontos (de vista) sobre o patrimônio: entre o escaneamento e a fotogrametria. In: Congreso Internacional de la Sociedad Iberoamericana de Gráfica Digital, 20., Buenos Aires. Proceedings [...]. São Paulo: Editora Blucher, 2016, v.3. p. 651-556
BORDA, A., NUNES, C., GOULART, S., SILVA, B.(2020). Adição gradual da informação sobre um patrimônio arquitetônico: produção de modelos e de sentidos. Gestão & Tecnologia de Projetos, São Paulo, v. 15, n. 3, p. 49-63, 2020.
BORDA, A.; XAVIER JUNIOR, E.; PIRES, J. F.; NUNES, C. ANÁLISE DE ELEMENTOS ANAMÓRFICOS DA ARQUITETURA ECLÉTICA HISTORICISTA PELOTENSE: DAS NUVENS DE PONTOS À PARAMETRIA. REVISTA EDUCAÇÃO GRÁFICA, v. 26, p. 117-134, 2022.
CABRAL, H. G. Guilherme Marcucci: ecletismo na arquitetura pelotense (1860-1901). 2012. 298 f. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2012.
CASA CONSELHEIRO MACIEL. A Casa Senhorial. Portugal, Brasil & GOA – Anatomia dos Interiores. Disponível em: https://acasasenhorial.org/acs/index.php/pt/casas-senhoriais/pesquisa-lista/532-casa-conselheiro-maciel. Acesso em: 10 mar. 2022
CHEVALLIER, C. Vida e Obra de José Isella: arquitetura em Pelotas na segunda metade do século XIX. Pelotas: Editora Livraria Mundial, 2002.
DALTOÉ, G. Caetano Casaretto ARQUITETURA URBANA EM PELOTAS / RS (1892-1931). 2012. 192 f. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2012.
LEAL, D. B. A cidade e o museu a origem, em 1904, do museu histórico da Biblibliotheca Pública Pelotense. 2015. 206 f. Dissertação (Mestrado em Memória Social e Patrimônio Cultural) – Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2015.
LEAL, N. A trajetória de uma construção patrimonial: a tradição doceira de Pelotas e antiga Pelotas na constituição do Museu do Doce da Universidade Federal de Pelotas. 2019. 291 f. Tese (Doutorado em Memória Social e Patrimônio Cultural) – Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2019.
LONER, B. A.; GILL, L. A.; MAGALHÃES, M. O. Dicionário de História de Pelotas [recurso eletrônico]. 3. ed. – Pelotas: Editora da UFPel, 2017. 295 p. Disponível em: http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/prefix/3466
Monumentos e Espaços Públicos Tombados - Pelotas (RS). IPHAN – Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, Brasília. Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/pagina/detalhes/1766/. Acesso em: 29 mar. 2022.
MUSEU DO DOCE – HISTÓRIA. Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/museudodoce. Acesso em: 15 abril 2022.
PERES, R. M. Legado da tecnologia construtiva de imigrantes italianos ao patrimônio arquitetônico de Pelotas. 2008. Tese (Doutorado em Engenharia Civil) – Escola de Engenharia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008.
PERONTI, G., VEIGA, M.; BORDA, A. A extensão da percepção: uma experiência com a produção de modelos táteis para descrever a ambiência gerada pela claraboia do Casarão 8, Pelotas, RS. In: Congresso de Extensão e Cultura/Tecnologia e Produção, 3., 2016, Pelotas. Anais [...]. Pelotas: Editora da UFPel. v.7., 2016. p. 48 – 51.
RUBIRA, L. (Org.) Almanaque do Bicentenário de Pelotas. (Projeto LIC: Gaia Cultura & Arte). v. 3: fac-símile da “Revista do 1o Centenário de Pelotas / João Simões Lopes Neto”, textos diversos e fotografias da cidade. – Santa Maria/RS: PRÓ-CULTURA RS / Gráfica e Editora Pallotti, 2014.
SANTOS, C. A. Ecletismo na fronteira meridional do Brasil: 1870-1931. 2007. Tese (Doutorado em Arquitetura e Urbanismo) – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2007
Unreal Engine. Portal de aprendizagem para desenvolvimento de jogos da Unreal Engine. Disponível em: https://www.unrealengine.com/en-US/onlinelearning-courses. Acesso em: 01 jul. 2021.
XAVIER JUNIOR, E. D.; SILVA, A. B. A.; PIRES, J. F.; "Digital Photogrammetry: For Playing With Historical Architecture Anamorphisms and For Seeking Authorship Traces", p. 593-604. In: XXV International Conference of the Iberoamerican Society of Digital Graphics. São Paulo: Blucher, 2021. Disponível em: Digital Photogrammetry: For Playing With Historical Architecture Anamorphisms and For Seeking Authorship Traces - Blucher Proceedings. Acesso em: 01 mar. 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Edemar Xavier Junior, Adriane Borda Almeida da Silva, Cristiane dos Santos Nunes, Janice de Freitas Pires

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the article simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY NC ND, which allows the sharing of article with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of version of the article published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their research work online (e.g. in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and the citation of published article (See O Efeito do Acesso Livre).