Identities and ethnic groups in the Northern Shore of Rio Grande do Sul in the Tafona da Canção Nativa Festival
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2525-3123.gis.2023.199765Keywords:
Identities, Ethnic Groups, Nativist Festivals, North Coast of Rio Grande do Sul, TraditionAbstract
The Nativist Festivals, in the context of the Nativist Gaucho Movement, consists of contests of songs which aim to foment regional cultural production and creation. These events, by the songs judged, classified, and awarded, celebrate identities and enable disputes between social groups on the pursuit of visibility, delimiting symbolic frontiers and vivifying myths of origins and invented traditions. This article presents an analysis of some songs from “Tafona da Canção Nativa de Osório”, of its regulations, texts, and testimonies from people involved in the festival throughout its 31 years of existence. Tafona proves to be a sui-generis festival, since, in addition to the “Campeiro Theme,” intended for songs that celebrate this hegemonic dimension of the gaucho identity, the festival opens space to award songs that cover the “Coastal Theme,” which results from the city of Osório being inserted in the North Coast of Rio Grande do Sul.
Downloads
References
Barroso, Véra Lucia Maciel. 1993. Açorianos no povoamento do litoral norte do Rio Grande do Sul. In A presença açoriana em Santo Antônio da Patrulha e no Rio Grande do Sul, Véra Lucia Maciel Barroso, 33-39. Porto Alegre: EST.
Barroso, Véra Lucia Maciel. 2004. E chegaram os açorianos. Açorianos em Conceição do Arroio. In Raízes de Osório, org. Marly Scholl, Ana Inez Klein e Vera Lúcia Barroso, 47-51. Porto Alegre: EST.
Barth, Fredrik. 2011. Grupos Étnicos e suas Fronteiras. In Teorias da Etnicidade, org. Phillipe Poutignat e Jocelyne Streiff-Fenart, 185-196. São Paulo: Editora Unesp.
Bhabha, Homi. 1998. O local da cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG.
Bittencourt Junior, Iosvaldyr Carvalho. 2005. Maçambique de Osório (RS): a resistência religiosa e cultural de matriz africana do Litoral Norte Gaúcho. In Simpósio Internacional Do Litoral Norte Sobre História E Cultura Negra (Anais), 235-243. Osório: Faculdade Cenecista de Osório.
Bittencourt Junior, Iosvaldyr Carvalho. 2006. Maçambique de Osório: entre a devoção e o espetáculo, não se cala na batida do tambor e da maçaquaia. Tese de doutorado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. Disponível em: <https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/12758>. Acesso em: 4 out. 2020.
Castells, Manuel. 2018. O poder da identidade. São Paulo: Paz e Terra.
Duarte, Colmar. 2004. Califórnia. In Fronteira, ano I, no. 3: 14. Uruguaiana: Secretaria Municipal de Cultura e Turismo.
Ferreira, Clarissa Figueiró. 2014. Campeirismo Musical e os Festivais de Música Nativista do Sul do Brasil: a (pós)modernidade (re)construindo o “Gaúcho de Verdade”. Dissertação de mestrado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. Disponível em: <https://lume.ufrgs.br/handle/10183/101270>. Acesso em: 30 jun. 2022.
Ferreira, Clarissa Figueiró. 2021. Gauchismo líquido: reflexões contemporâneas sobre a cultura do Rio Grande do Sul. Porto Alegre: Editora Coragem.
Fonseca, Juarez. 2004. Minhas Histórias da Califórnia (Capítulo 2). In Fronteira, ano I, no. 3: 20-21. Uruguaiana: Secretaria Municipal de Cultura e Turismo.
Haesbaert, Rogério. 2004. Dos múltiplos territórios à multiterritorialidade. Porto Alegre, set. 2004. Disponível em: <https://bit.ly/3WaYD20>. Acesso em: 13 dez. 2022.
Hobsbawm, Eric e Terence Ranger. A invenção das tradições. Rio de Janeiro, São Paulo: Paz e Terra.
Hohlfeldt, Antonio. 2018. Rio Grande do Sul 50 anos de cultura. In 50 anos Conselho Estadual de Cultura do RS: 1968 – 2018, org. Élvio Pereira de Vargas e Erika Hanssen Madaleno, 87. Porto Alegre: Conselho Estadual de Cultura.
Ingold, Tim. 2000. The perception of environment. Essays on Livelihood, Dwelling and Skill. Londres: Routledge.
Leal, Ondina Fachel. 2021. Os Gaúchos: cultura e identidade masculina no pampa. Porto Alegre: Tomo Editorial.
Leite, Ilka Boaventura. 1996. Descendentes de africanos em Santa Catarina: invisibilidade histórica e segregação. In Negros no Sul do Brasil: Invisibilidade e territorialidade, org. Leite, Ilka Boaventura. Florianópolis: Letras Contemporâneas.
Maestri, Mário. 1993. O escravo gaúcho: resistência e trabalho. Porto Alegre: Editora da UFRGS.
Marins, Francisco (coord.). 2005. Dicionário Prático da Língua Portuguesa. São Paulo: Melhoramentos.
Marques, Luiz Alberto. 2004. Pré-história e arqueologia: os primeiros habitantes de Conceição do Arroio. In Raízes de Osório, org. Marly Scholl, Ana Inez Klein e Vera Lúcia Barroso, 38-42. Porto Alegre: EST.
Oliven, Ruben George. 1992. A Parte e o Todo: a diversidade cultural no Brasil-Nação. Petrópolis: Vozes.
Poutignat, Phillipe e Streiff-Fenart, Jocelyne (org.). 2011. Teorias da Etnicidade. São Paulo: Editora Unesp.
Prass, Luciana. 2013. Maçambiques, quicumbis e ensaios de promessa: musicalidades quilombolas do Sul do Brasil. Porto Alegre: Sulina.
Prass, Luciana. 2017. Nas asas da Varig e da Panair: o Conjunto Farroupilha e o espalhamento da música popular brasileira e gaúcha nos anos 50 e 60 do século XX.
Revista Tempo e Argumento, vol. 9, no. 22: 93-129. Disponível em: <https://bit.ly/3UYJaRw>. Acessado em: 10 out. 2022.
Santi, Álvaro. 2004. Do Partenon à Califórnia: o nativismo e suas origens. Porto Alegre, Editora da UFRGS.
Santos, Milton e Silveira, Maria Laura. 2014. O Brasil, Território e Sociedade no início do século XXI. Rio de Janeiro: Record.
Silva, Tadeu da. 2000. A produção social da identidade e da diferença. In Identidade e Diferença. A perspectiva dos estudos culturais, Stuart Hall e Kathryn Woodward. Petrópolis: Vozes.
Weber, Max. 2002. Economía y Sociedad. Esbozo de sociología comprensiva. Madrid: Fondo de Cultura Económica de España.
Zalla, Jocelito. 2018. O centauro e a pena: Barbosa Lessa e a invenção das tradições gaúchas. Porto Alegre: Editora da UFRGS.
CANÇÕES CITADAS
Brum, Tuny e Kuka Pereira. 2020. Meu Mate de Doze Braças. YouTube, 2:57. https://www.youtube.com/watch?v=gJnt_Wu4ULc.
Dicasa, Paulinho. 2018. Congado e Paixão. Apresentada na 11a Tafona da Canção Nativa de Osório. YouTube, 4:00. https://www.youtube.com/watch?v=QEbJmsT7YGA.
Ladislau, Ivo e Carlos Catuípe. 2019. Quicumbi. YouTube, 4:20. https://www.youtube.com/watch?v=Zs9AH7v8U24.
Ladislau, Ivo, Carlos Catuípe e Mário Tressoldi. 2008. Galpão Açoriano. YouTube, 3:41. https://www.youtube.com/watch?v=DVfd3ohCvyE.
Martinez, Caio e Adriano Sperandir. 2013. Praieiro. YouTube, 4:28. https://www.youtube.com/watch?v=64L3MuIwChQ.
Muller, Diego e Marcelo de Araújo Nunes. 2014. Un Chamamé y Nada Más. YouTube, 4:15. https://www.youtube.com/watch?v=0AuZAavjNd4.
Muller, Diego, Erlon Péricles e Caio Martinez. 2020. Folia Santa ao Divino. YouTube, 4:21. https://www.youtube.com/watch?v=OY2srsRzgAU.
Teixeira, Gujo e Luiz Marenco. 2013. Quando o Verso Vem Pras Casas. YouTube, 3:30. https://www.youtube.com/watch?v=lNDX4e-ONLw.
Villagran, Rogério e André Teixeira. 2013. Por Bailado e Chacarera. Composição vencedora da 23a Tafona da Canção Nativa, Osório/RS, em 18 maio 2013. YouTube, 3:30. https://www.youtube.com/watch?v=myJik9Eet8E.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pedro Leandro Scarparo Silveira, Olavo Ramalho Marques

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. All rights reserved for authors. Journal has right to first publication. Work is simultaneously licensed under Creative Commons Attribution License which permits sharing work with recognition of authorship and initial publication in this journal for non-commercial ends.
b. Authors are authorized to separately make additional contracts for non-exclusive distribution of version of work published in this journal (e. g. publish in institutional repository or as book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.