Practice as a Curricular Component (PCC) in the Genetics discipline: experience report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-376X.v9i1p01-12

Keywords:

Teaching, Genetics, Learning, Cell Division, Mitosis

Abstract

Genetics is a complex and abstract discipline, which contributes to difficulty and even a decrease in interest or motivation to learn the subjects related to it. Added to this, there is the challenge regarding the application of Genetics content in initial teacher training. From this perspective, the application of different strategies is appropriate and essential. Thus, the objective of the present work was to describe the application of Practice as a Curricular Component (PCC) in the Genetics discipline in a Degree Course in Biological Sciences. This work was carried out with students in the 7th period of the aforementioned undergraduate course. The themes “Cell Cycle”, “Mitosis”, “Meiosis” and “Recombination” were covered in theoretical classes (first stage), practical classes (second stage), construction of teaching strategies (third stage) and validation (fourth stage). In summary, the use of PCC was extremely relevant in the Genetics discipline, as it allowed greater interest among academics in the proposed topics and, consequently, effective learning of the content by the student. Different teaching strategies were used, which had a positive impact on undergraduate education and which, eventually, can be replicated in other educational institutions at both secondary, technical or higher education levels.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Alessandra Bernadete Trovó de Marqui, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

    é Docente da UFTM - Uberaba (MG). 

References

BARBOSA, L.M.M.; GUEDES, D.M. Deficiente visual no ensino superior e a acessibilidade com o auxílio dos docentes. Revista Intraciência, v. 19, 2020, pp. 1-17.

BATISTA, R.S. Dificuldades e metodologias no ensino-aprendizagem da genética: revisão bibliográfica. Monografia (Especialização em Genética para Professores do Ensino Médio, na modalidade de Ensino a Distância), Universidade Federal do Paraná, 2019.

BISSOLI, A.C.F.; SANTOS, G.A.; CONDE, S.J. Produção de materiais didáticos sobre o ensino de genética na implementação da sala de aula invertida. RIAEE – Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 13, n. esp. 1, 2018, pp. 474-484.

BOTON, J.M.; TOLENTINO-NETO, L.C.B. Caracterização da prática como componente curricular em cursos de biologia. ACTIO, v. 4, n. 1, 2019, pp. 127-147.

CARVALHO, I. A.; PEREIRA, M.B.M.; ANTUNES, J.E. Proposta de jogo didático para ensino de genética como metodologia ativa no ensino de biologia. Revista Eletrônica de Educação, v. 15, 2021, pp. 1-14.

CATARINACHO, R.L. O ensino de genética com super-heróis: uma abordagem mutante na sala de aula. Monografia (Licenciatura em Ciências Biológicas), Universidade Presbiteriana Mackenzie, 2011.

GOMES, E.P.; MENDES, J.M.R.; ALMEIDA, J.R.S.; DUARTE, H.A.; VIEIRA, V.R.; FREIRE, M.A.M. Processos de inclusão de pessoas com deficiência no Ensino Superior: uma revisão sistemática. Research, Society and Development, v. 10, n. 8, 2021, pp. e11910816977.

LOPES, S.M.C. Ensino de Genética no Ensino Médio: desafios e novas perspectivas para qualidade da aprendizagem. Research, Society and Development, v. 12, n. 1, 2023, pp. e7912139422.

MARTINS, I.C.P.; BRAGA, P.E.T. Jogo didático como estratégia para o ensino de divisão celular. Essentia, Sobral, v. 16, n. 2, 2015, pp. 1-21.

MOUL, R.A.T.M.; SILVA, F.C.L. A modelização em Genética e Biologia Molecular: ensino de mitose com massa de modelar. Experiências em Ensino de Ciências, v. 12, n. 2, 2017, pp. 118-128.

NEVES, L.P.; MACEDO, W.A.; KARSBURG, I.V. Ensino e aprendizagem dos processos de divisão celular (mitose) para os alunos do 2º ano do ensino médio. Scientific Electronic Archives, v. 15, n. 11, . 2022, pp. 11-15.

PEREIRA, S.S.; CUNHA, J.S.; LIMA, E.M. Estratégias didático-pedagógicas para o ensinoaprendizagem de Genética. Investigações em Ensino de Ciências, v. 25, n. 1, 2020, pp. 41-59.

PROJETO PEDAGÓGICO DO CURSO DE LICENCIATURA EM CIÊNCIAS BIOLÓGICAS – Universidade Federal do Triângulo Mineiro, 2023. Disponível em: <https://sistemas.uftm.edu.br/integrado/?to=RTZjcGZxTGFsSkFOOXRhSkpVdm5ELzBmWjZPUjNwZVNDdzA3NzFoRzcxeFREdkl2ZllMa25YaklsN0lF

MEJ3MHVWQ2ZDVjFiTlFCRXRiUy9jR1k4dDRSU3JtSlk0WUhCUXhXdld4VlpXbFJhNitTN1ZSbm9yQVZyc

WJidWE2QmhDOHh3RmFPVVE4dEpuVTZrbEtVY1BvbmF5VmVQVHMxUmc4N25ZOENPbVRGeVVLTW51

QVpUOVEzUzh6a2VnS20y&secret=uftm>. Acesso em: 04 set. 2023.

REIS, T.A.; SOUSA, K.C.; LIMA, S.M.S.; LIMA, M.M.O. Descomplicando a Biologia Celular: uma intervenção com modelos didáticos e a gincana da célula. REnCiMa – Revista de Ensino de Ciências e Matemática, São Paulo, v. 12, n. 6, 2021, pp. 1-15.

RODRIGUES, L.B.; SILVA, L.M.; COSTA, F.J.; BRUCKNER, F.P. Análise de estratégias didáticas propostas por um periódico brasileiro para o ensino de genética, nos anos de 2017 a 2021. REVES - Revista Relações Sociais, v. 5, n. 4, 2022, pp. 1-12.

SCHMITZ, G.; TOLENTINO NETO, L.C.B. A Prática como Componente Curricular: Panorama das Publicações e Contextos da Produção Científica. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, v. 8, 2022, pp. 1-20.

SILVA, A.M.P.M.; JÓFILI, Z.M.S.; CARNEIRO-LEÃO A.M.A. A prática como componente curricular na formação do professor de Biologia: avanços e desafios na UFRPE. Revista de Educação em Ciências e Matemática, v. 10, n. 20, 2014, pp. 16-28.

SILVA, C.C.; KALHIL, J.B. A aprendizagem de genética à luz da Teoria Fundamentada: um ensaio preliminar. Ciência & Educação, Bauru, v. 23, n. 1, 2017, pp. 125-140.

SILVA, H.M. Divisão celular: modelização em Genética e Biologia Molecular. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 11, n. 1, 2022, pp. e42411125116.

SILVA, J.E.; SILVA, G.F.; CARVALHO, M.A.S.; MARTIN, M.C.R.; VELOSO, C.; PINHEIRO, T.G.; GONÇALVES, N.M.N. Recursos didáticos voltados para o ensino de ciências a alunos com deficiência visual em um município do semiárido piauiense. Research, Society and Development, v. 11, n. 5, 2022, pp. e44611528166.

SILVA, L.D.; PAVIOTTI-FISCHER, E.M.; BALDINI, K.B.L. O ensino de Genética pelas mãos: modelo didático para o ensino de genética aos alunos com deficiências visuais. In: A educação enquanto fenômeno social: perspectivas de evolução e tendências, Ponta Grossa - PR: Atena, 2022.

SILVA, M.L.C.; SILVA, C.S. O ensino de genética para cegos numa perspectiva inclusiva. Revista Contemporânea de Educação, v. 15, n. 33, 2020, pp. 54-72.

Published

2025-08-27

How to Cite

CINTRA, Mariangela Torreglosa Ruiz; MARQUI, Alessandra Bernadete Trovó de. Practice as a Curricular Component (PCC) in the Genetics discipline: experience report. Revista de Graduação USP, São Paulo, Brasil, v. 9, n. 1, p. 01–12, 2025. DOI: 10.11606/issn.2525-376X.v9i1p01-12. Disponível em: https://revistas.usp.br/gradmais/article/view/215855.. Acesso em: 24 dec. 2025.