Dentistry students' readiness and perception of the development of collaborative interprofessional skills during the covid-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-376X.v9i1p35-47

Keywords:

Interprofessional education, Primary health care, Covid-19

Abstract

Training for interprofessional teamwork has been recommended with a focus on collaborative practices. This study aimed to evaluate the availability of Dentistry students training in Primary Health Care for interprofessional learning and analyze the development of interprofessional skills during the fight against covid-19 in Ribeirão Preto-SP. It was a cross-sectional study with a quantitative-qualitative approach using a questionnaire submitted to descriptive statistical analysis and interviews recorded, transcribed and analyzed using the Content Analysis Technique supported by the theoretical framework of Interprofessional Education. From participants profile 87.5% were women with an average of 24 years old, at graduation 45.83% participated in optional courses in the area of collective health, 58.4% in extension activities with other areas of health and 70.8% in courses , colloquiums and/or lectures that addressed teamwork and health training. The qualitative results were organized into three themes: changes in the work process, elements and challenges of interprofessional teamwork and interprofessional action and user-centered care. The context of interprofessional learning in the PHC practice scenario helped graduate students get closer to the skills of interprofessional teamwork.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Laura Anadão Pereira, Universidade de São Paulo. Faculdade de Odontologia de Ribeirão Preto

    é Egressa da Faculdade de Odontologia da USP - Ribeirão Preto.

  • Walace Domingues Mauricio Santos, Universidade de São Paulo. Faculdade de Odontologia de Ribeirão Preto

    é Graduando na Faculdade de Odontologia de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (FORP-USP) - Ribeirão Preto (SP), Brasil.

  • Igor Henrique Teixeira Fumagalli, Universidade de São Paulo. Faculdade de Odontologia de Ribeirão Preto

    é Docente da Faculdade de Odontologia de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (USP).

  • Ana Elisa Rodrigues Alves Ribeiro, Universidade de São Paulo. Faculdade de Odontologia de Ribeirão Preto

    é Docente da Faculdade de Odontologia de Ribeirão Preto (FORP) - USP.

  • Soraya Fernandes Mestriner, Universidade de São Paulo. Faculdade de Odontologia de Ribeirão Preto

    é Professora Associada. Docente do Departamento de Saúde Coletiva, Estomatologia e Odontologia Legal na Faculdade de Odontologia de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (FORP-USP) - Ribeirão Preto (SP), Brasil.

  • Wilson Mestriner Junior, Universidade de São Paulo. Faculdade de Odontologia de Ribeirão Preto

    é Professor Titular. Docente do Departamento de Saúde Coletiva, Estomatologia e Odontologia Legal na Faculdade de Odontologia de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (FORP-USP) - Ribeirão Preto (SP), Brasil.

  • Luana Pinho de Mesquita Lago, Universidade de São Paulo. Faculdade de Odontologia de Ribeirão Preto

    é Docente do Departamento de Saúde Coletiva, Estomatologia e Odontologia Legal na Faculdade de Odontologia de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (FORP-USP) - Ribeirão Preto (SP), Brasil.

References

AGRELI, H. F.; PEDUZZI, M.; SILVA, M. C. Atenção centrada no paciente na prática interprofissional colaborativa. Interface: Comunicação Saúde Educação, v. 20, n. 59, dez. 2016, pp. 905-916. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832016000400905&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 10 fev. 2023.

ALMEIDA, R. G. S.; TESTON, E. F.; MEDEIROS, A. A. A interface entre o PETSaúde/Interprofissionalidade e a Política Nacional de Educação Permanente em Saúde. Saúde em Debate, v. 43, n. spe1, 2019, pp. 97-105. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0103-11042019S108. Acesso em: 10 fev. 2023.

BARBOSA, G. R.; SAMPAIO, R. A. C.; APPENZELLER, S. Disponibilidade para educação interprofissional em cursos orientados por métodos ativos de ensino-aprendizagem. Revista Brasileira de Educação Médica, Sergipe, v. 45, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1981-5271v45.3-20200090. Acesso em: 15 fev. 2023.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. 1. ed. Lisboa: Edições 70, 2011.

BARR, H. Interprofessional education: the genesis of a global movement. Centre for Advancement of Interprofessional Education, 2015. Disponível em: https://www.caipe.org/resources/publications/barr-h-2015-interprofessional-education-genesis-global-movement/. Acesso em: 05 nov. 2024.

CARDOSO, A. C. et. al. O estímulo à prática da interdisciplinaridade e do multiprofissionalismo: a Extensão Universitária como uma estratégia para a educação interprofissional. Revista da ABENO, v. 15, n. 2, 2015, pp. 12-19. Disponível em: http://revodonto.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-59542015000200003&lng=pt. Acesso em: 16 fev. 2023.

CASANOVA, I. A.; BATISTA, N. A.; MORENO, L. R.. A Educação Interprofissional e a prática compartilhada em programas de residência multiprofissional . Interface - Comunicação, Saúde, Educação, v. 22, p. 1325–1337, 2018.

LIMA, A. W. S. et al. Perception and manifestation of collaborative competencies among undergraduate health students. Revista Latino-Americana de Enfermagem, v. 28, p. e3240, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1518-8345.3227.3240. Acesso em: 15 abr. 2023.

MATTICK, K.; BLIGH, J. Readiness for interprofessional learning scale. In: BLUTEAU, J. (Ed.). Interprofessional education. London: MacMillan, 2007.

MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14. ed. São Paulo: Hucitec, 2014.

ORCHARD, C. et al. The Canadian Interprofessional Health Collaborative. A national interprofessional competency framework. Vancouver: CIHC, 2010.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DE SAÚDE (OMS). Health Professions Networks. Nursing and Midwifery. Human Resources for Health. Framework for Action on Interprofessional Education and Collaborative Practice. Geneva: WHO, 2010. Disponível em:

https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/70185/WHO_HRH_HPN_10.3_eng.pdf;jsessionid=F3F73D3C614EA

B0849BE7651214EF99E?sequence=1. Acesso em: 30 jun. 2020.

PAN AMERICAN HEALTH ORGANIZATION (PAHO). Interprofessional Education in Health Care: Improving Human Resource Capacity to Achieve Universal Health. Report of the Meeting. Bogotá, Colômbia, 7-9 dez. 2016.

Washington, DC: PAHO, 2017. Disponível em: https://www.paho.org/en/documents/interprofessional-educationhealth-care-improving-human-resource-capacity-achieve. Acesso em: 03 nov. 2024.

PEDUZZI, M. et al. Adaptação transcultural e validação da Readiness for Interprofessional Learning Scale no Brasil. Revista da Escola de Enfermagem da USP, v. 49, n. spe 2, 2015, pp. 7-15. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0080-623420150000800002. Acesso em: 23 jan. 2023.

PREVEDELLO, S. P.; GÓES, F. S. N.; CYRINO, E. G. Educação interprofissional na formação em saúde no Brasil: scoping view. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 46, n. 3, e110, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/HzRqsxYTXT6gbWP9wSvzqtw/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 23 jan. 2023.

REEVES, S. et al. Interprofessional collaboration to improve professional practice and healthcare outcomes: Cochrane Database of Systematic Reviews, v. 6, n. 6, p. CD000072, 2017. doi: <10.1002/14651858.CD000072.pub3>.

SARTI, T. D. et al. What is the role of Primary Health Care in the covid-19 pandemic? Epidemiologia e Serviços de Saúde: Revista do Sistema Único de Saúde do Brasil, v. 29, n. 2, 2020, pp. 1-5. Disponível em: https://doi.org/10.5123/S1679-49742020000200024. Acesso em: 19 set. 2023.

TOMPSEN, N. N.; et al. Educação interprofissional na graduação em Odontologia: experiências curriculares e disponibilidade de estudantes. Revista de Odontologia da UNESP, v. 47, n. 5, 2018, pp. 309-320. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1807-2577.08518. Acesso em: 27 set. 2023.

Published

2025-08-27

How to Cite

PEREIRA, Laura Anadão; SANTOS, Walace Domingues Mauricio; FUMAGALLI, Igor Henrique Teixeira; RIBEIRO, Ana Elisa Rodrigues Alves; MESTRINER, Soraya Fernandes; MESTRINER JUNIOR, Wilson; LAGO, Luana Pinho de Mesquita. Dentistry students’ readiness and perception of the development of collaborative interprofessional skills during the covid-19 pandemic. Revista de Graduação USP, São Paulo, Brasil, v. 9, n. 1, p. 35–47, 2025. DOI: 10.11606/issn.2525-376X.v9i1p35-47. Disponível em: https://revistas.usp.br/gradmais/article/view/216412.. Acesso em: 24 dec. 2025.