Geoscientist Girls from São Francisco de Itabapoana: Gender equality in the Costões e Lagunas Geopark Project in the state of Rio de Janeiro, Brazil
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9095.v23-204669Keywords:
Quality education, Sustainable development goals, Women in science, Earth sciencesAbstract
This article aimed to present the results already obtained with the project “Geosciences — Feminine Noun: Geoscientist Girls of São Francisco de Itabapoana”, which aims to charm the girls and women of the municipality through Geosciences. It is one of the municipalities that make up the territory of the Costões and Lagunas Geopark Project in the state of Rio de Janeiro. It is based on Sustainable Development Objectives: 5 - Gender Equality and 4 - Quality Education. The project, financed by Carlos Chagas Filho Foundation for Research Support of the State of Rio de Janeiro (Fundação Carlos Chagas Filho de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de Janeiro), seeks to share existing knowledge about the local physical environment in order to broaden the understanding of the territory through field research, educational projects, and scientific dissemination programs. Fifteen Jovens Talentos (Young Talent) scholarship holders from five schools were selected, guided by five Technical Training and Qualification scholarship holders and three Scientific Initiation scholarship holders, guided by researchers from Universidade Federal do Rio de Janeiro, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro, and Municipal Secretary of Education and Culture. The following results were held: General Geology courses for municipal teachers; mineralogy workshop for all scholarship holders; field and laboratory visits; development of site monitoring projects and geological and water surveys; conducting interviews with residents and collecting and analyzing sand from beaches, coastal ridges, and rivers; presentation of work at events; among others. The project’s progress is disclosed on social networks. Ultimately, it is intended to hold a Science Fair to render the project accountable to the population. A positive evolution of...
Downloads
References
Albani, R. A., Mansur, K. L., Santos, W. F. S. (2022). New Approach on the Quantitative Assessment of Geotouristic Potential: A Case Study in the Northern Area of the Rio de Janeiro Cliffs and Lagoons Geopark Project. Geoheritage, 14, 72. https://doi.org/10.1007/s12371-022-00707-7
Almeida, C. N., Araújo, C., Mello, E. F. (2015). Geologia nas Escolas de Ensino Básico: a experiência do Departamento de Geologia da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Terræ Didatica, 11(3), 150-161. https://doi.org/10.20396/td.v11i3.8643643
Alves, L. A., Lima, V. S., Miro, J. M. R., Coelho, A. L. N. (2014). Os múltiplos usos das águas das lagoas da Região Norte Fluminense / RJ. In: Congresso Brasileiro de Geógrafos, 7., 2014. Anais... Vitória. 12 p. Disponível em: http://www.cbg2014.agb.org.br/resources/anais/1/1404306354_ARQUIVO_OsmultiplosusosdasaguasdaslagoasdaRegiaoNorteFluminense.pdf. Acesso em: 22 nov. 2022.
Alves, L. A., Neiva, T. T. S., Barreto A. C., Martins, M. C. S., Leandro, T. N. (2022). Erosão em falésias costeiras em Guriri, litoral norte do Rio de Janeiro: um estudo desenvolvido pelas Meninas Geocientistas de São Francisco de Itabapoana. In: Congresso de Ensino Pesquisa Extensão, 9., 2022, Campos dos Goytacazes. Anais... Disponível em: https://conepe.guarus.iff.edu.br/trabalhos-aprovados-e-apresentacoes. Acesso em: 13 maio 2023.
Dixon, S. (2022). Leading countries based on Instagram audience size as of January 2022. Statista. Disponível em: https://www.statista.com/statistics/578364/countries-withmost-instagram-users/. Acesso em: 11 nov. 2022.
Fonseca, J. J. S. (2002). Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC. Apostila. Disponível em: https://blogdageografia.com/wp-content/uploads/2021/01/apostila_-_metodologia_da_pesquisa1.pdf. Acesso em: 20 nov. 2022.
GpC&L-RJ – Geoparque Costões e Lagunas do RJ (2022). Convite GeoDia em São Francisco de Itabapoana: falésias na praia da Lagoa Doce. Disponível em: https://www.geoparquecostoeselagunas.com/geodia-08-10-22. Acesso em: 22 nov. 2022.
Guedes, R. L., Santos, A. M., Oliveira, A. B. Almeida, M. J. S., Moço, S. R. (2022). Meninas Geocientistas de São Francisco de Itabapoana - RJ. In: IX Congresso de Ensino Pesquisa Extensão, 2022, Campos dos Goytacazes, RJ. Anais...
Heilbron, M., Eirado, L. G., Almeida, J. (eds.). (2016). Mapa Geológico e de Recursos Minerais do Estado do Rio de Janeiro. Escala 1:400.000. Programa Geologia do Brasil (PGB), Mapas Geológicos Estaduais. Belo Horizonte: Serviço Geológico do Brasil – SGB-CPRM, Superintendência Regional de Belo Horizonte.
IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (2021). Estatísticas de Gênero: indicadores sociais das mulheres no Brasil. IBGE. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/multidominio/genero/20163-estatisticasde-genero-indicadores-sociais-das-mulheres-no-brasil.html?=&t=resultados. Acesso em: 20 out. 2022.
IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (2022). Estimativas da população residente nos municípios brasileiros com data de referência em 1º de julho de 2021. IBGE. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/populacao/9103-estimativas-de-populacao.html?=&t=resultados. Acesso em: 20 out. 2022.
Leinz, V., Campos, J. E. S. (1977). Guia para determinação de minerais. 7. ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 149 p.
Mansur, K. L., Monteiro, F. A., Barbosa, L., De Negri, R. C. R., Vasconcelos, G. F., Reis, F. A. G. V. (2021). Os Super Feras: uma aventura pelo Projeto Geoparque Costões e Lagunas. São Paulo: FEBRAGEO, 168 p. Disponível em: https://www.geoparquecostoeselagunas.com/livro-ossuperferas/. Acesso em: 23 mar. 2023.
Nascimento, V., Almeida, C. N., Mansur, K. L., Rosa, D. A. R., Souza, M. M., Cambra, M. F. E. S. (2019). A Importância da Contextualização de Conhecimentos e da Transposição Didática para a Educação Geológica: Experiências em Cursos de Formação Continuada de Professores no Território do Geoparque Costões e Lagunas do Estado do Rio de Janeiro - RJ. Anuário do Instituto de Geociências, 42(1), 603-617. https://doi.org/10.11137/2019_1_603_617
ONU – Organização das Nações Unidas (2022a). Objetivo de Desenvolvimento Sustentável (4) – Educação de qualidade. ONU. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/sdgs/4. Acesso em: 20 nov. 2022.
ONU – Organização das Nações Unidas (2022b). Objetivo de Desenvolvimento Sustentável (5) – Igualdade de Gênero. ONU. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/sdgs/5. Acesso em: 20 nov. 2022.
Peralta, J. E., Ruiz, J. R. (2010). Educação popular ambiental. Para uma pedagogia da apropriação do ambiente. In: Leff, E. (ed.). A Complexidade Ambiental. 2. ed. Tradução de Elliete Wolff. São Paulo: Cortez, p. 241-281.
Silveira, D. T., Córdova, F. P. (2009). A pesquisa científica. In: Gerhardt, T. E., Silveira, D. T. (eds.) Métodos de Pesquisa. Porto Alegre: Editora UFRGS, p. 33-44.
TCE – Tribunal de Contas do Estado do Rio de Janeiro (2008). Estudos Socioeconômicos do Municípios do Estado do Rio de Janeiro: São Francisco de Itabapoana. Rio de Janeiro: TCE, 76 p.
UNESCO – Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura (2022). Geoparques Mundiais da UNESCO. UNESCO. Disponível em: https://pt.unesco.org/fieldoffice/brasilia/expertise/earth-science-geoparks. Acesso em: 20 nov. 2022.
Veiga, K. R., Longaray, A., Verly, J. F., Takahashi, N., Walter, T., Caldasso, L., Trentin, G., Umpierre, M., Hübner, J. C., Neutzling, E. C. S., Dores, G. H. S., Figueiredo, J. P., Finkler, M., Silva, M. M., Oliveira, L. (2018). A realidade dos pescadores com base nos fundamentos da Educação no Processo de Gestão Ambiental. Relatório 3: Análise sobre as comunidades de pescadores artesanais da Região Norte Fluminense – Rio de Janeiro. Rio Grande: Universidade Federal do Rio Grande. Disponível em: https://maress.furg.br/images/PROJETOS/IMPACTOSNAPESCA/PUBLICACOES/nortefluminense/Relatorio_3_-_Norte_Fluminense.pdf. Acesso em: 20 nov. 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Kátia Leite Mansur, Cícera Neysi de Almeida, Claudia Gutterres Vilela, Eveline Milani Romeiro Pereira Aracri, Kátia Alves, Leidiana Alonso Alves, Marcia Cezar Diogo, Maria da Glória Alves, Maria Naíse de Oliveira Peixoto, Silvia Regina de Medeiros
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal shall comply with the following terms:
- Authors keep their copyright and grant to Geologia USP: Série Científica the right of first publication, with the paper under the Creative Commons BY-NC-SA license (summary of the license: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | full text of the license: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/legalcode) that allows the non-commercial sharing of the paper and granting the proper copyrights of the first publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (publish in institutional repository or as a book chapter), granting the proper copyrights of first publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper online (in institutional repositories or their personal page) at any point before or during the editorial process, since this can generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published paper (See The effect of Open Access and downloads on citation impact).
How to Cite
Funding data
-
Fundação Carlos Chagas Filho de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de Janeiro
Grant numbers E-26/210.848/2021