Caves as an interdisciplinary theme in the training of basic education teachers
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9095.v23-205098Keywords:
In-service teacher training, Place-based education, SpeleologyAbstract
The purpose of this paper was to analyze a training course for continuing education of basic school teachers from the Vale do Ribeira region, state of São Paulo, Brazil, in 2022, which focused on cave science (Speleology) and the local speleological heritage, using participatory teaching/learning methodologies. We collected the data through forms, materials prepared by the teachers during the course, and portfolios, considering the relationship between teachers’ pedagogical practices and the caves, interdisciplinary educational processes, and the possibilities to include this theme in the state and national ducational
curriculum. This is a qualitative research which follows the guidelines for documentary analysis. To summarize, we highlight knowledge gained on specific themes of speleology, an exchange of school and academic knowledge, the development of school projects in parallel to the course, and the involvement of schools with the local natural heritage. Regarding interdisciplinarity, there are still many difficulties in approaching it in school projects, as the teachers indicated. The theme of caves relates to the skills discussed in the Common Curriculum National Base (BNCC) and the state’s curriculum in several areas of knowledge, proving that it can be included in the school curriculum in several ways and at all levels of basic education.
Downloads
References
Bacci, D. C. (2018). Educação para Geoconservação. In: Santos, V. M. N., Jacobi, P. R. Educação, ambiente e aprendizagem social: reflexões e possibilidades à geoconservação e sustentabilidade. Curitiba: CRV.
Brasil (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Diário Oficial da União, Seção 1, 1. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/consti/1988/constituicao-1988-5-outubro-1988-322142-publicacaooriginal-1-pl.html. Acesso em: 20 out. 2022.
Brasil (1990). Decreto nº 9.556, de 1º de outubro de 1990. Dispõe sobre a proteção das cavidades naturais subterrâneas existentes no território nacional, e dá outras providências. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1990/decreto-99556-1-outubro-1990-339026-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 10 set. 2022.
Brasil (2008). Presidência da República. Casa Civil. Decreto nº 6.640, de 7 de novembro de 2008. Dispõe sobre a proteção das cavidades naturais subterrâneas existentes no território nacional. Brasília: Presidência da República. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/decreto/d6640.htm. Acesso em: 20 out. 2022.
Brasil (2009). Ministério do Meio Ambiente. Instrução Normativa nº 2, de 20 de agosto de 2009. Dispõe sobre o estabelecimento de metodologia para a classificação de relevância das cavidades naturais subterrâneas. Brasília: Ministério do Meio Ambiente. Disponível em: https://www.ibama.gov.br/component/legislacao/?view=legislacao&legislacao=115151. Acesso em: 20 out. 2022.
Brasil (2018). Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 20 out. 2022.
Brasil (2022). Decreto nº 10.935, de 12 de janeiro de 2022. Dispõe sobre a proteção das cavidades naturais subterrâneas existentes no território nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2022/decreto/D10935.htm#:~:text=DECRETO%20N%C2%BA%2010.935%2C%20DE%2012,que%20lhe%20confere%20o%20art. Acesso em: 10 set. 2022.
Brilha, J. B. R., Gray, M., Pereira, D. I., Pereira, P. (2018). Geodiversity: an integrative review as a contribution to the sustainable management of the whole of nature. Environmental and Policy, 86, 19-29. https://doi.org/10.1016/j.envsci.2018.05.001
Carvalho, L. M. (2006). A temática ambiental e o processo educativo: dimensões e abordagens. In: Cinquetti, H. C. S., Logarezzi, A. (eds.). Consumo e resíduo: fundamentos para o trabalho educativo, p. 19-41. São Carlos: Edufscar.
Compiani, M. (2015). Por uma pedagogia crítica do lugar/ambiente no ensino de Geociências e na Educação Ambiental. In: Bacci, D. C. (ed.). Geociências e educação ambiental, p. 53-77. Disponível em: https://jornal.usp.br/wp-content/uploads/geociencias_ebook.pdf. Acesso em: 05-04-2023.
FUNASA - Fundação Nacional de Saúde (2018). Metodologias para fortalecimento do controle social na gestão em saneamento. In: Fundação Nacional de Saúde. 9º Caderno de Pesquisa em Engenharia de Saúde Pública, p. 63-102. Brasília: Funasa. Disponível em: https://repositorio.funasa.gov.br/bitstream/handle/123456789/583/9%c2%ba_Caderno_pesquisa_Engenharia_Saude_Publica.pdf.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 24 fev. 2023.
Karmann, I., Ferrari, J. A. (2000). Carste e cavernas do Parque Estadual Turístico do Alto Ribeira (PETAR), sul do Estado de São Paulo. In: Schobbenhaus, C., Campos, D. A., Queiroz, E. T., Winge, M., Berbert-Born, M. (eds.). Sítios Geológicos e Paleontológicos do Brasil, p. 401-413. Disponível em: https://sigep.eco.br/sitio043/sitio043.pdf. Acesso em: 10 out. 2022.
Likert, R. (1932). A technique for the measurement of attitudes. Archives of Psychology, 140, 5-53. Disponível em: https://legacy.voteview.com/pdf/Likert_1932.pdf. Acesso em: 11 nov. 2022.
Lüdke, M., André, M. E. D. A. (2012). Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 12ª ed. São Paulo: EPU, 112 p.
Menin, D. S. D. (2021). Cavernas, educação e comunicação científica: uma proposta metodológica. Boletim Eletrônico da Sociedade Brasileira de Espeleologia, 425, 36-39. Disponível em: https://www.cavernas.org.br/wp-content/uploads/2021/02/SBE_Noticias_425.pdf. Acesso em: 22 out. 2022.
Menin, D. S. D., Togneta, L. R. P., Bacci, D. C. (2022). As cavernas como tema interdisciplinar no ensino fundamental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, 17(3), 72-91. https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.13432
Piranha, J. M., Carneiro, C. D. R. (2009). O ensino de geologia como instrumento formador de uma cultura de sustentabilidade. Revista Brasileira de Geociências, 39(1), 129-137. https://doi.org/10.25249/0375-7536.2009391129137
Riveiro-Rodríguez, T., Domínguez-Almansa, A., Facal, R. L., Rus, T. I. (2021). Place-based education and heritage education in in-service teacher training: research on teaching practices in secondary schools in Galicia (NW Spain). Humanities and Social Sciences Communications, 8, 20. https://doi.org/10.1057/s41599-020-00689-3
Santos, V. M. N. (2011). Educar no ambiente: construção do olhar geocientífico e cidadania. São Paulo: Annablume, v. 1, 178 p.
Santos, V. M. N., Jacobi, P. R. (2018). Educação, ambiente e aprendizagem social: reflexões e possibilidades à geoconservação e sustentabilidade. Curitiba: CRV, 248 p.
São Paulo (2019). Currículo Paulista. São Paulo: Secretaria da Educação. Disponível em: https://efape.educacao.sp.gov.br/curriculopaulista/wp-content/uploads/2019/09/curriculopaulista-26-07.pdf. Acesso em: 20 out. 2022.
SBE - Sociedade Brasileira de Espeleologia (2020). Posicionamento da Sociedade Brasileira de Espeleologia diante da minuta de alteração dos decretos federais no 99.556/1990 e 6.640/2008, proposta pelo Ministério de Minas e Energia, de 14 de abril de 2020. Campinas: SBE. Disponível em: https://bambuiespeleo.files.wordpress.com/2020/04/sbe_2020_posicionamento-minuta-decreto_ass.pdf. Acesso em: 12 out. 2022.
Semken, S., Ward, E. G., Moosavi, S., Chinn, P. W. U. (2017). Place-based education in geoscience: theory, research, practice, and assessment. Journal of Geoscience Education, 65(4), 542-562. https://doi.org/10.5408/17-276.1
Silva, R. L. F., Grandisoli, E. (2020). ODS 4 - Qualidade na Educação. In: Frey, K., Torres, P. H. C., Jacobi, P. R., Ramos, R. F. (eds.) Objetivos do desenvolvimento sustentável: desafios para o planejamento e a governança ambiental na Macrometrópole Paulista, p. 93-104. Santo André: EdUFABC.
Simas, V. F., Prado, G. V. T. (2019). Portfólios reflexivos e escrita de si: o que revelam as crianças? Atos de Pesquisa em Educação, 14(2), 772-791. https://doi.org/10.7867/1809-0354.2019v14n2s1p772-791
SP – Governo do Estado de São Paulo (2022a). Diretoria de Ensino Região de Registro. Disponível em: https://deregistro.educacao.sp.gov.br/estaduais/. Acesso em: 12 nov. 2022.
SP – Governo do Estado de São Paulo. (2022b). Diretoria de Ensino Região de Apiaí. Disponível em: https://deapiai.educacao.sp.gov.br/nossas-escolas/. Acesso em: 12 nov. 2022.
Stewart, I. S., Nield, T. (2013). Earth stories: context and narrative in the communication of popular geoscience. Proceedings of the Geologists’ Association, 124(4), 699-712. https://doi.org/10.1016/j.pgeola.2012.08.008
Unesco - Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura (2017). Educação para os Objetivos de Desenvolvimento Sustentável: objetivos de aprendizagem. Brasília: UNESCO. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000252197. Acesso em: 24 fev. 2023.
Villas Boas, B. M. F. (2004). Portfólio, avaliação e trabalho pedagógico. 5ª ed. Campinas: Papirus, 192 p.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Daniel De Stefano Menin, Denise de La Corte Bacci
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal shall comply with the following terms:
- Authors keep their copyright and grant to Geologia USP: Série Científica the right of first publication, with the paper under the Creative Commons BY-NC-SA license (summary of the license: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | full text of the license: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/legalcode) that allows the non-commercial sharing of the paper and granting the proper copyrights of the first publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (publish in institutional repository or as a book chapter), granting the proper copyrights of first publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper online (in institutional repositories or their personal page) at any point before or during the editorial process, since this can generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published paper (See The effect of Open Access and downloads on citation impact).