The indigenous informational phenomenon and the documentation process

Authors

  • Rodrigo Piquet Saboia de Mello Museu do Índio/Fundação Nacional do Índio

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2178-2075.v9i1p93-108

Keywords:

Ethnological documentation, Indigenous protagonism, Informational autonomy

Abstract

This article tries to reflect the existing relations between the information contained in the public repositories of the Brazilian State regarding the indigenous theme, the guidelines that guide the indigenous work and the process of informational autonomy of the indigenous peoples. This process of documentary creation first created the power of state control over indigenous peoples, and later the same group that had been monitored and controlled could seize the tools created by the state itself to empower and fight in a qualified way for the conquest and maintenance of their territories and their cultural specificities.

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Author Biography

  • Rodrigo Piquet Saboia de Mello, Museu do Índio/Fundação Nacional do Índio

    Doutorando e mestre em Ciência da Informação pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI - do Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia - IBICT/Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ. Especialista em Gestão em Administração Pública pelo Instituto de Ciências Humanas e Sociais da Universidade Federal Fluminense - UFF. Especialista pela Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ - no Curso de Especialização Saberes e Práticas na Educação Básica com Ênfase em Ensino de Sociologia. Graduado em Ciências Sociais pela Universidade Federal Fluminense - UFF - com os títulos de licenciatura e bacharelado. Também possuo o bacharelado em Biblioteconomia da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO. Atualmente, servidor público estatutário da Fundação Nacional do Índio - FUNAI - no cargo de Indigenista Especializado lotado no Museu do Índio na Chefia do Núcleo de Biblioteca e Arquivo - NUBARQ e Coordenador de Patrimônio Cultural Substituto. Professor Docente I - 16 horas da disciplina de Sociologia em regime estatutário da Secretaria de Estado de Educação - SEEDUC - do Estado do Rio de Janeiro. É integrante do grupo de pesquisa Informação, Memória e Sociedade, registrado no diretório do CNPq.

Published

2018-06-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

MELLO, Rodrigo Piquet Saboia de. The indigenous informational phenomenon and the documentation process. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, Ribeirão Preto, Brasil, v. 9, n. 1, p. 93–108, 2018. DOI: 10.11606/issn.2178-2075.v9i1p93-108. Disponível em: https://revistas.usp.br/incid/article/view/125714.. Acesso em: 27 dec. 2024.