Training action for the development of competences in the reference sector
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2178-2075.v10i1p113-129Keywords:
Information literacy, Reference sector, University library, Librarian, Training actionAbstract
Presents ongoing research results in the reference sector of two university libraries. The first phase of this research discovered which competencies the librarians of the libraries researched possess, those that need to be developed and those that need to be potentiated to work in the reference sector. For this he used the qualitative approach and the principles of the participant research. Data were collected through interview script, prospecting form and field diary and were analyzed using the content analysis technique. The second and current phase of the research, objective of this article, emphasizes the preparation of a training action with the purpose of impelling the research subjects to reflect on what they experience in the work environment, what skills and which could be developed to better serve the user. The focus of training is on the steps of the reference process and its unfolding in the daily reality of librarians. From this action in the researched libraries, librarians should understand the importance of acting as protagonists of their work environment, promoting self-reflection about their actions with users and also about the possibilities of improving care, thinking about the information skills that already and in those that need to be developed or improved, in order to provide the expansion of their repertoires of competencies focused on improving the services provided.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Ao encaminhar textos à InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, o autor concorda com as prerrogativas do DOAJ para periódicos de acesso aberto adotadas pela revista:
- concessão à revista o direito de primeira publicação sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), que permite acessar, imprimir, ler, distribuir, remixar, adaptar e desenvolver outros trabalhos, com reconhecimento da autoria.
- autorização para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicado nesta revista , como a publicação em repositorios institucionais desde que o reconhecimento da autoria e publicação inicial na InCID
- leitores podem ler, fazer download, distribuir, imprimir, linkar o texto completo dos arquivos sem pedir permissão prévia aos autores e/ou editores, desde que respeitado o estabelecido na Licença Creative Commons Attribution (CC BY 4.0).
O trabalho publicado é considerado colaboração e, portanto, o autor não receberá qualquer remuneração para tal, bem como nada lhe será cobrado em troca para a publicação.
Os textos são de responsabilidade de seus autores. Citações e transcrições são permitidas mediante menção às fontes.