Half life and obsolescence of literature in indigenous education
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2178-2075.v9i1p109-129Keywords:
Half life and obsolescence, Bibliometric, Indigenous educationAbstract
The average life is an indication of the reason of obsolescence of the scientific literature and allows to determine the age and the decline of the literature used in a certain area of knowledge. The purpose of this article is to discuss the complexity of the calculation of the average life when analyzing citations of books, due to the question of the meaning of a work considered classic in the scope of Information Science, Literature and Sociology, and present a proposal of calculation which takes into account the standardization of the year of the work cited. Based on this proposal, an empirical research was conducted that determined the average life of 5,178 citations from books present in 57 theses and 113 dissertations on indigenous education for the period 1996 and 2016, available at the BDTD / IBICT. The average life of the books in the Other Knowledge Areas is 18.70 years and 18.83 years in the Education Area. On the other hand, the calculations for the aging factor revealed a value of 0.964 for the Other Knowledge Areas, and the annual loss of current literature consequently reaches 3.6%, also repeating the same numbers in the Education Area, that is, the information is outdated slowlyDownloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2018-06-01
Issue
Section
Articles
License
Ao encaminhar textos à InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, o autor concorda com as prerrogativas do DOAJ para periódicos de acesso aberto adotadas pela revista:
- concessão à revista o direito de primeira publicação sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), que permite acessar, imprimir, ler, distribuir, remixar, adaptar e desenvolver outros trabalhos, com reconhecimento da autoria.
- autorização para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicado nesta revista , como a publicação em repositorios institucionais desde que o reconhecimento da autoria e publicação inicial na InCID
- leitores podem ler, fazer download, distribuir, imprimir, linkar o texto completo dos arquivos sem pedir permissão prévia aos autores e/ou editores, desde que respeitado o estabelecido na Licença Creative Commons Attribution (CC BY 4.0).
O trabalho publicado é considerado colaboração e, portanto, o autor não receberá qualquer remuneração para tal, bem como nada lhe será cobrado em troca para a publicação.
Os textos são de responsabilidade de seus autores. Citações e transcrições são permitidas mediante menção às fontes.
How to Cite
MAROLDI, Alexandre Masson; LIMA, Luis Fernando Maia; HAYASHI, Maria Cristina Piumbato Innocentini. Half life and obsolescence of literature in indigenous education. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, Ribeirão Preto, Brasil, v. 9, n. 1, p. 109–129, 2018. DOI: 10.11606/issn.2178-2075.v9i1p109-129. Disponível em: https://revistas.usp.br/incid/article/view/134889.. Acesso em: 19 jul. 2024.