From the Concept of Information to the Discourse about Information Literacy
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2178-2075.v11i2p185-205Keywords:
Information Literacy, Information Theory, Information ScienceAbstract
Since its appearance as a knowledge area the Information Science had developed itself paradigms and subareas. Among the subareas of Information Science is Information Literacy, understood as a set of abilities to access, evaluate and use information efficiently. Thus, this article has as objective to make a relation among information theories and the Information Literacy discourse. It is an exploratory research, with qualitative approach, which has as data collect instrument the bibliographic and the documental research. It approaches the information concepts and its paradigms. It presents Information Science, its concept and subareas. It has as results the fact that Information Literacy has three distinct approaches according to the information paradigms: a physical, which comprehends the Information Literacy under a view of access f documents and data; a cognitive, which comprehends the role of the satisfaction of the individual’s information needs; and a social view, that understand the role of the Information Literacy as important to individual’s social, political, ethical and political background. Concludes that Information Literacy presented distinct characteristics at the same time information theories developed, emphasizing sometimes the physical aspects of information, sometimes its cognitive aspects and also its social aspects.
Downloads
References
AMERICAN ASSOCIATION OF SCHOOL LIBRARIANS. Standards for the 21st-Century in Action. Chicago, IL: AASL, 2009.
AMERICAN LIBRARY ASSOCIATION. Presidential commitee on information literacy: final report. Washington, DC: ALA, 1989.
ARAÚJO, Carlos Alberto Ávila de. Fundamentos da Ciência da Informação: correntes teóricas e o conceito de informação. Perspectivas em Gestão & Conhecimento, João Pessoa, v. 4, n. 1, p. 57-79, jan./jun. 2014. Disponível em: http://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/pgc/article/view/19120. Acesso em: 28 jun. 2018.
ARAÚJO, Carlos Alberto Ávila de. O conceito de informação na Ciência da Informação. Informação & Sociedade: estudos, João Pessoa, v. 20, n. 3, p. 95-105, set./dez. 2010. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/277240372_O_conceito_de_informacao_na_Ciencia_da_Informacao. Acesso em: 18 dez. 2019.
BEHRENS, Shirley J. A conceptual analysis and historical overview of information literacy. College & Research Libraries, v. 55, n. 4, p. 309-322, jul. 1994. Disponível em: https://crl.acrl.org/index.php/crl/article/view/14902/16348. Acesso em: 28 jun. 2018.
BORGES, Jussara. A contribuição das pesquisas em competências infocomunicacionais ao conceito de Media and Information Literacy. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 13, n. esp., p. 27-46, jan./jul. 2017. Disponível em: < https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/667/569>. Acesso em 28 jun. 2018.
BORKO, Harold. Information Science: what is it? American Documentation, [s. l.], p. 3-5, jan. 1968. Disponível em: https://www.marilia.unesp.br/Home/Instituicao/Docentes/EdbertoFerneda/k---artigo-01.pdf. Acesso em: 28 jun. 2018.
BROOKES, Bertam C. The foundations of information science: part i. philosophical aspects. Journal of Information Science, [s. l.], v. 2, p. 125-133, 1980.
CAMPELLO, Bernadete. O movimento da competência informacional: uma perspectiva para o letramento informacional. Ciência da Informação, Brasília, v. 32, n. 3, p. 28-37, set./dez. 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ci/v32n3/19021.pdf. Acesso em: 24 maio 2019.
CAPURRO, Rafael. Epistemologia e Ciência da Informação. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 5., 2003. [Anais…]. Belo Horizonte: ANCIB, 2003. Disponível em: http://www.capurro.de/enancib_p.htm. Acesso em: 18 dez. 2019.
CAPURRO, Rafael; HJORLAND, Birger. O conceito de informação. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 12, n. 1, p. 148-207, jan./abr. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/pci/v12n1/11.pdf. Acesso em: 28 jun. 2018.
CRESPO, Isabel Merlo; CAREGNATO, Sônia Elisa. Comportamento de busca de informação: uma comparação de dois modelos. Em questão, Porto Alegre, v. 9, n. 2, p.271-281, jul./dez. 2003. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/view/73/33. Acesso em: 18 dez. 2019.
DOYLE, Andréa. Ideologia e competência crítica em informação: um olhar para movimentos de Biblioteconomia crítica. Folha de Rosto, Juazeiro do Norte, v. 4, n. 1, p. 25-33, jan./jun. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufca.edu.br/ojs/index.php/folhaderosto/article/view/274. Acesso em: 18 dez. 2019.
DUDZIAK, Elisabeth Adriana Dudziak. Information literacy: princípios, filosofia e prática. Ciência da Informação, Brasília, v. 32, n. 1, p. 23-35, jan./abr. 2003. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/1016/1071. Acesso em: 18 dez. 2019.
FARÓIS da sociedade da informação: declaração de Alexandria sobre competência em informação e aprendizado ao longo da vida. Alexandria: IFLA, 2005.
FRAMEWORK for information literacy for higher education. [s. l.]: ACRL, 2016. Disponível em: http://www.ala.org/acrl/sites/ala.org.acrl/files/content/issues/infolit/Framework_ILHE.pdf. Acesso em: 28 jun. 2018.
HJØRLAND, Birger. Theoretical development of information science: a brief history. Journal of Information Science, [s. l.], v. 1, p. 1-17, 2014.
MARCO de avaliação global da alfabetização midiática e informacional: disposição e competências do país. Brasília: UNESCO, 2016. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000246398. Acesso em: 18 dez. 2019.
OWENS, R. The state government & libraries. Library Journal, [s. l.], v. 101, n. 1, p. 19-28, jan. 1976.
QUEIROZ, Daniela Gralha de Caneda; MOURA, Ana Maria Mielniczuk de. Ciência da Informação: história, conceitos e características. Em Questão, Porto Alegre, v. 21, n. 3, p. 35-42, ago./dez. 2015. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6142013.pdf. Acesso em: 18 dez. 2019.
SARACEVIC, Tefko. Ciência da informação: origem, evolução e relações. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p. 41-62, jan./jul. 1996. Disponível em: http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/view/235/22. Acesso em 28 jun. 2018.
SILVA, Armando Malheiro da. Mediações e mediadores em Ciência da Informação. Prisma, [s. l.], n. 9, p. 68-104, 2009. Disponível em: http://www.brapci.inf.br/index.php/res/download/86496. Acesso em 18 dez. 2019.
VITORINO, Elizete Vieira; PIANTOLA, Daniela. Competência informacional: bases históricas e conceituais: construindo significados. Ciência da Informação, Brasília, v. 38, n. 3, p. 130-141, set./dez. 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ci/v38n3/v38n3a09.pdf. Acesso em 24 maio 2019.
VITORINO, Elizete Vieira; PIANTOLA, Daniela. Dimensões da competência informacional (2). Ciência da Informação, Brasília, v. 40, n. 1, p. 99-110, jan./abr. 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ci/v40n1/a08v40n1.pdf. Acesso em 24 maio 2019.
ZURKOWSKI, Paul. The information servisse environment relationships and priorities. Washington: NCLIS, 1974. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED100391.pdf. Acesso em 28 jun. 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Ao encaminhar textos à InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, o autor concorda com as prerrogativas do DOAJ para periódicos de acesso aberto adotadas pela revista:
- concessão à revista o direito de primeira publicação sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), que permite acessar, imprimir, ler, distribuir, remixar, adaptar e desenvolver outros trabalhos, com reconhecimento da autoria.
- autorização para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicado nesta revista , como a publicação em repositorios institucionais desde que o reconhecimento da autoria e publicação inicial na InCID
- leitores podem ler, fazer download, distribuir, imprimir, linkar o texto completo dos arquivos sem pedir permissão prévia aos autores e/ou editores, desde que respeitado o estabelecido na Licença Creative Commons Attribution (CC BY 4.0).
O trabalho publicado é considerado colaboração e, portanto, o autor não receberá qualquer remuneração para tal, bem como nada lhe será cobrado em troca para a publicação.
Os textos são de responsabilidade de seus autores. Citações e transcrições são permitidas mediante menção às fontes.