Mediation of reading in the experiences of students of the UFBA Social Sciences course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2178-2075.v13i1p326-344

Keywords:

Reading mediation, Reader training, Information sources – Reading

Abstract

The mediation of reading as a conscious interference in the process of training readers is the theme of this communication. In this perspective, this research aimed to analyze the process of training students in the Social Sciences course at the Federal University of Bahia (UFBA), as readers, and the interferences of reading mediation in the Documentation II curricular component. The research is configured as descriptive that adopted the case study as a method. We opted for the technique of applying a questionnaire to the students, enrolled in that component, in order to obtain information about the taste for reading; the use of information sources; and the mediator's interference in reading training. In order to carry out the research, it was necessary to reflect, in the light of literature, that approached the theme of reading from the perspective of Perrotti (1999) and Dumont (2020); as well as mediation of reading from the conceptions of Bortolin (2010); Jesus and Gomes (2019); Cavalcante (2021) and Santos, Sousa and Almeida Junior (2021). We conclude that in higher education, subject readers should also be supported to achieve autonomy in the process of critical, reflective reading and that allows a reflection on themselves and their actions as the protagonist subject.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ana Claudia Medeiros de Sousa, Universidade Federal da Bahia

    Doutora em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Paraíba – UFPB, PB, Brasil.

    Docente do Departamento de Documentação e Informação do Instituto de Ciência da Informação da Universidade Federal da Bahia – UFBA, BA, Brasil.

  • Raquel do Rosário Santos, Universidade Federal da Bahia

    Doutora em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Paraíba.

    Docente do Instituto de Ciência da Informação e do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal da Bahia. 

  • Ingrid Paixão de Jesus , Universidade Federal da Bahia

    Mestre em Ciência da Informação e bibliotecária pela Universidade Federal da Bahia. 

References

ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de. Mediação da informação: um conceito atualizado. In: BORTOLIN, Sueli; SANTOS NETO, João Arlindo dos; SILVA, Rovilson José da (org.). Mediação oral da informação e da leitura. Londrina: ABECIN, 2015. p. 9-32.

ALVES, Magda. Como escrever teses e monografias. Rio de Janeiro: Elsevier, 2007.

BORTOLIN, Sueli. Mediação oral da literatura: a voz dos bibliotecários lendo ou narrando. 2010. 234 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2010. Disponível em: goo.gl/mRLa4. Acesso: em 10 mar. 2021.

CAVALCANTE, Lídia Eugênia. Mediação da leitura e alteridade na educação literária. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 30, n. 4, p. 1-14, 18 jan. 2021. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/57262/32635. Acesso em: 03 mar. 2021.

DUMONT, Lígia Maria Moreira. Construtos próprios sobre leitura na Ciência da Informação. In: DUMONT, Lígia Maria Moreira (org.). Leitor e leitura na Ciência da Informação: diálogos, fundamentos, perspectivas. Belo Horizonte: ECI/UFMG, 2020. cap. 1, p. 21-52.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2010.

GOMES, Henriette Ferreira. A dimensão dialógica, estética, formativa e ética da mediação da informação. Informação & Informação, Londrina, v. 19, n. 2, p. 46-59, maio/ago. 2014. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/19994. Acesso em: 24 mar. 2022.

JESUS, Ingrid Paixão; GOMES, Henriette Ferreira. A mediação da leitura no viés das dimensões da mediação da informação. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 20., 2019, Florianópolis. Anais eletrônicos [...]. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2019. Disponível em: https://conferencias.ufsc.br/index.php/enancib/2019/paper/view/510/469. Acesso em: 02 mar. 2021.

PERROTTI, Edmir. Leitores, ledores e outros afins (apontamentos sobre a formação ao leitor). In: PADRO, Jason; CONDINI, Paulo (org.). A formação do leitor: pontos de vista. Rio de Janeiro: Agnus, 1999. cap. 5, p. 31- 43.

SANTOS, Juliana Ormastroni Carvalho. Uma discussão sobre a produção de sentidos na leitura entre Bakhtin e Vygotsky. Leitura: Teoria & Prática, Campinas, v. 32, n. 62, p. 75-86, jun. 2014. Disponível em: https://ltp.emnuvens.com.br/ltp/article/view/241/140. Acesso em: 25 mar. 2021.

SANTOS, Raquel do Rosário; SOUSA, Ana Claudia Medeiros de; ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de. Os valores pragmático, afetivo e simbólico no processo de mediação consciente da informação. Informação & Informação, Londrina, v. 26, n. 1, p. 343-362, jan./mar. 2021. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/40808/pdf. Acesso em: 13 abr. 2021.

SILVA, Rovilson José da; ALMEIDA JUNIOR, Oswaldo Francisco de. Mediação: perspectivas conceituais em Educação e Ciência da Informação. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 23, n. 2, p. 71-84, jun. 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-99362018000200071&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 06 mar. 2021.

STOCKER, Claudia Teresinha. Os caminhos e descaminhos da leitura na aquisição do conhecimento. Nova Friburgo: Êxito Brasil; Niterói: Intertexto, 2011.

VELHO, G.; KUSCHNIR, K. (org.). Mediação, cultura e política. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2001.

Published

2022-07-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

SOUSA, Ana Claudia Medeiros de; SANTOS, Raquel do Rosário; JESUS , Ingrid Paixão de. Mediation of reading in the experiences of students of the UFBA Social Sciences course. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, Ribeirão Preto, Brasil, v. 13, n. 1, p. 326–344, 2022. DOI: 10.11606/issn.2178-2075.v13i1p326-344. Disponível em: https://revistas.usp.br/incid/article/view/184374.. Acesso em: 23 may. 2024.