Public Health Data Visualization: a case study on COVID-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2178-2075.v13i2p283-304

Keywords:

visualization, infographics, visual storytelling, big data

Abstract

Data visualization has become a fundamental tool to explore and communicate complex messages, especially in scientific communication. This study discusses the advantages of visualization and some of its main aspects in Open Science as a consequence of its tendency for graphic, near, and didactic datasets. This was a qualitative analysis, with a literature survey and case study. In total, three initiatives to representatively visualize statistical data on Covid-19 were analyzed. Analyses showed the communicative usefulness of these data visualizations to communicate information clearly and efficiently via statistical graphs and information graphics to several audiences. Via the chosen cases, visualization helped to analyze and reason about data and evidence, making complex data digestible, understandable, and usable.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Michele Krieger Bohnert, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Mestranda em Ciência da Informação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, Brasil.

  • Caterina Marta Groposo Pavão, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Doutora em Comunicação e Informação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS, Brasil e doutorado sanduíche na Universidad Complutense de Madrid, Espanha; Professora da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, Brasil.

  • Fabiano Couto Corrêa da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Doutor em Información y documentación Sociedad Conocimiento pela Universitat de Barcelona, Espanha; Professor Adjunto da Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS, Porto Alegre, RS, Brasil.

References

ALBAGLI, Sarita. Ciência aberta em questão. In: ALBAGLI, Sarita; MACIEL, Maria Lucia; ABDO, Alexandre Hannud (Orgs.). Ciência aberta, questões abertas. Brasília: IBICT; Rio de Janeiro: UNIRIO, 2015. p. 9-25. Disponível em: http://livroaberto.ibict.br/bitstream/1/1060/1/Ciencia%20aberta_questoes%20abertas_PORTUGUES_DIGITAL%20%285%29.pdf. Acesso em: 10 jul. 2021.

AMARAL, Fernando. Aprenda mineração de dados: teoria e prática. Rio de Janeiro: Alta Books, 2016a.

AMARAL, Fernando. Introdução à ciência de dados: mineração de dados e big data. Rio de Janeiro: Alta Books, 2016b.

CARD, Stuart; MACKINLAY, Jock; SHNEIDERMAN, Ben. Readings in information visualization: using visualization to think. [S. l.]: Morgan Kaufmann, 1999.

ESTEVÃO, Janete Saldanha Bach. Letramento informacional para reuso de dados nas ciências sociais em ambientes virtuais de pesquisa: proposta de requisitos e competências. 2019. Tese (Doutorado em Tecnologia e Sociedade) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2019. Disponível em: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/4675. Acesso em: 15 jul. 2021.

FECHER, Benedikt; FRIESIKE, Sascha. Open science: One term, five schools of thought. In: BARTLING, Sönke; FRIESIKE, Sascha. (Orgs.). Opening Science: the evolving guide on how the internet is changing research, collaboration and scholarly publishing. Springer Open, 2014. p. 17-47. Disponível em: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-319-00026-8. Acesso em: 15 jul. 2021.

FEW, Stephen. Now you see it: simple visualization techniques for quantitative analysis. [Estados Unidos]: Analytics Press, 2009.

FOSTER. [Site institucional]. [2021]. Disponível em: https://www.fosteropenscience.eu. Acesso em: 15 jul. 2021.

FREITAS, Carla et al. Introdução à visualização de informações. Revista de informática teórica e aplicada, Porto Alegre, v. 8, n. 2, p. 143-158, 2001. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/19398. Acesso em: 22 maio 2021.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

GRÉGIO, André R. A. et al. Técnicas de visualização de dados aplicadas à segurança da informação. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE SEGURANÇA DA INFORMAÇÃO E DE SISTEMAS COMPUTACIONAIS, 9., 2009, Campinas. Anais […]. Campinas: UNICAMP, 2009. Disponível em: http://www.lac.inpe.br/~rafael.santos/Docs/SBSEG/2009/sbseg2009.pdf. Acesso em 23 maio 2021.

ILIINSKY, Noah; STEELE, Julie. Designing data visualizations: representing informational relationships. [S. l.]: O’Reilly Media, 2011.

JOHNS HOPKINS UNIVERSITY. Coronvirus Resource Center. 2021. Disponível em: https://coronavirus.jhu.edu/. Acesso em: 15 jul. 2021.

KIRK, Andy. Data visualisation: a handbook for data driven design. [S. l.]: Sage, 2016.

KIRK, Andy. Data visualization: a successful design process. [S. l.]: Packt, 2012.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisas, elaboração, análise e interpretação de dados. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2009.

MACHADO, Jorge. Dados abertos e ciência aberta. In: ALBAGLI, Sarita; MACIEL, Maria Lucia; ABDO, Alexandre Hannud (Orgs.). Ciência aberta, questões abertas. Brasília: IBICT; Rio de Janeiro: UNIRIO, 2015. p. 201-227. Disponível em: http://livroaberto.ibict.br/bitstream/1/1060/1/Ciencia%20aberta_questoes%20abertas_PORTUGUES_DIGITAL%20%285%29.pdf. Acesso em: 10 jul. 2021.

OPEN KNOWLEDGE FOUNDATION. [Site institucional]. 2021. Disponível em: http://opendefinition.org/. Acesso em: 3 jul. 2021.

OUR WORLD IN DATA. [Site institucional]. 2021. Disponível em: https://ourworldindata.org/. Acesso em: 15 jul. 2021.

PARRA, Henrique Z. M. Ciência cidadã: modos de participação e ativismo informacional. In: ALBAGLI, Sarita; MACIEL, Maria Lucia; ABDO, Alexandre Hannud (Orgs.). Ciência aberta, questões abertas. Brasília: IBICT; Rio de Janeiro: UNIRIO, 2015. p. 121-141. Disponível em: http://livroaberto.ibict.br/bitstream/1/1060/1/Ciencia%20aberta_questoes%20abertas_PORTUGUES_DIGITAL%20%285%29.pdf. Acesso em: 10 jul. 2021.

RICHARDSON, Roberto Jarry. Pesquisa social: métodos e técnicas. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

RININSLAND, Andrew et al. D3.js: cutting-edge data visualization. [S. l.]: Packt, 2017.

SATO, Susana Narimatsu. A infografia na divulgação científica: um estudo de caso da revista Pesquisa FAPESP. 2017, 155f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Comunicação) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27153/tde-07112017-155938/publico/SusanaNarimatsuSato.pdf. Acesso em: 25 ago. 2019.

TUFTE, Edward. The visual display of quantitative information. 2. ed. [S. l.]: Graphics, 2001.

WORLD HEALTH ORGANIZATION. WHO Coronavirus (COVID-19) dashboard. 2021. Disponível em: https://covid19.who.int/. Acesso em: 17 dez. 2021.

YIN, Robert. Estudo de caso: planejamentos e métodos. 4. ed. Porto Alegre: Bookman, 2010.

Published

2022-12-20

Issue

Section

Articles

How to Cite

BOHNERT, Michele Krieger; PAVÃO, Caterina Marta Groposo; SILVA, Fabiano Couto Corrêa da. Public Health Data Visualization: a case study on COVID-19. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, Ribeirão Preto, Brasil, v. 13, n. 2, p. 283–304, 2022. DOI: 10.11606/issn.2178-2075.v13i2p283-304. Disponível em: https://revistas.usp.br/incid/article/view/195269.. Acesso em: 20 may. 2024.