Valores e crenças parentais: reflexões teóricas
DOI:
https://doi.org/10.7322/jhgd.19795Palavras-chave:
Cuidado parental, Valores, Crenças, CulturaResumo
O contexto cultural permite o acúmulo de informações dentro de um grupo que se reflete em crenças e práticas. Compreender a relação entre a natureza humana e cultura é uma questão complexa e necessária para a compreensão do comportamento. Ampliar pesquisas enfocando a complexa relação entre o biológico e o social promove um melhor entendimento sobre o desenvolvimento, o que significa que estudar crenças e práticas permite entender melhor a relação entre o homem e a cultura e, conseqüentemente, compreender melhor o comportamento humano. A importância do estudo de crenças parentais para a compreensão do desenvolvimento humano mostra que os sistemas de crenças parentais têm emergido como um campo de estudo relevante para a compreensão do desenvolvimento por estar diretamente vinculado ao estilo de cuidado dispensado à criança.Downloads
Referências
Lightfoot C, Valsiner J. Parental belief systems under the influence: social guidance of the construction of personal cultures. In: Sigel JE, McGillicuddy AV, Goodnow JJ, editors. Parental belief systems: the psychological consequenxes for children. 2nd ed. Hillsdale(NJ): LEA; 1992. p. 393-414.
Lordelo ER, Fonseca AL, Araújo MLVB. Responsividade do ambiente de desenvolvimento: crenças e práticas como sistema cultural de criação de filhos. Psicol Reflex Crít. 2000;13(1):73-80.
Harkness S, Super CM. Introduction. In: Harkness S, Super CM, editors. Parents’cultural belief systems: their origins, expressions and consequences. 2nd ed. NewYork (NY): Guilford Press; 1996. p. 1-23.
Keller H, Papaligoura Z, Kuensemuller P, VölkerS, Papaeliou C, Lohaus A, et al. Concepts of mother-infant interaction in Greece and Germany. J Cross Cult Psychol. 2003;34(6):677-89.
Rogoff B. A natureza cultural do desenvolvimento humano. Porto Alegre: Artmed; 2005.
Pinker S. Tabula rasa: a negação contemporânea da natureza humana. São Paulo: Companhia das Letras; 2004.
Yamamoto ME, Lopes FA. Dize-me o que falas e eu te direi o que comes: aquisição da linguagem e composição de dieta em crianças. In: Moura MLS, organizador. O bebê do século XXI e a psicologia do desenvolvimento. São Paulo: Casa do Psicólogo; 2004. p. 205-27.
Biasoli-Alves ZMM. Continuidades e rupturas no papel da mulher brasileira no século XX. Psicol Teor Pesqui. 2000;16(3):233-9.
Bornstein MH. Child and family research incross-cultural perspective. Int Soc Study Behav Dev Newsl. 2004;(45):17-20.
Goodnow J. From house hold pratices to parents’ ideas about work and interpersonal relationships. In: Harkness S, Super CM, editors. Parents’ cultural belief systems: their origins, expressions and consequences. 2nd ed. New York (NY): Guilford Press; 1996. p. 313-44.
Harkness S, Super CM. Parental ethnotheoriesin action. In: Sigel IE, McGillicuddy-DeLisa AV, Goodnow J, editors. Parental belief systems: the psychological consequences for children. ed. Hillsdale (NJ): LEA; 1992. p. 372-91.
Keller H, Hentschel E, Yovsi RD, Lamm B, Abels M, Haas V. The psycho-linguistic embodiment of parental ethno theories: a new avenue to understanding cultural processes in parental reasoning. Cult Psychol. 2004;10(3):293-330.
Keller H, Lohaus A, Völker S, Elben C, Ball J. Warmth and contingency and their relationship to maternal attitudes toward parenting. J Genet Psychol. 2003;164(3):275-92.
Moura MLS, Ribas Júnior RC, Piccinini CA, Bastos ACS, Magalhães CMC, Vieira ML, et al. Conhecimento sobre desenvolvimento infantil em mães primíparas em diferentes centros urbanos do Brasil. Estud Psicol (Natal).2004;9(3):421-9.
Sigel IE, McGillicuddy-DeLisi AV, Goodnow J. Introduction to the second edition. In: Sigel IE, McGillicuddy-DeLisi AV, Goodnow J, editors. Parental belief systems: the psychological consequences for children. 2nd ed. Hillsdale(NJ): Erlbaum; 1992. p. xviii-xx.
Melchiori LE, Biasoli-Alves ZMM. Crenças de educadores de creche sobre temperamento e desenvolvimento de bebês. Psicol Teor Pesqui.2001;17(3):285-92.
Baum WM. Compreender o behaviorismo: ciência, comportamento e cultura. Porto Alegre: Artmed; 1999.
Bussab VSR, Ribeiro FL. Biologicamente cultural. In: Souza L, Freitas MFQ, Rodrigues MMP, organizadores. Psicologia: reflexões (im)pertinentes. São Paulo: Casa do Psicólogo;1998. p. 175-93.
Keller H. Development as the interface between biology and culture: a conceptualization of early ontogenetic experiences. In: Keller H, Poortinga YH, Schölmerich A, editors. Between culture and biology: perspectives on ontogenetic development. Cambridge (UK): Cambridge Press University; 2002. p. 215-35.
Kreppner K. The child and the family: interdependence in development pathways. Psicol Teor Pesqui. 2000;16(1):11-22.
Dessen MA. Construindo uma ciência do desenvolvimento humano: passado, presente e futuro. In: Dessen MA, Costa Jr AL, organizadores. A ciência do desenvolvimento humano: tendências atuais e perspectivas futuras. Porto Alegre: Artmed; 2005. p. 264-78.
Harkness S, Super CM, Axia V, Eliasz A, Palacios J, Welles-Nyström B. Cultural pathways to sucess ful parenting. Int Soc Study Behav Dev Newsl. 2001;(38):9-13.
Suizzo MA. French parents’ cultural models and childrearing beliefs. Int J Behav Dev. 2002;26(4):292-307.
Lima MLP. Atitudes. In: Vala J, Monteiro MB, organizadores. Psicologia social. 2ª ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian; 1996.
Pereira C, Camino L. Um estudo sobre a integração dos níveis de análise dos sistemas de valores. Psicol Reflex Crít. 2005;1(1):16-25.
Miller AM, Harwood RL. Long-term socialization goals and the construction of infants’ social networks among middle class Anglo and Puerto Rico mothers. Int J Behav Dev. 2001;25(5):450-7.
Lordelo ER. Interação social e responsividade em ambientes doméstico e de creche: cultura e desenvolvimento. Estud Psicol (Natal).2002;7(2):343-50.
Saraswathi TS. Culture and parenting: beyond description of alternative beliefs and practices. Int Soc Study Behav Dev Newsl. 2001;(38):14-5.
Keller H, Poortinga YH, Schölmerich A. Between culture and biology: perspectives on ontogenetic development. Cambridge (UK): Cambridge University Press; 2002.
Keller H, Greenfield PM. History and future of development in cross-cultural psychology. J Cross Cult Psychol. 2000;31(1):52-62.
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
CODE OF CONDUCT FOR JOURNAL PUBLISHERS
Publishers who are Committee on Publication Ethics members and who support COPE membership for journal editors should:
- Follow this code, and encourage the editors they work with to follow the COPE Code of Conduct for Journal Edi- tors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf)
- Ensure the editors and journals they work with are aware of what their membership of COPE provides and en- tails
- Provide reasonable practical support to editors so that they can follow the COPE Code of Conduct for Journal Editors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf_)
Publishers should:
- Define the relationship between publisher, editor and other parties in a contract
- Respect privacy (for example, for research participants, for authors, for peer reviewers)
- Protect intellectual property and copyright
- Foster editorial independence
Publishers should work with journal editors to:
- Set journal policies appropriately and aim to meet those policies, particularly with respect to:
– Editorial independence
– Research ethics, including confidentiality, consent, and the special requirements for human and animal research
– Authorship
– Transparency and integrity (for example, conflicts of interest, research funding, reporting standards
– Peer review and the role of the editorial team beyond that of the journal editor
– Appeals and complaints
- Communicate journal policies (for example, to authors, readers, peer reviewers)
- Review journal policies periodically, particularly with respect to new recommendations from the COPE
- Code of Conduct for Editors and the COPE Best Practice Guidelines
- Maintain the integrity of the academic record
- Assist the parties (for example, institutions, grant funders, governing bodies) responsible for the investigation of suspected research and publication misconduct and, where possible, facilitate in the resolution of these cases
- Publish corrections, clarifications, and retractions
- Publish content on a timely basis