Children who use mental health services: characterization of the population in a city in southern brazil
DOI:
https://doi.org/10.7322/jhgd.19961Keywords:
child, mental health, mental bewildermentAbstract
The literature has indicated that the children population represents the majority of people who use mental health services. In this study, the objective is to characterize the profile of the children population who has looked for a mental health service in the town of Itajaí from 2002 to 2007. Data were collected from the documents of this population who attended the two mental health services.This study is a documentary, exploratory and descriptive one. The most frequent mental problens (28, 7%) of the cases were. Déficit of Attention and the Disruptive Behaviour, in this category the Deficit of Attention/hyperactivity, was the most frequent. The problem about behaviour, (13,3%) of data, are the relationship problems. Based on these data, it is extremely urgent to analyse and rethink Public Social Policies in the prevention of mental problems which affect the children population.References
Mandlhate C. Novos conhecimentos, novas esperanças. Entrevista concedida ao Programa de Saúde em África; 2002.(citado em 2002). Disponível em http://www.afro.who.int/mentalhealth/publications/respostas_web_novas_esperanças.pdf> . (Acessado em 27/03/ 2007).
Guerra AMC. A psicanálise no campo da saúde mental infanto-juvenil. Psychë. 2005; 9 (15): 139-154.
Gevaerd EBG. Os pais e os motivos da procura do serviço de psicologia da UNIVALI – CCS [Trabalho de Conclusão de Curso]. Itajaí: Universidade do Vale do Itajaí; 2001.
Santos PL. Problemas de saúde mental de crianças e adolescentes atendidos emserviço público de psicologia infantil. Psicol estud. 2006; 2(11): 315-321.
Sanches NA. Estudo epidemiológico de clientes da clínica-escola do departamento de psicologia da universidade federal de Uberlândia [Dissertação de Mestrado]. Uberlândia: Pontifícia Universidade Católica; 1985.
Graminha SSV, Martins MAO. Estudo das características da população que procura o serviço de atendimento infantil no centro de psicologia aplicada da FFCLRP-USP. Psico. 1993; 1(24): 119-130.
Linhares MBM, Parreira VLC, Marturano AC, Sant’anna SC, et al. Caracterização dos motivos da procura de atendimento infantil em um serviço de psicopedagogia clínica. Medicina Ribeirão Preto. 1993;2(26):148-160.
Barbosa JI, Silvares EFM. Uma caracterização preliminar das clínicas-escola de Fortaleza. Estud psicol. 1994;11(3):50-6.
Borges SLP. Caracterização da clientela da clínica são marcos na área de atendimento infantil. Interações: estud pesqui psicol.1996; 1(1):59-78.
Boarini ML, Borges, RF. Demanda infantil por serviços de saúde mental: sinal de crise. Estud psicol. 1998; 1(3): 83-108.
Bernardes-da-rosa LT, Garcia RM, Domingos NAM, Silvares EFM, et al. Caracterização do atendimento psicológico prestado por um serviço de psicologia acrianças com dificuldades escolares. Estud psicol. 2000; 3(17): 5-14.
Romaro RA, Capitão CG. Caracterização da clientela da clínica escola de psicologia da universidade de são francisco. Psicol Teor Prát. 2003; 1(5):111-121.
Henna ES, Abreu LC, Neto MLF, Reis AOA, et al. Rede de atenção à saúde mental de base comunitária: a experiência de Santo André. Rev Bras Crescimento Desenvolv Hum. 2008;18(1): 16-26.
Brasil. Ministério da Saúde, Secretaria de Atenção à Saúde, Departamento de Ações Programáticas Estratégicas. Marco teórico e referencial: saúde sexual e saúde reprodutiva de adolescentes e jovens. Brasília: Editora do Ministério da Saúde; 2006.
Melo SA, Perfeito HCS. Características da população infantil atendida em triagem no período de 2000 a 2002 numa clínica escola. Estud psicol. 2006; 3(23): 239-249.
American Psychiatric Association. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais. Porto Alegre: Artes Médicas; 2002.
Fontana RS, Vasconcelos MM, Werner J, Goes FV, Liberal EF, et al. Prevalência de tdah em quatro escolas públicas brasileiras. Arq neuropsiquiatr. 2006;1(65):134-7.
Rohde LA, Mattos P. Epidemiologia. In: Golfeto JH, Barbosa GA. Princípios e práticas em TDAH. Porto Alegre: Artes Médica; 2003. p. 15-34.
Asbahr FR.Transtornos ansiosos na infância e na adolescência. J Pediatr. 2004;80(2):28-34.
Downloads
Published
Issue
Section
License
CODE OF CONDUCT FOR JOURNAL PUBLISHERS
Publishers who are Committee on Publication Ethics members and who support COPE membership for journal editors should:
- Follow this code, and encourage the editors they work with to follow the COPE Code of Conduct for Journal Edi- tors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf)
- Ensure the editors and journals they work with are aware of what their membership of COPE provides and en- tails
- Provide reasonable practical support to editors so that they can follow the COPE Code of Conduct for Journal Editors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf_)
Publishers should:
- Define the relationship between publisher, editor and other parties in a contract
- Respect privacy (for example, for research participants, for authors, for peer reviewers)
- Protect intellectual property and copyright
- Foster editorial independence
Publishers should work with journal editors to:
- Set journal policies appropriately and aim to meet those policies, particularly with respect to:
– Editorial independence
– Research ethics, including confidentiality, consent, and the special requirements for human and animal research
– Authorship
– Transparency and integrity (for example, conflicts of interest, research funding, reporting standards
– Peer review and the role of the editorial team beyond that of the journal editor
– Appeals and complaints
- Communicate journal policies (for example, to authors, readers, peer reviewers)
- Review journal policies periodically, particularly with respect to new recommendations from the COPE
- Code of Conduct for Editors and the COPE Best Practice Guidelines
- Maintain the integrity of the academic record
- Assist the parties (for example, institutions, grant funders, governing bodies) responsible for the investigation of suspected research and publication misconduct and, where possible, facilitate in the resolution of these cases
- Publish corrections, clarifications, and retractions
- Publish content on a timely basis