THE CRÈCHE AS A POSSIBLE CONTEXT OF DEVELOPMENT FOR THE CHILD

Authors

  • Simone Gasparetto
  • Vera Silva Raad Bussab
  • Telma Vitória

DOI:

https://doi.org/10.7322/jhgd.38138

Keywords:

creche, adaptation, babies, mediation and development.

Abstract

The paper presents a brief vision of the current state of the day care centers in Brazil. While comparing it with that of other countries, it emphasizes the urgent need of research in this arca. It presents a project, yet in progress, about the adaptation
of babies and their families when they start attending a crèche. The adaptation process is considered as resulting from multiple biological, psychosocial and historical factors of the family and of the institution. One of the subprojects is illustrated; it intends to
investigate the mediation role of adults when introducing the baby to the new persons and situations.

Author Biographies

  • Simone Gasparetto
    Prof Titular da Fac. Fil. Ciências e Letras de Ribeirão Preto-USP e Coordenadora do Centro Brasileiro de Investiga~õe:s sobre Desenvolvimento e Educação infantil (CINDEDI).
  • Vera Silva Raad Bussab
    Mestranda na Área de Psicologia da FFCLRP-USP.
  • Telma Vitória
    Mestranda na Área de Saúde Mental da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto-USR

References

Ainsworth MDS, Blehar MC, Waters E, Wall S. Patterns of attachment. New Jersey, Lawrenee Erlbaun Associates, 1978.

Aries R. História social da criança e da família. Rio de Janeiro, Ed. Guanabara Koogan,1978.

Badinter E. Um amor conquistado: o mito do amor materno. Rio de Janeiro, Ed. Nova Fronteira, 1985.

CRESAS Accueillir à lacrèche, à l’école. INRP, L’Harmattan,1991.

Fiorani A, Musatti T. L’inserimento delbambino al nido e il processo disocializzazione tra coetanei. In: Musatti T, Mantovani S. (ed.) Stare insieme ah nido: relazioni sociali e interventi educativi. Juvenilia, 1986.

Fox N, Fein GG. (ed.) Infant day care: the current debate. New Jersey, Norwood, 1990.

Mantovani S, Terzi N. L’inserimento. In: Bondoli A, Mantovani S. (ed.) Manuale critico dell’ asilo nido. Milano, Franco Angeli, 1987.

Oliveira ZMR, Rossetti-Ferreira MC. O valor da interação criança-criança em creches no desenvolvimento infantil. Cad. Pesq., 87:62-70, 1993.

Oliveira ZMR. et al. Creches: faz de conta & cia. Petrópolis Ed. Vozes, 1992.

Poster M. Teoria crítica da família. Rio de Janeiro, Ed. Zahar, 1979.

Pramling I, Lindahl M. Entering the world of day-care. Paper presented at lhe Vth European Conference on Child Development, Seville, Spain, 1992.

Rossetti-Ferreira MC. O apego e as reações da criança à separação da mãe: uma revisão bibliográfica. Cad Pesq., 48:3-19 1984.

Vitoria T, Rossetti-Ferreira MC. Processos de adaptação na creche. Cad Pesq.,86:55-64, 1993.

Vygotsky LS. A formação social da mente. São Paulo, Ed. Martins Fontes, 1984.

Wallon H. Do acto ao pensamento. Porto Alegre, Ed. Porto Calia, 1966.

Werebe MJG, Nadel-Brulfert J. Henri Wallon. São Paulo, Ed. Ática, 1986.

Published

1994-12-19

Issue

Section

Opinião/Atualização