Adolescentes: saúde, doença e risco
DOI:
https://doi.org/10.7322/jhgd.38392Palavras-chave:
adolescentes, saúde, doença, risco, medoResumo
Este artigo tem por objetivo captar as concepções dos adolescentes que frequentam o Núcleo de Estudos da Saúde do Adolescente (NESAIUERJ) sobre saúde/doença e risco e contrapôlas ao entendimento acerca destas mesmas categorias encontradas nos documentos oficiais de atenção à saúde dos adolescentes produzidos por órgãos gestores nacionais (Ministério da Saúde) e internacionais (Organização Panamericana de Saúde). Dedicamo-nos a decifrar o entendimento que os adolescentes possuem acerca das categorias delimitadas, utilizando os princípios metodológicos da História Oral, partindo sempre da premissa de que não é possível retirar- lhes suas historicidades e de que suas verbalizações constroem-se relacionadas à ambiência social que os circunda e, portanto, traduzem maneiras de ser e pensar construídas socialmente. Observamos que os adolescentes percebem a doença como um ‘problema” passível de resolução e concebem o risco como algo que existe no meio social do qual fazem parte, diferentemente dos documentos oficiais que os vislumbram permanentemente como sendo o próprio risco.Referências
Canguilhem G. O normal e o patológico. Rio de Janeiro, Forense Universitária, 1978. p 187.
Castiel LD. O buraco do avestruz: a singularidade do adoecer humano. Campinas, Papirus, 1994. p.26.
Castiel LD. Moléculas, moléstias, metáforas: o senso dos humores. Campinas, Papirus,1996a. p.19.
Cecil RL. Text book of Medicine, 1(6): 6Philadelphia, W. B. Saunderws Company, 1992.
Deleuze G. Conversações. Rio de Janeiro, Editora 34, 1996. p. 225.
Foucault M. O nascimento da clínica. Rio de Janeiro, Forense Universitária, 1994. p.227-228.
Gomes R. O corpo na rua e o corpo da rua – A prostituição infantil feminina em questão. São Paulo, Unimarco Editora, 1996. p.166.
Herzog R. Sujeito-da-doença ou doença do sujeito. Rio de Janeiro, 1987. [Dissertação de Mestrado Departamento de Psicologia da PUC].
Latour B. Jamais fomos modernos. Rio de Janeiro, Editora 34, 1994.
Vaz P. Doença e poder na atualidade. Rio de Janeiro, ECO/UFRJ, 1995.
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
CODE OF CONDUCT FOR JOURNAL PUBLISHERS
Publishers who are Committee on Publication Ethics members and who support COPE membership for journal editors should:
- Follow this code, and encourage the editors they work with to follow the COPE Code of Conduct for Journal Edi- tors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf)
- Ensure the editors and journals they work with are aware of what their membership of COPE provides and en- tails
- Provide reasonable practical support to editors so that they can follow the COPE Code of Conduct for Journal Editors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf_)
Publishers should:
- Define the relationship between publisher, editor and other parties in a contract
- Respect privacy (for example, for research participants, for authors, for peer reviewers)
- Protect intellectual property and copyright
- Foster editorial independence
Publishers should work with journal editors to:
- Set journal policies appropriately and aim to meet those policies, particularly with respect to:
– Editorial independence
– Research ethics, including confidentiality, consent, and the special requirements for human and animal research
– Authorship
– Transparency and integrity (for example, conflicts of interest, research funding, reporting standards
– Peer review and the role of the editorial team beyond that of the journal editor
– Appeals and complaints
- Communicate journal policies (for example, to authors, readers, peer reviewers)
- Review journal policies periodically, particularly with respect to new recommendations from the COPE
- Code of Conduct for Editors and the COPE Best Practice Guidelines
- Maintain the integrity of the academic record
- Assist the parties (for example, institutions, grant funders, governing bodies) responsible for the investigation of suspected research and publication misconduct and, where possible, facilitate in the resolution of these cases
- Publish corrections, clarifications, and retractions
- Publish content on a timely basis