Ensaio psicossociológico das relações entre a prática-teoria no locus da moradia: arrumação e organização tempo-espacial
DOI:
https://doi.org/10.7322/jhgd.38135Palavras-chave:
habitat, contexto desenvolvimental, limpeza, arrumação, organização espacial, temporalidade, “place identity”.Resumo
Este artigo pretende, através de uma abordagem transdisciplinar, esboçar algumas categorias analíticas que possam ser úteis na busca da compreensão dos elementos constitutivos da identidade brasileira. Isto é feito pela análise de certas dimensões habitacionais que se acredita informar sobre o contexto do desenvolvimento infantil.Referências
Augras M. Fenomenolologia da situação de psicodiagnóstico. Petrópolis, Ed. Vozes, 1993.
Breton D. Le. La symbolique corporelle. Ethnol. Fr. XV, 1985.
Damatta R. A casa e a rua. São Paulo, Ed. Brasiliense, 1985.
Elebvidal M. Disposilifs et moeurs: du privéau intime. ln: Elebvidal M. (org.): LaMaison. Espaces et intimités. Colloque, Paris,nov. 1985.
Giuliani MV. Towards an analysis of mental representations of atachmcnt lo lhe homc. J. Areluit. Plann Res., 8(2),1991.
Gomes F, Adorno RCF. Criança e menor na sociedade brasileira: serviços, cuidados e exclusão. Rev. Bras. Cresc, Des. Hum., 1(1):83-98 1991.
Hall ET. The dance of life. The other dimension of time. New York, Anchor Books/Doubleday, 1983.
Hill RP. Homeless women, special possessions, and lhe meaning of “home”: an ethno-graphic study. J. Consum. Res., 18: 298-310, December, 1991.
Kaufmann JC. Différences sexuelles etruptures intergénérationelles du propre et durangé. In: Segaud M. (ed). Le propre de loville: pratiques et symboles. La Garenne Colombes, Eds de l’ Espace Europén, 1992.
Kokoreff M. L’espace public du métro:propreté, saleté et civilité. In: Segaud M. (ed). Le propre de lo ville: pratiques etsymboles. La Garenne Colombes, Eds del’Espace Européen, 1992.
Proshansky HM, Fabian AK, Kannoff R. Place identity: physical world socialization and the self. J. Environ. Psychol.,3:57-83, 1983.
Proshansky HM, Fabian AK. The development of place identity in the child. In: Weinstein CS, David TC. Spaces for children: The built environment and child development). New York, Plenum Press. 1987.
Rabinovich EP. Modo de vida e a relação mãe-criança: o mamar e o andar, o modo de dormir e o modo de morar. São Paulo, 1992. [Dissertação de Mestrado - Instituto de Psicologia/USP].
Rabinovich EP. Modo de vida de crianças “sem casa” “sedentárias”: suas casas, suas famílias, suas vidas. Rev. Bras. Cresc Des. Hum. 4(1): 71-79,1994.
Rabinovich EP. O modo de morar e a vida cotidiana como indicadores qualitativos do desenvolvimento infantil: um estudo de uma população de crianças de 0-3 anos na zona rural do Piauí, Brasil. Cad. Des. Infant., 4(1) :47-59, Julho 1994.
Rivlin LG. Home and homelessness in the lives of children. Child Youth Serv., 14(1):5-17, 1990.
Segaud M. Le propre et la vilee. In: Segaud M. (ed) Le propre et la vilee: pratiques etsymboles. La Garenne Colombes, Eds del’Espace Européen, 1992.
Siqueira AAF, Oliveira DC, Rabinovich EP, Santos NG. Instrumentos para o acompanhamento e avaliação do desenvolvimento infantil na atenção primária à saúde. Rev. Bras. Cresc. Des. Hum.,2(2): 59-99, 1992.
Tronick EZ, Moreeli GA, Ivey PK. Thc efe lorager infant and toddler’s pattern of social relationships: multiple and simultaneous. Dev. Psychol. 29(4): 568-577, 1992.
Tuan YFF. Espaço e lugar. São Paulo, Ed. Difel, 1972.
Welzerlanc D, Filiod JP. “Tes désirsfont désordre...” Sexes et symboliques dansl’espace domestique. In: Segaud M. (ed).Le propre et la ville: pratiques et symboles.La Garenne Colombes, Eds de l’Espace Européen, 1992.
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
CODE OF CONDUCT FOR JOURNAL PUBLISHERS
Publishers who are Committee on Publication Ethics members and who support COPE membership for journal editors should:
- Follow this code, and encourage the editors they work with to follow the COPE Code of Conduct for Journal Edi- tors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf)
- Ensure the editors and journals they work with are aware of what their membership of COPE provides and en- tails
- Provide reasonable practical support to editors so that they can follow the COPE Code of Conduct for Journal Editors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf_)
Publishers should:
- Define the relationship between publisher, editor and other parties in a contract
- Respect privacy (for example, for research participants, for authors, for peer reviewers)
- Protect intellectual property and copyright
- Foster editorial independence
Publishers should work with journal editors to:
- Set journal policies appropriately and aim to meet those policies, particularly with respect to:
– Editorial independence
– Research ethics, including confidentiality, consent, and the special requirements for human and animal research
– Authorship
– Transparency and integrity (for example, conflicts of interest, research funding, reporting standards
– Peer review and the role of the editorial team beyond that of the journal editor
– Appeals and complaints
- Communicate journal policies (for example, to authors, readers, peer reviewers)
- Review journal policies periodically, particularly with respect to new recommendations from the COPE
- Code of Conduct for Editors and the COPE Best Practice Guidelines
- Maintain the integrity of the academic record
- Assist the parties (for example, institutions, grant funders, governing bodies) responsible for the investigation of suspected research and publication misconduct and, where possible, facilitate in the resolution of these cases
- Publish corrections, clarifications, and retractions
- Publish content on a timely basis